Hjälp, val av batteri, regulator osv.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haikarainen

Hjälp, val av batteri, regulator osv.

Inlägg av Haikarainen »

Jag har 2 komponenter som behöver tillföras ström via ett uppladdningsbart batteri, men komponenterna har olika spänningar; ena 5v och behöver ungefär 4a(dock har 3a visat sig tillräckligt hittills), andra 12v och behöver 2a.

Då båda komponenterna är tänkt att byggas in i en handhållen enhet så är mitt önskemål att dom ska drivas via ett uppladdningsbart batteri, men hur stort batteri behöver jag? Vill gärna ha slutprodukten relativt slimmad. Kommer ju också att behöva någon 12v till 5v regulator eller liknande, hur liten kan man få en sådan?

Jag är verkligen osäker på min el som ni kanske märker, uppskattar alla tips och hjälp jag kan få!

Komponenterna i fråga är en Pandaboard ES 5v samt en Unitek USB till SATA adapter med extern ström 12v.

Kan denna
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... nput_.html

I kombination med denna
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=19716

Vara något?

Förövrigt så hade det varit läckert om man på något sätt hade kunnat koppla så när man har strömkabeln i så drivs enheten av den strömmen samt laddar batteriet, men när den tas ut så drivs enheten av batteriet. Precis som det är på touchpads, mobiler osv. Hur löser man något sådant?

Tack på förhand.
Gustav180

Re: Hjälp, val av batteri, regulator osv.

Inlägg av Gustav180 »

Det verkar att vara strömtörstiga saker för en handhållen enhet. Men den regulatorn och det batteriet, så bör det fungera. 8Ah räcker kanske inte så lång tid, men jag vet ju inte hur länge det behövs. Om det skall vara en enstaka enhet, så är uppsättningen OK. Skall du börja serietillverkning, så är det bättre att designa in en switchad 5V regulator.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Haikarainen skrev:Jag har 2 komponenter som behöver tillföras ström via ett uppladdningsbart batteri, men komponenterna har olika spänningar; ena 5v och behöver ungefär 4a(dock har 3a visat sig tillräckligt hittills), andra 12v och behöver 2a.

Då båda komponenterna är tänkt att byggas in i en handhållen enhet så är mitt önskemål att dom ska drivas via ett uppladdningsbart batteri, men hur stort batteri behöver jag? Vill gärna ha slutprodukten relativt slimmad. Kommer ju också att behöva någon 12v till 5v regulator eller liknande, hur liten kan man få en sådan?

Jag är verkligen osäker på min el som ni kanske märker, uppskattar alla tips och hjälp jag kan få!

Komponenterna i fråga är en Pandaboard ES 5v samt en Unitek USB till SATA adapter med extern ström 12v.

Kan denna
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... nput_.html

I kombination med denna
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=19716

Vara något?

Förövrigt så hade det varit läckert om man på något sätt hade kunnat koppla så när man har strömkabeln i så drivs enheten av den strömmen samt laddar batteriet, men när den tas ut så drivs enheten av batteriet. Precis som det är på touchpads, mobiler osv. Hur löser man något sådant?

Tack på förhand.
Problemet är olösligt om du inte talar om hur stor ström och vilken spänning som behövs.
Ström anges i ampere (A)
Spänning anges i volt (V)
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

Gustav180 skrev:Det verkar att vara strömtörstiga saker för en handhållen enhet. Men den regulatorn och det batteriet, så bör det fungera. 8Ah räcker kanske inte så lång tid, men jag vet ju inte hur länge det behövs. Om det skall vara en enstaka enhet, så är uppsättningen OK. Skall du börja serietillverkning, så är det bättre att designa in en switchad 5V regulator.
4a under 5v är det rekommenderade för pandaboarden för att den ska kunna driva följande usbportar, använda ethernet , wifi osv under full belastning. Just nu kör jag med en 5v 3a adapter som funkar galant (då har jag använt trådlösa, trådburna, båda usb osv samtidigt och gjort stresstester och grejer).

När det gäller USB till SATA vet jag inte om den kräver 2a under 12v, men det är det adaptern som följde med levererar. Den ska förövrigt användas för att driva en SSD disk.

EDIT: Förövrigt så lär inte pandaboarden eller sataadapter kräva så mycket ampere under idle, jag räknar (optimistiskt) med att få iaf 2-4 timmar standby tid (ungefär vad en laptop levererar) på 8000maH. Projektet kommer inte serietillverkas, ett hobbyprojekt bara. Min plan är att göra en mer "kraftfull" touchpad för eget bruk, den kommer inte vara direkt jätteslimmad men enligt mina planer kommer den passa mina behov perfekt. Utbudet på vanliga paddor visar sån fruktansvärt begränsad potential i mina ögon, alla appar ska köras genom java/någon annan vm, massa begränsningar hit och dit. Native under ARM ger mig allt jag behöver ;)
Senast redigerad av Haikarainen 18 augusti 2012, 22:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

Mindmapper skrev: Problemet är olösligt om du inte talar om hur stor ström och vilken spänning som behövs.
Ström anges i ampere (A)
Spänning anges i volt (V)
Trodde jag gjorde det :| Inte så bra när det kommer till att koppla mellan olika spänningar osv, men för att klargöra så konkret som möjligt:

Jag har en Pandaboard ES som just drivs via en 230v - 5v adapter, som levererar 3 ampere, det rekommenderade för en Pandaboard under full belastning är dock 4a, men för mitt bruk verkar dock 3a räcka galant.

Sen har jag en USB till SATA adapter som kräver extern ström (data via usb, ström via dc). Den drivs via en 230v - 12v adapter som levererar 2 ampere.

Tyckte jag skrev detta i mitt första inlägg men kanske missade något, eller så har jag bristfällig information, hursomhelst vill jag smälla ihop dessa 2 komponenter och driva båda via 1 batteri. Tänkte då att man kanske kan använda ett 12v batteri , koppla in USB-SATA adaptern i den, och sedan en 5v regulator för att koppla in pandaboarden. Skulle det funka? Batteri och regulator finns länkat i min originella post.

Tack på förhand.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är viktigt att använda stora och små bokstäver på rätt ställe i tekniska sammanhang. På det sätt du skrivit ser det ut som en beskrivning av husnummer och inte en beskrivning av strömmar. Det ska vara stora bokstäver V och A som jag skrev i tidigare inlägg.

När det gäller andra saker så får du försöka läsa på och se vad stor och liten bokstav betyder. Du verkar ju villig att lära dig så det kommer säkert att gå bra.

Några andra exempel:
1MA = megaamper = 1 000 000 A
1mA = milliamper = 0,000 001 A

MB = megabyte
Mb = megabit
mb = millibit = vad det nu är?
Senast redigerad av Mindmapper 19 augusti 2012, 07:56:06, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Glömde besvara din egentliga frågeställning.

Visst kan du använda de grejorna. Enda frågetecknet är väl hur låg 12V som USB - SATA omvandlaren accepterar. Du verkar ju medveten om att drifttiden inte blir så lång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Går det inte att använda ett minneskort som lokal lagring istället? En Sata-disk med adapter känns som en klumpig lösning här.
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

Jo, pandaboarden är egentligen tänkt att användas enbart med minneskort. Men under mina tester har det visat sig at det är en ENORM flaskhals (simpla cmds som ls tar skitlång tid, allting blir som en 286a). Lösningen är att enbart ladda in kernel ifrån minneskortet men att ha rootfs och boota resten ifrån en usbdisk, någonting som inte är jättesvårt då det egentligen bara är att byta bootargs när man gör sin uboot image och se till att bara ha 1 extern hårddisk i när man bootar. Skillnaden i prestanda är så drastisk att jag inte kan förklara dom i ord, närmaste jämförelsen är ungefär som att jämföra en 286a med en billigare laptop (om man bortser från gpun som inte påverkas särskilt mkt av minneskort).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ahh ok. Men det måste ändå bli enklare med en 2,5"s laptop-disk?
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

Det är en 2.5" SSD SATA disk. Är inte majoriteten av diskar i bärbara SATA? Hur skulle den annars kopplas in? Adaptern (som jag dessutom tagit bort "skalet" ifrån nu) är extremt liten, i princip bara kontakterna på ett jättelitet kort.

EDIT: Gjort lite research på SATA-interfacet och vilka diskar som använder dom olika spänningarna som finns (3,3v, 5v och 12v). Det verkar vara så att den 2.5" SSD disken jag har bara kräver 5v med 1 ampere. Detta betyder att jag inte behöver den SATA-adaptern jag tänkt använda från början, utan bara en jätteliten USB-SATA för endast data-transfer, strömmen fixar jag genom att köpa en molex-sataström, ta bort kablarna för 12v, och löda en molexhane på en kabel ifrån ett 5vbatteri, som även kan driva pandaboarden :D problemet löste sig mycket enklare än jag hade trott. Tack för er hjälp!

EDIT2: Kanske rentav skiter i molexkabeln, blir klumpigare men enklare att koppla. Dock finns det väll bättre lösningar för det men :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du har problem med den lösningen med. Var hittar du ett 5V batteri? Dessutom ska 5V batteriet hålla spänningen stabil, fulladdat som nästan urladdat.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo det var så jag tänkte, en laptopdisk är enklare att driva. Då borde du kunna använda ett 2S lithiumbatteri och en switchad regulator.
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

Funderade lite på 4x1.2v . Hittade en ackumulator som verkade skitbra för detta ändamålet(10000mAh, lödfanor osv).

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19072

Om det skulle visa sig att spänningen blir allt för låg när det är urladdat, hur fixar man något sådant?

Förövrigt är Pandaboarden känd för att fungera ner till 3.6 V också, men hårddisken lär väl dö av innan...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Haikarainen skrev:Det är en 2.5" SSD SATA disk.
Då är problemet ännu mindre.

För 2.5" diskar behövs ingen extern försörjning till Unitek USB till SATA adaptern.

Det räcker med det den får från USB anslutningen.

Då återstår bara 5V:en och jag tror den switchade modulen du hittat på Hobbyking är ett utmärkt val.
Skriv svar