Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Svetsa på husbil: Behöver elektroniken skyddas?

Inlägg av danei »

Mindmapper skrev:En annan sak som Icecap inte nämner är det strömmar som vid svetsning går i chassit. Dessa kan gå oväntade vägar och på grund av dålig kontakt i karossen kan dessa chassiströmmar ge höga spänningsfall som kan förirra sig in i elsystemet.

Detta kan vara nr 3 i Icecap's lista.
Om de går oväntade vägar är det för att det är låg resistans den vägen, då blir det inte höga spänningar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är inte ovanligt med resistanser på runt 1ohm i chassit på en bil, pga att det är målarfärg och rostskydd som ligger emellan en del av de sammanfogade plåtarna. Järn i svetspunkter är inga bra ledare heller.

En ström på 100A, inte så stor vid svetsning, skulle då kunna ge upphov till 100V. En resistans på några tiondels ohm i en strömväg är inte omöjligt. I ett sådant fall får du ingen bra tändning av svetsen och du letar då en ny punkt att jorda svetsen på, men då kan skadan redan vara faktum. Nu påstår jag inte att sådana fall uppstår ofta. Men rutinerat folk som t.ex. reparatörer som svetsar mycket i skogsmaskiner, chansar inte, utan tar det säkert.
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Solcellelsystemets laddningsregulator ser ömtåligast ut, tycker jag.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

EN svets jobbar på spänningar mellan tumme och pekfinger, 10-30VDC lite beroende på modell och ström uttag.
Vår LUD320 på jobbet brukar ligga på ca 15-22,5V då har vi en ström på ca 80-130A, och jag gissar väll på att det är där du kommer röra dig om du skall köra MAG/GMAW, eller är du en riktig svetsare ;)
EDIT: Tomgångsspänningen kan vara högre men denna spänning är egentligen bara något du behöver tänka på vid MMA.
Den kan på gamla maskiner vara uppemot 100-120V och det känns ;) detta är åtgärdat hos nya pga av säkerhet etc.

Så visst om spänningen skevar iväg in i en databox, stereo eller i ditt fall solceller så kan den definitivt skada saker.

Men om du vill vara helt idiot säker på att inget går sönder får du nog plock ur ALL elektronik, men det skall inte behövas.
Jag har svetsat på i stort sett all de bilar jag ägt och hittills har inget kommit till skada, så av med jorden och kör.

Att svetsa TIG i halvdan bilplåt med underredsmassor, färg, fetter och oljor.... :roll: .
Det brukar gå att slå av HF tändningen på TIG maskiner så att de tänder antingen som med "pinnsvets" att du får knacka igång dom, men detta tar illa på elektroderna och vem vill slipa WP20 elektroder mer än nödvändigt, den andra metoden är att du sätter elektroden på platsen du skall svetsa trycker på knappen och svetsen "tänder" inte förens du lyfter, denna metod har även fått det besynnerliga namnet "Liftarc"

Sedan det där att jordklamman skall sitta nära är en sanning med modifikation, för du skall ha jord, och vart du hittar den är egentligen irellevant.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Nej, det är inte irrelevant var jordklämman sitter. Det är högst relevant.
Så nära där du skall svetsa som möjligt för att strömmen skall ha den kortaste
vägen att gå då det blir bäst kontakt och bäst resultat när man svetsar, sunt förnuft
är ju en bra grej här, vi kanske inte talar om millimeter direkt från där du ska svetsa utan kanske
någon decimeter eller ett par kanske.

Lager och/eller elektronik kan ta skada annars beroende på var man sätter jorden såklart. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Köper inte argumentet, iom att järnet har en resistans på 9,7x10-8/meter.
Men du får gärna utveckla detta för mig.
Nu menar inte jag bara sätter en klämma "någonstans" och eldar på, det är självklart att jag sätter den i närheten utan att för den saken skull fara runt som en skollad bäver efter ett bra punkt inom decimetern/rar.
Skall jag byta tröskel så sätter jag den i ena änden sedan får den sitta där tills jag är klar.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Så länge det är samma homogena materialbit är det ju säkert - han syftar ju på skarvar och ledningar som bli aktuella som olämpliga genvägar om två olika plåtdetaljer har dålig kontakt på grund av ytbehandling eller rostskador.

Sätter du den i karrosen när du skall dra nått i bagageluckan , då kanske gångjärnet svetsar fast,strömmen går igenom antennkabelns skärm ,sen till stereochassiet och jordar i infästningen inne i panelen osv - stereon går väl inte sönder av det men det finns ju vissa risker och dra så så feta strömmar över dåliga ledningar
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Samtidig får man inte glömma att en ljusbåge (som ju skapas) har negativ impedans vilket ger högfrekventa svängningar. Ju längre det finns mellan jordklämmen och svetspunkten, ju större sträcka skickar ganska kraftiga störningar, det är ju en hel del ström som kan rinna där.

Men visst, man behöver inte vara fanatisk heller, jag ser dock alltid till att klämmen sitter i samma plåtbit som jag svetsar på, det brukar räcka.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har skjutit en generator (dioderna) i och med att jag inte tycke det var nödvändigt att lyfta ena batteripolen på en Nissan king-cab när jag skulle MAG-svetsa lite på bakre kofångaren.
Tyckte det var HELT onödigt då jag jordade ca 5cm ifrån svetsstället, numera vet jag bättre...
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Lyfta på batteripolerna är väll någon man alltid bör göra om det skall svetsas, med någon annan metod än gas.

Kofångare på Kingcab... de sitter löst från fabrik eller? eller kanske det inte var det du åtgärdade.
andersfalt

Inlägg av andersfalt »

hej
jag kollade upp saken för många år sedan efter att ha bränt generatorn på min volvo 850. fick då besked att lyfta av alla anslutningar på generatorn samt jorda nära svetsstället. Köpte ny generator och har inte behövt prova tipsen
Anders
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Lyft av polen, gærna också koppla bort plus från generatorn.

Svetsade på en bubbla som vi kortat och byggt båge på før många år sen. Den startade aldrig mer och gick som en drøm innan. Bytte førdelare och hela skiten men ICKE!
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Tack för alla svar och kommentarer ang att skydda växelströmsgeneratorn! :)

Solcellselsystemet verkar vara fristående, men måste allt i det kopplas isär också? Eller kan solpanelerna ta skada av att bli obelastade?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

v-g: I en bubbla finns det ingen elektronik, möjligen dioder i generatorn och laddningnsregulatorn om det är en lite nyare bubbla. Avstötningskondensatorn i tändningen bör inte påverkas tycker jag. I övrigt finns det inget.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

danei:Det kan du förklara för den bubblan för paj gick den av svetsningen iaf!
Skriv svar