Fartreglage 70 Amp för borstlösa motorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fortuna

Fartreglage 70 Amp för borstlösa motorer

Inlägg av fortuna »

Hej Alla , jag heter Mikael och hoppas att jag kan få lite hjälp här.

Ett fartreglage för borstlösa motorer och den är på 70 amp och klara upp till 25 volt.
I ett försök att flyga sjöflyg med mitt flygplan innebar ett djupdyk och in kom lite vatten (sötvatten)
Följden är att motorn inte får signal att starta..
När jag öppnade den så ser jag att en komponent är illa bränd.
.
På varje sida om den brända komponenten så sittter det IC ir 2101s med tilläggsiffror 0530 IOR ( enligt Elfa liknar de dessa : Bryggdrivkretsar SO-8, IR2101SPBF : )
Den brända komponeneten ser jag bara IR ( bränt område) och tillägg 0526 IOR

Finns det någon chans att hitta rätt utan kopplingschema? Är det troligt att hela konkan är helt trasig och ingen mening att fixa?
Mvh Micke
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fartreglage 70 Amp för borstlösa motorer

Inlägg av tecno »

Lägg upp klara närbilder på problemet så får du bättre svar.
Zed

Inlägg av Zed »

Hej Mikael och välkommen till forumet.

Kan du ta en bild på dom skadade komponentera? Gärna högupplöst.

/Alex
fortuna

Inlägg av fortuna »

Förlåt att jag missade men ska göra ett försök.. återkommer
fortuna

Inlägg av fortuna »

Nu hoppas jag att det blir en bra bild,
Mvh Micke
fortuna

Inlägg av fortuna »

Nu hoppas jag att det blir en bra bild. ber om ursäkt om det råkar bli dubbelt..
Mvh Micke
IMG_16291.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det ser ju ut som om inkopplingen är likvärdig för alla tre, jag skulle gissat att alla tre ska vara samma...
Det som gör mig lite fundersam är att tillverkningsdatumstämplen är 0530 på de som ser hela ut men 0526 på den i mitten, hur sannolikt är det att man får olika batcher på samma kort?
Misstänker att det sitter tre/(sex?) switchar som dessa styr? är de tre samma?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

IR2101 är en bryggdrivare för 2st n-mosfetar (en high side och en low side)
Har själv använt dem några gånger. Kan säga med 99% säkerhet att de tre kretsarna är kopplade exakt lika.
Det behövs 3st för att kunna koppla alla 3 lindningarna mot matning/jord. Min gissning är att det sitter minst 6st mosfetar (eller en multippel av 6) på andra sidan kretskortet som styrs av dessa.

Det går att köpa en ny 2101 på tex elfa: 73-222-68

Går dock inte att säga om det räcker att löda dit en ny, eller om övriga kretsar är trasiga också.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har ett 50A fartreglage och som visserligen inte är uppbyggt på exakt samma sätt som ditt så som ser ut i bakgrunden men den jag har har 3 kretsar som styr mosfetarna och dessa heter alla exakt det samma som de som är på ditt så det är en likadan i mitten som har bränt.

Det är väldigt svårt att säga om den är ok i övrigt men det skulle ev kunna hända att någon mosfet har fått kortis på något vis och att det är därför som denna ic bränt eller något annat som kortslutits för dessa kretsar tycker jag inte borde lägga av sådär annars. Hade det varit saltvatten hade det däremot kunnat varit en annan sak.

Det var för övrigt helt sanslöst vad dessa kretsar var dyra, tom Ebay är inte så mycket billigare jämfört med EFLA bara ev momsen som skiljer.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Mät mellan drain/gate och source på alla MOSFETar så att du upptäcker om det är kortslutning i någon av dem. Det kan vara orsaken till att kretsen brann. ofta är det nära 0 ohm åt båda hållen om det är kortis, men det kan se annorlunda ut också.
fortuna

Inlägg av fortuna »

Tack för alla svar, men det är mycket jag inte förstår av svaren.. mest för att jag inte hållit på med elektronik på denna nivå förut, så hoppas på överseende när det kommer dumma frågor..
Jag ska försöka lägga in ytterligare bilder på hur hela reglaget ser ut och hur det är när det är delat, samt även svarar var och en här.
Andli. Inte en aning vad du menar. sorry.. kan du kanske utveckla lite mer?
Rocky_al: Baksidan av detta kort sitter det inget..
Henry : Hur menar du med saltvatten, har det varit värre?, Kan vara så att när jag kraschade i söt vatten så upptäckte jag att trottelspak inte var i noll, var nog 25 % , tog ca en halv minut innan upptäckte misstaget.
Jesse: Ja där tappade jag .. sorry? kan du utveckla lite mer?

IMG_1631.JPG
IMG_1632.JPG
IMG_1633.JPG
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jaha, mosfetarna sitter på ett eget kort. :tumner: till den som designade på det sättet så att ledningen mellan 2101 och mosfetarna måste gå hela vägen upp till en stiftlist och sen hela vägen ner till mosfetarna.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

När de pratar om switchar/mosfet menar de de svarta komponenterna du ser på det andra kortet. På mindre fartreglage brukar de sitta på båda sidorna tillsammans på samma kort som styrelektroniken. På ditt är styrelektroniken på ett kort och kraft/switch komponenterna på ett kort.
Så det är komponenterna på andra kortet som de ville att du skulle mäta om det var kortis. Finns någon beteckning på dessa komponenter?
fortuna

Inlägg av fortuna »

Hhaha, Vad lustigt, jag har suttit med förstoringsglas och granskat komponenterna, hittade inga direkta fel, men nu tog jag flera närbilder och såg att 4 av dem var spruckna, 2 på ena sidan och ytterligare 2 på andra sidan...
Tror att det blir billigare och säkrare att få det till att fungera om man köper nytt?.

IMG_16381.jpg
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ja, du ser ju att flera av MOSFETarna i nedersta raden fått en rejäl shock. I samband med att de gick sönder blev det kortslutning till gaten (benet överst till vänster på komponenten) - en våldsam ström gick då bakvägen från gaten till det andra kortet och den krets som gick sönder på det andra kortet. (Gaten i en MOSFET är normalt isolerad från de andra benen med ett oxidskikt inne i transistorn. Höga spänningar kan gå igenom oxidskiktet och förstöra det.)
Bild

Det är möjligt att byta alla MOSFETar och den kretsen, men om fler komponenter är skadade vet vi ju inte, så det blir en chansning. Med lite mer kunskaper i elektronik går det säkert att mäta/felsöka så att man kan fixa hela kortet. Det är dock inte lönsamt att låta någon göra detta åt dig. Kolla vad nya MOSFETar och en ny drivkrets skulle kosta så kan du ju själv avgöra om du vill chansa på att byta dem.
Skriv svar