Starta och stoppa frekvensstyrning 220 V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rallybertil

Starta och stoppa frekvensstyrning 220 V

Inlägg av rallybertil »

Hej
Jag undrar hur jag på enklast vis kan starta och stoppa en frekvenstyrning. Signalen som är inkommande är konstant 220v och när det bryter så försvinner spänningen. Är väl inte så bra att bryta strömmen ofta till frekvenstyrningen? Har sett en liknande lösning med en kontaktor som satt efter fekvenstyrningen. Men tyckte att det kändes som en klumpig lösning.
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Starta och stoppa frekvensstyrning 220v

Inlägg av TomasL »

Tja det beror på vad för någon frekvensare du har, många har digitala ingångar som kan konfigureras som start/stopp.
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Skulle nog säga att det vanligaste sättet att starta VFD:s är att lägga en 24V signal på en ingång som enablesignal och att kraften ligger på hela tiden, alt. att man har en kontaktor innan VFD:n för kraften. Omriktarna brukar inte gilla att få kraft och enablesignal samtidigt men det går oftast att ställa in det.
rallybertil

Inlägg av rallybertil »

Finns ingång för start och stopp men jag måste ju få 24v på något vis. Skulle man kunna ta ett relä med 220 spole så styrssignalen jag har drar relät? och använda mig av slutande och brytande funktioner på relät? Har aldrig monterat en frekvenstyrning till något mer avancerat än att reglera varvtal på elmotor.
220v signalen kommer från nån form av optiska givare som bryter när dom inte ser varann. Och det finns inget elschema alls på det som 220v signalen kommer ifrån och det känns som att det inte skulle finnas nån ände om man började rota i det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför anlitar du inte någon som vet hur man gör?
Men visst, har du 230V signal så kan du använda ett relä.
De flesta (proffesionella) omriktare har 24V utgång, där man kan ta matningen till styr.
rallybertil

Re: Starta och stoppa frekvensstyrning 220 V

Inlägg av rallybertil »

Pratade med en elektriker men han ville börja riva i det gamla och göra ett elschema på det. Den delen funkar helt utan problem.
Har 24v ut på frekvensstyrningen. drar den via ett relä till start och stopp ingången. Nu har nog poletten trillat ner tror jag.
Tack för hjälpen
Skriv svar