CNC-fräs, skriva text med penna
- FormerMazda
CNC-fräs, skriva text med penna
Jag har några fronter som nu ska få text på sig.
Plasten är .. klassisk apparatlådeplast, alltså såndär finskrovlig eller vad man kan kalla den. Med lite vatten som kylning så lyckades jag fräsa ur diverse hål och grejer.
Men nu ska det dit text, varav de minsta bokstäverna kanske blir typ 3mm höga. Detta har jag svårt att få till så det syns bra.
Med en penna ritandes på ett papper ser det bra ut. Men fräser jag med en 30° v-fräs (eller vad det heter) så kan jag inte gå ner många tiondelar innan det blir oläsligt för spåret blir för brett. Och kör jag för grunt blir synbarheten dålig, för liten kontrast så att säga.
Jag testade med en tuschpenna, men spetsen höll inte så länge, den klarade väldigt fina detaljer först men blev snart fransig.
Det finns ju plotterpennor, hur klarar sig dessa? Nån med erfarenhet? Eller andra tips?
Nästan inne på att planfräsa en fyrkant först, och sen fräsa texten i denna.. Men det är ju lite omständigt.
Plasten är .. klassisk apparatlådeplast, alltså såndär finskrovlig eller vad man kan kalla den. Med lite vatten som kylning så lyckades jag fräsa ur diverse hål och grejer.
Men nu ska det dit text, varav de minsta bokstäverna kanske blir typ 3mm höga. Detta har jag svårt att få till så det syns bra.
Med en penna ritandes på ett papper ser det bra ut. Men fräser jag med en 30° v-fräs (eller vad det heter) så kan jag inte gå ner många tiondelar innan det blir oläsligt för spåret blir för brett. Och kör jag för grunt blir synbarheten dålig, för liten kontrast så att säga.
Jag testade med en tuschpenna, men spetsen höll inte så länge, den klarade väldigt fina detaljer först men blev snart fransig.
Det finns ju plotterpennor, hur klarar sig dessa? Nån med erfarenhet? Eller andra tips?
Nästan inne på att planfräsa en fyrkant först, och sen fräsa texten i denna.. Men det är ju lite omständigt.
Re: CNC-fräs, skriva text med penna
Diamantspetsgraveringen fungerar säkert bra på det där. Det finns en tråd i forumet som bara handlar om det. Jag provade aldrig själv dock, hann aldrig beställa någon hållare.
Två spontana idéer:
1 - Penna med fjädrande spets
2 - Gravyrfräs först och fyll sedan på med penna
1 - Penna med fjädrande spets
2 - Gravyrfräs först och fyll sedan på med penna
- FormerMazda
Diamantgravyr ser spännande ut, men funkar nog mest bara på hårda ytor?
Shargo:
1 : Har byggt och labbat en del, det är svårt att få den fjädrande samtidigt som den inte ska fara i sidled. Vid 3mm höga bokstäver påverkar tiondelar mycket.
2 : Har testat, har ingen penna med så fin spets. Testade även att snabbt efter torka med thinner, men det blev ändå kladdigt runtom.
Shargo:
1 : Har byggt och labbat en del, det är svårt att få den fjädrande samtidigt som den inte ska fara i sidled. Vid 3mm höga bokstäver påverkar tiondelar mycket.
2 : Har testat, har ingen penna med så fin spets. Testade även att snabbt efter torka med thinner, men det blev ändå kladdigt runtom.
Av en kollega som jobbat i köksluckebranschen fick jag ett tips angående spår i trämaterial, de körde också med CNC först men trä är ju oftast lite diffust i mått så deras profileringar såg inge vidare ut. De skaffa nån maskin som tog luckans plan som nolla kontinuerligt så spåren blev lika djupa över hela ytan, blir väl lite som när man kör med överhandfräs fast betydligt noggrannare.
För ha få till något liknande tänker jag mig en fast hylsa runt frässtålet som begränsar djupet, sen måste Z vara rörlig någon millimeter och fjäderbelastad nedåt.
Någon som begrep vad jag skrev
För ha få till något liknande tänker jag mig en fast hylsa runt frässtålet som begränsar djupet, sen måste Z vara rörlig någon millimeter och fjäderbelastad nedåt.
Någon som begrep vad jag skrev

- FormerMazda
Ajjemen, begrep. Och det är ju vad ovan tipsade diamantsläpgrej är, en fjäderbelastad spets.
Men mitt problem är att den diffusa ytan på plasten gör att jag måste få upp kontrasten mer. Antingen genom djupare fräsning, eller med färg.
Diamantgrejen lockar dock..
Men mitt problem är att den diffusa ytan på plasten gör att jag måste få upp kontrasten mer. Antingen genom djupare fräsning, eller med färg.
Diamantgrejen lockar dock..
Min kretskortsfräs klarar i princip bara det, den har en släpsko och använder tryckluft för upp och ner. fräsdjupet justeras genom avståndet från frässtålsspets till släpskon.
- FormerMazda
Borr är ju en bra idé ju!
Om inte så är det enkelt att testa då jag har det hemma.
Om inte så är det enkelt att testa då jag har det hemma.

Med diamantspetsen ställer du styrkan genom att köra olika många gånger på samma ställe.
- FormerMazda
Är som sagt sugen på att testa en sådan, men:
Jag har en dremel som spindel.
Jag har ingen diamanttjofräs.
Att köpa en kommer jag nog göra, men nu är det för dyrt inför bröllop och grejer.
Ska testa med spetsen på ett borr. Och kolla efter plotterpennor.
Jag har en dremel som spindel.
Jag har ingen diamanttjofräs.
Att köpa en kommer jag nog göra, men nu är det för dyrt inför bröllop och grejer.
Ska testa med spetsen på ett borr. Och kolla efter plotterpennor.
- Klas-Kenny
Jag köpte ett diamantgravyrstift då när det var aktuellt på forumet och kan varmt rekommendera det, har kört med det på vanlig svart plastinkapsling och det blir utmärkt bra, och man kan göra gravyrer med utomordentligt God precision. Det minsta jag testat var. Jag har gjort text på plexiglas med teckenhöjd på typ 1,5mm i något häftigt teckensnitt, blev fullt läsbart. 

Kan det vara min gamla tråd om diamantstift ni tänker på?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=53525
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=53525
För plast och trä kör jag med 1mm 2-skärs pinnfräs för text, det begränsar ju minsta storlek men det blir snyggt. Har man en platt botten och någorlunda plan maskin så verkar det funka, min skiljer sig kanske en halv millimeter med krokig offerskiva under. Ännu mindre fräsar har inte testat än, har några 0.6 från solectro liggnade.
Plast och trä är ju ganska snälla mot verktygen bara man får undan det man fräser bort.
Så här blev det i ek med 1mm fräs och sedan fyllt med en märkpenna för CD-skivor. De är nyoljade på bilden så det ser blött ut, blev riktigt snyggt sen.
Det är kontrollpaneler till en ljudinstallation på ett äldreboende.
Plast och trä är ju ganska snälla mot verktygen bara man får undan det man fräser bort.
Så här blev det i ek med 1mm fräs och sedan fyllt med en märkpenna för CD-skivor. De är nyoljade på bilden så det ser blött ut, blev riktigt snyggt sen.
Det är kontrollpaneler till en ljudinstallation på ett äldreboende.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.