Arduino "lab shield"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Wedge

Arduino "lab shield"

Inlägg av Wedge »

Köpte ett Arduino Proto Shield för ett tag sedan. Alltså ett mönsterkort i Arduinoformat bara, med hål för Arduinokontakter och egna konstruktioner.

Tänkte göra en "lab shield", med en liten breadboard på, och fylla resten av ledigt utrymme med bra-att-ha-grejor som kan kopplas in enkelt med en tråd nedstucken i en hylslist:
- RGB-diod med motstånd
- Resetknapp
- Tryckknapp, en eller två
- Två pullupmotstånd
- Två pulldownmotstånd

Några förslag på vad mer kan man tänka sig på kortet, som man ofta vill ha till hands för labbande med Arduino och enklare småprojekt?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Arduino "lab shield"

Inlägg av MicaelKarlsson »

LCD-display, 7-segmentdisplay(er) med shiftregister, någonting för att styra motor(er).

Vad vill du helst labba med? kommunikation, motorstyrning......?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ett sånt här alltså ?

Bild

Hur ordnar du strömförsörjningen på kortet? Ska du ha 5 volt eller annat? DU behöver kanske en 5V spänningsregulator (med kondensatorer) och lämplgt DC-jack för väggtrafo.

RS232 omvandlare + lämplig RS232-kontakt (måste ju inte vara DB9 som är så skrymmande. Går lika bra med ett 3.5mm stereojack (Sodjan säljer kabel till den) eller whatever.. 3 poler är allt du behöver.

och/eller AVR-ISP-kontakt (om du har programmerare). RS232 är extremt smidigt. Det gör ju att du kan ansluta din AVR till en terminal och på så vis göra en liten "dator" av den, med tangentbord och skärm :)

Separat SPI-kontakt (om du inte använder de befintliga I/O kontakterna till det.

En 8-bens dual OP. Microchips rail-to-rail OP bra och prisvärda. t.ex. MCP6002 (eller MCP6L02 / MCP6H02 beroende på hur hög spänning du vill få ut), anslut den med ett lågpassfilter till en PWM-utgång så får du en analog signal ut. Den andra OP:n kan du lämna öppen för experiment. (anslut ingångarna till V+ och GND då den inte används!)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Spänningsdelande pot, 0-5v för analog in.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

En piezo-summer måste du ha förstås!
Bild (Sodjan igen)
(Du ska använda en "passiv" summer , alltså som AVR:en genererar ljudet till. Brukar fungera bra på 5 volt)

Finns även på Electrokit : Piezo transducer 4.5 kHz

Det har jag som standard på allt jag bygger. :P
Kul att höra när processorn "pratar" med en...
Så här kan det låta... atmega_crazy
(okej, den var lite "enhanced", men du får försöka tänka dig originalet, utan eko :D )
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Många intressanta förslag, tack ska ni ha!

Jag tror det får bli två projekt av detta, ett med det allra nödvändigaste, och ett med en större platta som rymmer alla godsakerna.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har pillat en del med Arduino prototyping.. Och det som jag använder mycket och som är mycket smidigt att ha är skruvplintar för att kunna ansluta vilka kablar som helst i princip.. Samt hylslist för UART, mycket GND och Vcc ut.. Samt ett litet kopplingsdäck. Vill man ha mer plats så kan man ju köpa ett protoshield till en Arudino MEGA att utgå ifrån. Så får du mer fysisk plats att bygga på.

En "setup" jag kör mycket med är det här shieldet i botten: https://www.sparkfun.com/products/9729
(Finns även hos Electrokit för 110kr) Ett EXTREMT användbart shield.

Sen ovanpå det har jag ett sånt här: http://www.dealextreme.com/p/arduino-pr ... 273?item=8
(Vill man ha billiga shields så har Dealextreme en hel del skoj. Även andra former av moduler.. Bara sök på Arduino)

Här finns några bilder på mitt portabla elektroniklabb.. Det kanske kan ge lite inspiration.. :)
Skriv svar