Hur fixa tryck på aluminiumlåda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Hur fixa tryck på aluminiumlåda?

Inlägg av PoorCadaver »

Den här frågan har kanske varit uppe förut, men jag behöver hjälp igen med detta så jag är tacksam för alla förslag ni kan tänkas ha!

Jag tillverkar ju effektpedaler till gitarr och bas, och då är lådan att sitter i av aluminium, ca 3 mm tjock med lite varierande storlek beroende på modell, men ca 12x6x4 cm. Ibland ofärgad (grå) och ibland lackad i olika färger i fabrik. Det jag behöver hjälp med är att få någon form av tryck på lådan, men jag har ingen aning om vad jag ska använda.

Jag har testat några olika alternativ men inte kommit fram till något bra. Här är en liten lista:

* Etikett. Typ klisterpapper man kan skriva ut med en vanlig skrivare. Då försvinner den snygga lacken som är på lådorna och det ser inte så proffsigt ut.
* Transparent etikett. Samma som ovan, men istället för vit/färgad bakgrund så är bakgrunden transparent. Detta fungerar dåligt med färger eftersom den transparenta delen ändrar tonen på färgerna, speciellt på svart som blir grått...
* Skärvinyl. Har varit i kontakt med en del företag som kan skriva ut detta. Detta ger ett proffsigt intryck och blir riktigt snyggt, men detaljerna är så små att det är svårt att få det bra. Dessutom måste jag tumma på designen eftersom jag inte kan ha hur liten text jag vill, eller hur fina streck jag vill, samt att jag måste beställa 100 st ex per gång.
* Färgpenna, typ som målarfärg men på penna. Köpt på Panduro. Men använder de ofta till att skriva på stenar och metall. Enklast och billigast, men det ser inte så proffsigt ut och folk klagar på att det ser alldeles för enkelt ut med "tuchpenna", så jag skulle vilja gå ifrån detta.

Det jag önskar är en billig teknik som jag i bästa fall kan producera själv eller leja till någon för en billig peng. Dessutom ska jag inte behöva beställa ett jättelager varje gång eftersom jag inte säljer jättemängder med pedaler. När jag tar fram en ny modell behöver jag kunna ta fram en ny etikett och beställa en mindre mängd (ca 10 st) av just den.

Har någon här några idéer på andra lösningar eller förbättringar på de lösningar jag redan förkastat? Jag kommer inte på något mer och jag skulle verkligen vilja lösa detta på något smidigt sätt!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur fixa tryck på aluminiumlåda?

Inlägg av tecno »

producera själv
Gravyr direkt på lådan alt graverad 'etikett'
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Screentryck är väl det vanligaste, även tampongtryck.
Screentryck är enkelt att fixa själv, så länge man inte vill ha fyrfärg.
Alternativt är metalldekaler/paneler med det ryck man vill ha.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Hur gör man då detta med gravyr och screentryck? Vad behöver man för utrustning?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Täck vissa partier med lack etc.. plättera sedan exponerade partier?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Toner transfer kan fungera. Sen klarlack eller plast utanpå. Kanske är svårt att få upp värmen i alubiten dock.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

PoorCadaver skrev:Hur gör man då detta med gravyr och screentryck? Vad behöver man för utrustning?
http://www.screentec.se/tech/screentryck.html

I princip en träram med en screenduk där motivet finns, färg och en "spackelspade"
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

tecno skrev:Gravyr direkt på lådan alt graverad 'etikett'
Detta då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Graverad etikett köper man från lämplig tillverkare.
Gravyrutrustning köper man också från lämplig tillverkare, alternativt kan man naturligtvis gravera med en NC-fräs
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Lasergravering alla dagar, blir riktigt riktigt snyggt och hållbart... Men kanske inte så billigt i startkostnad, fast kinalasrarna är ju billiga..
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Förslag på leverantörer?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Inte direkt, men det borde väll gå att köra med en:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=51835
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

CO2-laser fungerar bara om ytan är eloxerad eller målad, själva metallen rår du inte på om du inte 100-dubblar effekten från en kinalaser! eller byter till en YAG i en förstås.

Kemisk etsning av alu är också snyggt, salt, vatten och el från ett bilbatteri på en panel som behandlats på samma sätt som när man kör toner-transfer för kretskort.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Om du vill få färg/etiketter att fästa bättre oavsett metod så kan du prova att göra en mask och sen glasblästra.

Att glasblästra hela är inte att rekommendera då det bli extremt lättrepat, räcker med nageln om den inte är eloxerad.

Edit
såg att du också bor i örebro, säg till så kan jag fixa ett par blästrade alubitar som du kan prova på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Screentryck är nog trots allt det enklaste och billigaste ( ialla fall i startkostnader)
Skriv svar