Step-up för ökad effekt i reprap-printbed (3D-skrivare)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gkar

Re: Step-up för ökad effekt i reprap-printbed (3D-skrivare)

Inlägg av gkar »

Jag har inte räknat på induktansen, men om 100 µH räcker och skall klara 10-15 går det åt en motsvarande 4 st elfa 58-081-13 som också ger några W förlust. På en linjär lösning blir det mindre, billigare, högre verkningsgrad, kompaktare...

Men det är bara en idé!
Det är inte jag som bygger!
bearing

Inlägg av bearing »

Tror du man kan använda en OP för hela bunten FETar, eller behövs det en OP per FET?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag vet inte hur du tänkt där, LHelge, så låt mig fråga.
Ska du ha MOSFETen eller motstånd som värmeelement?
Som jag förstår så ska du använda ett litet motstånd för att ha som återkoppling och sedan styra R_on på transistorn.

bearing:
För att få exakt samma effekt över varje mosfet så måste de ha egen återkoppling.
Men man kan köra utan, men är det lite olika gain i transistorerna så blir det en skillnad i effekt också.
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-941.pdf kan vara bra att läsa också.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

I den printbed jag byggt nu ska jag ha de tre 100 W effektmotstånden som värmeelement, men eftersom jag ändå har en stor skiva aluminium jag vill värma upp så tänker jag använda den även för att "kyla" MOSFET:ar och dioder i min boost converter.

Jag har även tänkt tanken att använda MOSFET:ar som värmeelement, då mest för att få jämnare spridning på värmen, jag hade tänkt sätta dem i fyra grupper om fyre st, där varje grupp har en egen termistor för att få en jämn värmespridning, men jag tyckte det blev för koplicerat att styra. Jag var övertygad om att jag hade tillräckligt med grejer i skrotlådan för att bygga en step-up och kom över de tre effektresistorerna väldigt billigt.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Det enklaste (tror jag) skulle vara att köra med MOSFETs i grupper och låta varje grupp ha en återkoppling.
Det är ju inte hela världen om det är lite skevt med värmespridning i en grupp om de sitter relativt nära varandra.

Dock så är jag osäker på om thermal runaway kan ske. Men deras inre resistans ökar med temperatur så det ska balansera sig själv.
Jag skulle test-bygga kopplingen och se vad som händer. :) http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_ru ... er_MOSFETs
Skriv svar