Hur mycket jag än läser om Arduino baserade kontroller så är jag fortfarande mer sugen på att löda min egen kontroller för en quadcopter i mini-format. Just för att det känns som jag inte kommer lära mig lika mycket på det och känslan av att jag hoppar över det roliga såfall
Men mitt efterforskande har skapat några fler newbie frågor som jag hoppas kan få svar på.
1. Om jag ska bygga min kontroller med en microprocessor, sensorer etc. Vad är viktigast att läsa på, hur djupt ska jag gå? Är det likström allt man bygger med i sådana här små projekt, så att lära sig om impedans kanske är "onödigt" i det här fallet?
2. Om jag lär mig att etsa mina egna små kretskort, hur lödar man på sådana, liten lödpenna eller annat lödsätt?
3. Vilka verktyg behöver jag, multimeter, lödset, oscilloscop (verkligen nödvändigt?), lödtenn, etsningsprylar, kopplingsplatta med kablar för att labba på. Länka gärna till billiga men funtionsdugliga instrument för sådan här sorts finelektronik.
4. Om jag inte ska gå en färdig controller, vilken microprocessor är enklast att lära sig samt har stöd för att koda högre nivå språk som t.ex C?
Jag har fortfarande inte kommit över "luddighets"-stadiet på det här projektet än så länge. Men jag har inte gett upp än så länge!