Fler frågor från en elektrikerwannabe

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nergal

Fler frågor från en elektrikerwannabe

Inlägg av nergal »

Efter min förra tråd har jag nu läst, läst och åter läst på forum, byggloggar, bloggar, tittat på kretsscheman etc i åtskilliga timmar. Jag har även tagit fram min gamla Digitalteknik bok samt Elektroteknik bok från universitetet.
Hur mycket jag än läser om Arduino baserade kontroller så är jag fortfarande mer sugen på att löda min egen kontroller för en quadcopter i mini-format. Just för att det känns som jag inte kommer lära mig lika mycket på det och känslan av att jag hoppar över det roliga såfall :)

Men mitt efterforskande har skapat några fler newbie frågor som jag hoppas kan få svar på.

1. Om jag ska bygga min kontroller med en microprocessor, sensorer etc. Vad är viktigast att läsa på, hur djupt ska jag gå? Är det likström allt man bygger med i sådana här små projekt, så att lära sig om impedans kanske är "onödigt" i det här fallet?

2. Om jag lär mig att etsa mina egna små kretskort, hur lödar man på sådana, liten lödpenna eller annat lödsätt?

3. Vilka verktyg behöver jag, multimeter, lödset, oscilloscop (verkligen nödvändigt?), lödtenn, etsningsprylar, kopplingsplatta med kablar för att labba på. Länka gärna till billiga men funtionsdugliga instrument för sådan här sorts finelektronik.

4. Om jag inte ska gå en färdig controller, vilken microprocessor är enklast att lära sig samt har stöd för att koda högre nivå språk som t.ex C?

Jag har fortfarande inte kommit över "luddighets"-stadiet på det här projektet än så länge. Men jag har inte gett upp än så länge!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fler frågor från en elektrikerwannabe

Inlägg av Icecap »

Föredömlig inställning! MEN... (du visste ju att det ville komma!)

1: Vad du ska läsa på beror på ditt kunnande! I designskedet är det viktiga att utgångar kan styra rätt, behöver du t.ex. en PWM-utgång är det mycket bra om elektroniken har en sådan - i det antal du behöver. Men först och främst måste du läsa på om vilka krav som styrningen ska leva upp till. Allt med µC (mikroprocessorer) är DC förutom när det rör sig om speciellt snabba signaler och/eller långa signalvägar, där kan impedans vara av vikt.

2: Jag löder fine-pitch kretsar och dylikt (motstånd/kondensatorer i 0805) med min vanliga lödkolv. Jag har å andra sidan också en utbildning inom detta...

3: Lödstation med riktig temperaturkontroll, ett billigt multimeter, avbitartång av bra kvalitet och lite skruvmejslar kommer man långt med. För debugging kan man komma långt med en eller några LED på styrkortet och en seriell port till att skriva värden.

4: Fel fråga! Svaret finns inte! Vad jag tycker är lätt kan vara svårt för dig. Numera har långt de flesta µC ett utvecklingsmiljö som fungerar bra, utan en massa magiska kommandon för att kompilera osv. och du ska fokusera på vilken familj som har fattbara datablad och önskade hårdvarufunktioner samt minne nog. processorhastigheten kan vara kul att ha med också men de flesta moderna µC tuggar på så bra att det knappast är ett problem med den del.

Och vilket språk en µC stödjer är ganska fel också, det är en fråga om en t.ex. C-kompilator stödjer en given µC. Håller man sig till t.ex. GCC kan man få många olika µC, själv gillar jag Renesas M16C men är ganska nyfiken på deras RX-serie. Andra kör ARM, några svär till AVR och många gillar PIC. Var och en har fördelar och nackdelar så vad som är "bäst" kan vi grälas om i 3 evigheter utan problem, svaret är likaväl: "alla som klarar jobbet på ett bra sätt".
nergal

Inlägg av nergal »

Icecap; En fråga till dig som är både utbildad och kunnig i området. Vilken svårighetsgrad anser du att ett sånt här projekt har, från dina mått mätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

µC-delen: det e bara att blunda o veva. Inget problem alls.

Sensordelen: i grunden inget större problem, bara att se till att kommunikationen fungerar bra. Inget större problem.

Drivning av motorer: ja du... beror på vilken typ motor man väljer och därmed vilken typ styrning som ska alstras. Kan vara från mycket enkel till ganska besvärlig.

Fjärrstyrningen av quadcoptern (radiolänk): Been there, done that. Klaras med förbundna ögon. EasyRadio är enkel att komma igång med.

Men styrningen av stabiliteten, kursstyrning och så att säga hela flygstyrningen: jooo... har ingen erfarenhet men ett (större) antal timmars googling, koll av länkar här osv. skulle väl få mig i riktning av ett spår. Om det sedan är rätt eller fel spår vetefan men det ville visa sig eftersom. Men kan andra kan jag också!

Och när jag väl hade kläm på det hela och fattade hur det hela hängde ihop ville jag nog få det riktigt bra! Men räkna timmar? Uj uj uj... törs jag inte!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

nergal skrev: 4. Om jag inte ska gå en färdig controller, vilken microprocessor är enklast att lära sig samt har stöd för att koda högre nivå språk som t.ex C?
Kan ju berätta hur jag "valde" Atmels AVR. Jag valde den helt enkelt därför att Högskolan Väst där jag pluggade körde med STK500 i sina kurser och att handledaren jag hade till ex-jobbet körde på STK500 så det var ett lätt val för min del. Men jag skulle nog vilja påstå att oavsett vilken familj mikrokontrollers du än väljer så har den för och nackdelar. Har du någon i din närhet som pillar med mikrokontrollers kan det vara en idé att köra på samma eftersom du då lättare kan få hjälp och ni kan samarbeta lättare. För AVR kan du få gratis utvecklingsverktyg oavsett operativsystem (Apple vet jag inte, men Windows och Linux finns det utmärkta miljöer till). Använder Eclipse på en Ubuntudator och det fungerar klockrent, enkelt, lätt och smidigt.
Skriv svar