Söker bok om OP

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Söker bok om OP

Inlägg av newbadboy »

Söker en bok som beskriver alla grejer man kan använda OP stärkare till. Den ska helst innehålla allt, från vanlig förstärkarsteg till filter, boost kretsar, styr/regler, mätteknik... ja i princip allt. Det hade varit skitbra om boken hade varit i "lathund" form. Dvs inte en massa avancerade komplexa tal beräkningar utan enkla praktiska exempel som tex används i datablad från tillverkare.

Finns det ngn sån bok???
sodjan
EF Sponsor

Re: Söker bok om OP

Inlägg av sodjan »

Jag har för mig att National hade en del bra material.
Just nu hittade jag lite snabbt :
http://www.ti.com/lit/an/snoa621b/snoa621b.pdf
http://www.ti.com/lit/an/snla140a/snla140a.pdf
Jag tror att det var en av dom jag tänkte på...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

analog.com/library/analogDialogue/archives/39-05/op_amp_applications_handbook.html

Walter jungs klassiska verk.

Sedan har national semiconductor, numera TI en massa applikation handbooks for sina analoga kretsar
Fran den tiden saker inte gjordes i mjukvara.
Kanske finns kvar pa natet.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Microelectronic Circuits av Sedra/Smith är min favorit men den kräver lite matematik med.

En bok som låter matematiken vara är Operational Amplifiers with Linear Integrated Circuits av W. D. Stanley. T.ex slipper man komplexa tal genom att använda frekvenstransformation från exempelkretsar vid filterberäkningar.

Sedan om någon av böckerna innehåll just allt du vill vet jag inte men något finns där alltid.
Skriv svar