Start och stopp-knapp? How to? SAAB 9000 -97
Start och stopp-knapp? How to? SAAB 9000 -97
Skulle vilja med en återfjädrande brytare (impuls) efter att jag vritt på tändningen starta min bil med ovan nämnda brytare. Funktionen att starta med nyckel skall slopas helt och sista läget på tändningslåset skall inte göra mer än o återfjädra. Sen för o stoppa maskin vill jag med typ 2 sek långt tryck på samma knapp döda motorn. Kommandot "stäng av motor" måste vara ngt längre än bara o trycka till på knappen iom att annars kanske man råkar göra det i otid av misstag. Typ på Autobahn i 300km/h!!! Heh! Barnsliga skämt åsido, jag vet att detta är möjligt men jag vet inte hur bara? Nån som redigt kunnig inom bilel/elektronik här kanske vet. Och till frågan "varför" svarar jag: det är för jäkla coolt med start o stopp funktion på brytare.
/Dave
/Dave
Re: Start och stopp-knapp? How to? SAAB 9000 -97
Är du ute efter att bilen ska starta "automatiskt" efter ett kort tryck på knappen eller räcker det med att startmotorn går så länge du håller in knappen och du själv släpper när motorn är igång?
Skillnaden i svårighet/komplexitet är stor när det gäller hur man löser det.
Skillnaden i svårighet/komplexitet är stor när det gäller hur man löser det.
Jag tycker personligen att start-stopp-knapp är en väldigt fånig pryl, har kört några bilar med det och stör mej mest på det, men men, det är väl en smaksak.
Det är som johanb inte helt simpelt, själv hade jag löst det med en MCU, men då gäller det ju att man kan programmera den, ananrs är det väl en ganska brant uppförsbacke.
Det är som johanb inte helt simpelt, själv hade jag löst det med en MCU, men då gäller det ju att man kan programmera den, ananrs är det väl en ganska brant uppförsbacke.
Brant uppförsbacke?! Iom att jag aldrig en hört talas om en/ett mcu innan så övergick det branta till en 12m lodrätt mur.
I mitt ideal-scenario hade enkeltryck/korttryck inneburit ett automatiskt malande på starten till jag gjorde ytterligare kort/enkeltryck eller vred av med nyckeln. För det glömde jag nämna innan btw att utöver långtryck så skall ju nyckeln funktion förbli den samma när man vrider AV tändningen.
I mitt ideal-scenario hade enkeltryck/korttryck inneburit ett automatiskt malande på starten till jag gjorde ytterligare kort/enkeltryck eller vred av med nyckeln. För det glömde jag nämna innan btw att utöver långtryck så skall ju nyckeln funktion förbli den samma när man vrider AV tändningen.
Redan där är den enklaste lösning en mikroprocessor.
Det behövs en del sekvenser:
- Kort/lång tryck avkänning.
- Vilken sekvens som ska inledas vid kort tryck beror på om motorn kör, om startaren kör osv.
- En sekvens ska köra startaren fram till motorn kör - eller ytterligare ett kort tryck kommer - eller under en viss maximal tid.
- En sekvens ska styra ström till tändningen så att ett långt tryck slår av den.
Det går att bygga detta med logikkretsar och lite annat men det blir ganska komplicerat. Själva byggandet och insamling av signaler (kör motorn?, knapptryckning, nollställning när man vrider på tändningen, styrning av sekvenser, tider osv) är mycket enklare med en mikroprocessor inblandat rent fysisk, programmeringen är inte något större problem - säger jag som är ganska van att göra det.
Det behövs en del sekvenser:
- Kort/lång tryck avkänning.
- Vilken sekvens som ska inledas vid kort tryck beror på om motorn kör, om startaren kör osv.
- En sekvens ska köra startaren fram till motorn kör - eller ytterligare ett kort tryck kommer - eller under en viss maximal tid.
- En sekvens ska styra ström till tändningen så att ett långt tryck slår av den.
Det går att bygga detta med logikkretsar och lite annat men det blir ganska komplicerat. Själva byggandet och insamling av signaler (kör motorn?, knapptryckning, nollställning när man vrider på tändningen, styrning av sekvenser, tider osv) är mycket enklare med en mikroprocessor inblandat rent fysisk, programmeringen är inte något större problem - säger jag som är ganska van att göra det.
Okej microprocessor verka vara ledordet i min önskan. Hörde mej för av med en annan som kan sånt här lite grann o han sa typ samma grej. Hur driftsäkert är ett sånt system? Måste ju fungera klanderfritt! Vad pratar vi om i kostnader? Bilen kostade trots allt hela 2k i inköp och genomlider just nu en omfattande motorrenovering så några skyhöga slantar e jag inte sugen på. Vad behöver jag btw? Nåt slags programmeringsinterface emellan dator o microprocessorn? Hur många år kommer det o ta mej att klura ut hur man programmerar? Är installationselektriker till yrket o därmed tekniskt lagd och jag gillar utmaningar. Datorer o jag brukar vara kompisar men programmering har jag aldrig befattat mej med i nån form.
Om man utgår ifrån t.ex. PIC kan 73-344-20 till 505:- + moms vara en bra start för dig. Där har du allt som behövs i ett paket. Såklart måste det byggas på lite grejer för att interface mot bilens signaler men det är en senare fråga skulle jag tro.
Och det är då inte ens säkert att du vill använda det kretskort men istället bygga ett eget med en "mindre" PIC på till en lägre kostnad.
Och hur lång tid det tar för dig att komma in i det? Jaaaa du.... allt mellan 3 dagar och 5 år skulle jag tro, kan ta längre tid...
Och det är då inte ens säkert att du vill använda det kretskort men istället bygga ett eget med en "mindre" PIC på till en lägre kostnad.
Och hur lång tid det tar för dig att komma in i det? Jaaaa du.... allt mellan 3 dagar och 5 år skulle jag tro, kan ta längre tid...
Senast redigerad av Icecap 13 augusti 2012, 13:00:30, redigerad totalt 1 gång.
När du klurat ut hur du programmerar en MCU, så ska du sen sätta dig in i hur bilens elsystem fungerar.
På nått vis måste man detektera när motorn går igång för att få den släppa startmotorn för annars får du snart renovera lite till...
Du kanske kan nöja dig med en knapp för att starta motorn, och en switch/knapp för att stänga av?
Knappen håller du in tills motorn går igång! Switchen stänger du av tändningen med.
Nyckeln blir du nog inte av med, den måste vara i för att låsa upp rattlåset. Sen så sitter immobiliser chippet i den (om nu saab hade detta 97)
Vet inte hur de är på Saab som de är elektroniskt eller mekaniskt rattlås efter som de har placerat nyckeln på ett så korkat ställe!
De första är nog svårast att lura.
På nått vis måste man detektera när motorn går igång för att få den släppa startmotorn för annars får du snart renovera lite till...
Du kanske kan nöja dig med en knapp för att starta motorn, och en switch/knapp för att stänga av?
Knappen håller du in tills motorn går igång! Switchen stänger du av tändningen med.
Nyckeln blir du nog inte av med, den måste vara i för att låsa upp rattlåset. Sen så sitter immobiliser chippet i den (om nu saab hade detta 97)
Vet inte hur de är på Saab som de är elektroniskt eller mekaniskt rattlås efter som de har placerat nyckeln på ett så korkat ställe!
Om starten ska vara automatisk kan det vara bra med lite skyddsfunktioner för att tex inte köra sönder startmotor om motorn vägrar starta, känna av att batteriet orkar dra motorn korrekt mm. Det kanske skulle vara enklare att montera en sats för fjärrstart så får du det jobbiga löst, sen är det bara en fråga om att anpassa knappbeteendet efter hur satsen fungerar.
om du kan tänka dig att stänga av bilen med nyckeln så är det ju inte speciellt svårt att koppla en startknapp istället för det återfjädrande läget på nyckelbrtytaren. Inte så häftigt som du är ute efter, men ganska enkelt att implementera.
Kan man inte kombinera en flightswitch (sån med kåpa) för "tändningsläget" på bilen med en knapp för det återfjädrande läget?
Dvs Så man startar genom att först Flippa upp switchen och sedan hålla in knappen?
Dvs Så man startar genom att först Flippa upp switchen och sedan hålla in knappen?
Absolut, det är så det fungerar oftast i en rallycross eller folkracebil!
Tänker du så här som det brukar kunna se ut:Meduza skrev:Kan man inte kombinera en flightswitch (sån med kåpa) för "tändningsläget" på bilen med en knapp för det återfjädrande läget?
http://dalhems.se/Product.aspx?guid=d28 ... 0400b9752f
Just 9000 har faktiskt tändningslåset på rätt ställe, alltså på rattstången, och ett helt normalt rattlås. (Det är en av anledningarna att jag föredrar just 9000 framför 9-5)gOry skrev: Nyckeln blir du nog inte av med, den måste vara i för att låsa upp rattlåset. Sen så sitter immobiliser chippet i den (om nu saab hade detta 97)
900/9-3/9-5 med nyckeln mellan sätena har växellås istället. (Låser fast växelspaken i backläge)
Jag vet inte om det är ett chip i nyckeln på 9000 men nån form av imobilizer har den, fast det är lättlöst, man pillar ur chipet och limmar fast det nära mottagaren

Ja så kan man göra med chippet, eller injicera de under skinnet på tummen