Bäst-före-datum på en säkring??
Bäst-före-datum på en säkring??
Idag reparerade jag trotjänaren, mitt spänningsaggregat som jag byggde för ca 30 (!) år sedan.
En kondensator över trafons primärlindning hade gett upp, kortis.
Bort med den, och så en ny säkring bara. "Bara", trodde jag. Det funkade inte.
Mätning på säkringen visar avbrott. Oj, fortfarande fel? Sitter och mäter mig blå, men hittar ingen kortis.
Byter säkringen igen. Funkar inte nu heller.
Det visar sig att så gott som ALLA säkringar i asken är värdelösa. Endast två av åtta var användbara. Helt normala 200 mA, 20mm glasrör, oanvända, förvarade inomhus i normalt rumsklimat.
Jaja, tidens tand har väl tuggat på dem i 30 år. Men lite märkligt att lödning/svetsning på tråden havererat, tycker jag.
En kondensator över trafons primärlindning hade gett upp, kortis.
Bort med den, och så en ny säkring bara. "Bara", trodde jag. Det funkade inte.
Mätning på säkringen visar avbrott. Oj, fortfarande fel? Sitter och mäter mig blå, men hittar ingen kortis.
Byter säkringen igen. Funkar inte nu heller.
Det visar sig att så gott som ALLA säkringar i asken är värdelösa. Endast två av åtta var användbara. Helt normala 200 mA, 20mm glasrör, oanvända, förvarade inomhus i normalt rumsklimat.
Jaja, tidens tand har väl tuggat på dem i 30 år. Men lite märkligt att lödning/svetsning på tråden havererat, tycker jag.
- Mizzarrogh
Re: Bäst-före-datum på en säkring??
Normalt skall de inte göra det, men kan ju vara fukt eller något i luften som spökat.
Edit, har märkt det är markant skillnad i luftfuktighet i lägenheten mot här tex även fast man inte märker det utan att kolla.
Edit, har märkt det är markant skillnad i luftfuktighet i lägenheten mot här tex även fast man inte märker det utan att kolla.
- Electricguy
Hehe jag hade exakt samma problem med en gammal ask säkringar en gång.. dom flesta trillade bara isär (trådarna var av) och andra var det bara avbrott i. inte en enda var hel.. Rätt konstigt.
- Mizzarrogh
Kan det ha att göra med att lim blir skört och släpper igenom fukt med tiden tro?
- SeniorLemuren
Tråden i säkringen är väl lödd, så det kanske har med tennpest att göra.
Tenn
Tenn är känsligt för låg temperatur. Om denna sjunker under ca 13 grader kan tennet angripas
av så kallad tennpest. Angreppet sker långsamt och blir synligt först i framskridet stadium.
Tennpest innebär att tennet faller sönder i ett grått pulver. Om föremålet flyttas till ett varmare
utrymme stannar angreppet upp men skadan går inte tillbaka. Om tennföremål förvaras i
ouppvärmda byggnader bör det under höst- och vinterhalvåret flyttas till uppvärmda lokaler.
- Mizzarrogh
Aha, ja om man tex haft det i en källare eller på vinden låter det ju rimligt, var också inne på igår att det kanske kunde bero på galvanisk korrosion över lång tid pga att mindre mängd fukt från luften sakta kryper in och når fästpunkterna när lim/fästmassa börjar bli sprött eller diffunderar in fukt. 

Det är inte så enkelt att du bör ha trög säkring och du hittade snabba säkringar?
Det var bara två st misslyckanden med säkring i apparaten, sen mätte jag resten av säkringarna med multimetern.
Tror inte att min multimeter skjuter säkringar på 200 mA i resistansmätningsläge.
Jag är 99% säker på att det är tröga säkringar, men det framgår inte på asken vilket det är.
Hur som helst, säkringar från samma ask hade fungerat i spänningsaggregatet i många herrans år innan kondensatorn sa upp sig och kortslöt.
Tennpest eller vad det nu var, säkringarna hade surnat efter alla dessa år.
Tror inte att min multimeter skjuter säkringar på 200 mA i resistansmätningsläge.

Jag är 99% säker på att det är tröga säkringar, men det framgår inte på asken vilket det är.
Hur som helst, säkringar från samma ask hade fungerat i spänningsaggregatet i många herrans år innan kondensatorn sa upp sig och kortslöt.
Tennpest eller vad det nu var, säkringarna hade surnat efter alla dessa år.