Hej! Jag kämpar på med mitt CDI-arkeologi-projekt till min gamla tvåcylindriga utombordare. Den har en lågvarvslindning och en högvarvslindning som matar CDI:n. När lågvarvslindningen börjar generera för hög spänning, vaknar en zenerdiod till liv och kortsluter lindningen via en tyristor, varvid högvarvslindningen tar över. (om jag förstår kretsen rätt?)
Jag har bytt huvudtyristorerna, men efter en stunds körning så gav de upp. De ska tåla en backspänning på max 400 volt. Min teori är att det är något knas med zenerdioderna, de är för övrigt de enda aktiva komponenterna jag ännu inte bytt i CDI:n.
Nu till frågorna:
Är detta (se bild) en zenerdiod? (tycker det ser ut som en kondensator)
Hur vet jag vilka värden det ska vara på den?
Går det testa komponenten med en vanlig multimeter?
Jag är nybörjare på detta bör tilläggas, inte helt säker på att kretsen fungerar som jag tänkt mig.
Zenerdiod i CDI-box
Zenerdiod i CDI-box
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Zenerdiod i CDI-box
Utformningen liknar inte en zenerdiod som i alla fall jag sett någon gång utan mer ptc eller ntc hållet till där tex lite större ntc varianter brukar användas för att begränsa ström vid start av lite strömslukande grejer och dylikt. En kondensator av större modell tja inget är omöjligt men inte sett denna uppbyggnad vad jag kan komma ihåg och det ser ut som om den varit varm vilket är typiskt för en ntc eller så är det bara som den är målad kanske. Fast bilden är inte så väldigt bra så det är svårt att se.
En ptc/ntc har en resistans som ändras när de blir varma och kan mätas med en multimeter men dessa brukar dock sällan gå sönder om de drivs rätt. En kondensator kan mätas med en multimeter om den har ett läge för det.
Förutom ovan nämnt så skulle det kunna vara vad som helst det är bara exempel på vad det ev skulle kunna vara, ingen garanti för att så är fallet.
Står det inget på kretskortet där den satt? Någon eller några få bokstäver brukar annars kunna skvallra om vad det var som satt där.
En ptc/ntc har en resistans som ändras när de blir varma och kan mätas med en multimeter men dessa brukar dock sällan gå sönder om de drivs rätt. En kondensator kan mätas med en multimeter om den har ett läge för det.
Förutom ovan nämnt så skulle det kunna vara vad som helst det är bara exempel på vad det ev skulle kunna vara, ingen garanti för att så är fallet.
Står det inget på kretskortet där den satt? Någon eller några få bokstäver brukar annars kunna skvallra om vad det var som satt där.
På kretskortet står det SM där den satt. Komponenten är ca 5*3 mm. Alla komponenter ser lite skumma ut eftersom allt varit ingjutet i en svart massa som jag petat ut.
Nu när du skriver det så ser den ju ut som en NTC-resistor. Får mäta och värma!
Men kan den styra tyristorn med hjälp av temperaturen i CDI:n?
Tack för värdefulla svar!
Nu när du skriver det så ser den ju ut som en NTC-resistor. Får mäta och värma!
Men kan den styra tyristorn med hjälp av temperaturen i CDI:n?
Tack för värdefulla svar!
Varistor?
Testa att byta till tyristorer som tål högre spänning, t.ex. 800V.
Testa att byta till tyristorer som tål högre spänning, t.ex. 800V.
Mätat mig fram till NTC. Hittade zenerdioden bredvid. Ska testa med tåligare tyristorer.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!