FM sändare bygghjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dotoid

FM sändare bygghjälp

Inlägg av dotoid »

Hej är ny här på forumet och har nyligen börjat intressera mig för elektronik,radio och skulle vilja bygga en fm sändare, är medveten om att det är olagligt att sända på fm bandet men har lust att bygga en ändå då jag tycker det är väldigt intressant.

Har läst lite om fm sändare och som jag förstod det så är det något som kallas pll transmitter som som ska ge mest stabil sändning och stanna på den frekvensen man har ställt in. Sen va det något med olika filter med för att ta bort (harmonics) vet inte riktigt vad det är någon får gärna förklara. Letar efter en sändare med ut-effekt på ca10W som är så stabil som möjligt i stereo, så om någon kan hjälpa till med att sätta ihop ett bygg schema och förklara lite om kretsen så skulle det uppskattas. Kan dock inte så värst mycket om elektronik ås håll det i enkla termer så att jag lär mig istället för att jag bara gör som ni säger, men hoppas att lära mig en hel del i och med det här projektet.

//dotoid
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fm sändare bygg hjälp

Inlägg av Swech »

Hej Dotoid
Välkommen till forumet.
Du kommer att få 5-10 svar här där du informeras om att det är olagligt och att
hjälp blir svår att få.
Mitt förslag är att du startar ditt elektronikintresse med något annat projekt,
lysdioder mm är också kul.

Swech
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såklart är det möjligt att bygga men en 10W FM-sändare med alla filter och stabiliteter är inget man snor ihop bara vid att bygga efter en byggvägledning.

Och med 10W kommer man att dra på sig intresset av myndigheter, iaf. så länge man inte har licens.

Så jag instämmer i Swech utlåtande: gör något vettigt istället.

Vill du ändå gå vidare i sändarspåret är det dags att du tar amatörradiolicens först, då får du faktisk bygga själv till bruk inom vissa band.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

10 watt var ingen liten sändare, jag TROR att närradion här i Umeå sänder med 20 W och når med den flera mil.

Protte
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

hej och välkommen till forumet.

det var inget litet projekt du siktar på :)

man underskattar lätt projektomfattningen och en 10 W FM Sändare är inte lätt.

Om du berättar vad du.vill ådstakomma är det kanske så att du vill bygga en liten fm sändare på några milliwatt? det kan vara ett lagom nybörjarprojekt. och räcker för att sända musike. från datorn till stereon.

mvh rickard
dotoid

Inlägg av dotoid »

Ja 10W är kanske lite att ta i det är inte effekt i första han jag är ute efter utan stabilitet så 4-5W är kanske mer rimligt. skulle nog kunna bygga en mikro fm sändare men ser ingen mening med det om den är ostabil och sänder på många olika frekvenser och stör ut, har nog till och med dom flesta komponenterna hemma för att bygga en sådan.
Bor långt ute på landet eller snarare skogen så får nog inga problem med myndigheterna om dom inte kommer ut hit så om man nu ska sända ut något så vill jag inte att det ska störa ut andra grejer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

4-5 eller 10 W är i princip ingen skillnad. Det är fortfarande ganska mycket.
För experiment hemma inom ett par 100 meter så talar vi nog milliWatt.

Men, som sagt, hela iden är inte speciellt smart.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Stabilitet och effekt har inget samband alls.

Du kan bygga en PLL-styrd sändare på 10 nW (såna sitter väl i typ varenda sån där "skicka MP3-ljud till bilstereon"-sändare) lika lätt som på 1 W eller 100 W.

Sändaren har normalt ingen uteffekt alls, det beror på vad man hänger på för slutsteg.
dotoid

Inlägg av dotoid »

Mina närmsta grannar bor mellan 1-2 km bort så vill kunna sända så långt att det når dom utan att ha den mest komplicerade antennen, och det faktum att det är svårt att bygga är ju det som gör det roligt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad har du 1-2 km rakt upp då?

1 km borde man väl klara med 0,5 W utan problem.
dotoid

Inlägg av dotoid »

en antenn sänder väl inte så mycket uppåt som ut mot sidorna har jag för mig beror ju dock på vad för antenn men ändå. Skulle väl helst va variabel sänd effekt på då mellan 0 och 4-5W då kanske så man inte behöver att sända med mer än vad det visar sig att man behöver.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har byggt ihop en sändare (med färdiga moduler) som ger 100mW (0,1Watt) ut.. Redan där börjar det bli meckigt att få ihop även för mig som har en hel del radiovana.
Så flera Watt är som sagt lite väl att ta i om man inte har pillat med radiosändare innan.
dotoid

Inlägg av dotoid »

Man skulle kanske kunna bygga någon förstärkare till för att kunna sända till den distansen som jag vill om det är enklare.

satt och kollade på den här videon när jag fick inspiration att bygga en, om någon orkar att sitta och kolla http://www.youtube.com/watch?v=gT_C1Z71dK4
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Inte för att vara elak men den där snubben var fan det skelögdaste jag någonsin har sett... bokstavligen!

Idag finns det ju mycket enklare sätt att sända sin musik än att lägga en massa pengar på att bygga halvkassa FM-sändare eller liknande skit, Webbradio är både enklare och bättre ljudkvalité på. dessutom så når man många många fler människor.

Du kommer inte lyckas bygga en bra och billig sändare, det är jag övertygad om.

Risken att du kommer åka fast om du däremot lyckas är ju dock minimal i dagens samhälle så det är inget jag kommer argumentera om. Jag byggde själv en sändare på 3W när jag var mindre, den fungerade bra men designen var skit och spegelfrekvenserna många och starka. dessutom så är det ingen som vill ratta in en kass och brusig radiostation som spelar sprakig musik i mono idag. inte ens dina kompisar :)
dotoid

Inlägg av dotoid »

Jo möjligt att det finns bättre sätta att sända musik och så vidare genom Internet men det är inte det jag försöker att uppnå.
vill kunna sände på fm bandet det är det som är det intressanta med det hela, att få en fungerande sändare med så bra resultat som möjligt.

kollade runt lite på nätet och hittade den här: http://electroschematics.com/2454/pll-transmitter/ kan det va något för mig tro? Man får bygga till ett filter i alla fall, sen kanske en stereo enkoder med så småningom om jag får den att fungera.
Skriv svar