Filmkamera i bilen
Filmkamera i bilen
Jag funderar på att montera någon form av filmkamera på instrumentbrädan, när jag kör på Europasemester.
Den kan vara kul att titta på filmen några år senare med snabbspolning.
Vad ska man skaffa för utrustning?
Det ska helst vara billigt och kunna drivas från 12V-uttaget.
Det är ju även bra om det lång speltid.
Jag har en vanlig videokamera, men den har så kort speltid.
Dessutom vet jag inte om den går att köra på 12V.
Den kan vara kul att titta på filmen några år senare med snabbspolning.
Vad ska man skaffa för utrustning?
Det ska helst vara billigt och kunna drivas från 12V-uttaget.
Det är ju även bra om det lång speltid.
Jag har en vanlig videokamera, men den har så kort speltid.
Dessutom vet jag inte om den går att köra på 12V.
Re: Filmkamera i bilen
Finns alternativet lapptopp så kan du ju ha videograbber
Och för längre speltid extern hdd? Klart bara ett alternativ för "tillfällig" lösning kanske, och om man har plats.

Om det nu är snabbspolad uppspelning som är målet behöver
man ju inte nödvändigtvis spela in film konstant, utan det
räcker ju med att man tar en stillbild med ett konstant intervall,
på detta sättet minskar man ju mängden data som behöver
lagras.
Jag har själv meckat ihop intervall-skript där en laptop pratar
med antingen en webbkamera eller systemkamera för att
ta bilder—dock med varierande resultat, webbkameror har ju
inte så mycket funktioner för att kompensera för olika mycket
ljus, och systemkameran (Canon EOS350d) var ganska kinkig
och hängde sig med ojämna mellanrum.
man ju inte nödvändigtvis spela in film konstant, utan det
räcker ju med att man tar en stillbild med ett konstant intervall,
på detta sättet minskar man ju mängden data som behöver
lagras.
Jag har själv meckat ihop intervall-skript där en laptop pratar
med antingen en webbkamera eller systemkamera för att
ta bilder—dock med varierande resultat, webbkameror har ju
inte så mycket funktioner för att kompensera för olika mycket
ljus, och systemkameran (Canon EOS350d) var ganska kinkig
och hängde sig med ojämna mellanrum.
Tja, varför inte.zoomyx skrev:Finns alternativet lapptopp så kan du ju ha videograbber
Men fungerar en sådan här videograbber med någon ordning?
Hur gör man med videokameran? Kör man den utan band då?
Jag får ta och leta fram videokameran när jag kommer hem.
Sedan var det strömförsörjningen också.

Jag köpte en
http://www.platinet.pl/en/?loc=products&prod=110922
Och den klarar 240 minuter 720 på en 16 GB SD och är vidvinklig.
http://www.platinet.pl/en/?loc=products&prod=110922
Och den klarar 240 minuter 720 på en 16 GB SD och är vidvinklig.
- prototypen
Säter jag har ju träffat dig och hälsat på flera gånger och sånt där lapptopp krafs är inget för dig, nej satsa på en hederlig super8 kamera med våtfilm, passar dig bättre.
Prutte
Prutte
Jag skulle börja med att undersöka lagstiftningen i de länder jag tänkt köra i. I de flesta länder i Europa skulle jag tippa att du riskerar fängelse med en kamera monterad i bilen.
Bara han undviker Vitryssland är det ok. Filma med kamera är normalt tillåtet i demokratiska länder. Undantaget är att filma vissa saker som tex militära installationer. Det är inte en övervakningskamera han har utan en helt vanlig filmkamera, om än på stativ i bilen.
Dels finns det ju 1000-tals kameror på Ebay som är avsedda exakt för detta (dels för försäkringsfrågor men också om man ser något kul).
Edit: Vissa kameror av denhär typen har även 2 roliga funktioner:
- Spela alltid in med rullande överspelning. Dvs "oändlig inspelningstid" men man måste stoppa kameran om det är något man vill spara.
- Rörelsedetektor, spela in en kort video om något rör sig framför. Smidigt för djurfotografering eller nyfiken övervakning.
Dels finns det ju 1000-tals kameror på Ebay som är avsedda exakt för detta (dels för försäkringsfrågor men också om man ser något kul).
Edit: Vissa kameror av denhär typen har även 2 roliga funktioner:
- Spela alltid in med rullande överspelning. Dvs "oändlig inspelningstid" men man måste stoppa kameran om det är något man vill spara.
- Rörelsedetektor, spela in en kort video om något rör sig framför. Smidigt för djurfotografering eller nyfiken övervakning.
Problemet är att kameran räknas som stationär, del filmar även om du går därifrån eller tittar åt ett annat håll.
Om det ska skapas en snabbspolning kan en GoPro inställ på sekvenstagning vara ett alternativ, bara koda ihop bilderna till en film och stillbilder känns som ett bra utgångsmaterial om ändå största delen ska förkastas.
Så när jag står på en tävling och filmar en hästhoppning och lyfter ögat från sökaren för att kolla var nästa hinder är begår jag alltså ett lagbrott om jag inte i samma ögonblick stoppar kameran? Skulle inte tro det.. Och alla som sträcker upp kameran över huvudet och fottar på känn, begår de också ett lagbrott enligt dig?Nerre skrev:Problemet är att kameran räknas som stationär, del filmar även om du går därifrån eller tittar åt ett annat håll.
Och låt kameran gå enbart när generatorn laddar så är man ganska sannolikt närvarande

Jag förklarar bara hur lagstiftningen ofta ser ut. I vissa länder är det olagligt att filma med kamera på stativ på allmän plats. Just för att folk inte ska kunna kringå reglerna om kameraövervakning.
Om det fortfarande är aktuellt så har dom en videograbber hos kjell, exakt en sådan har vi. Funkar bra och då behöver du inte ha film i kameran. Men detta förutsätter att du kan få ut video under inspelning. Vilket jag upplevt att dom flesta filmkameror men analog utgång kan. Men som dom andra säger, en "riktig" kamera på ebay kanske är smidigare 

Allmän plats är ju i stort sett allt. Är det "olagligt att filma med kamera på stativ" så blir det ju svårt att spela in någon form av film alls, utöver skakiga semesterfilm med handkamera. Landet kan lägga ner sin egen filmindustri direkt, samma sak med nyhetsfotografer eller sportfotografer som måste ha stativ.
Journalister / fotografer har ingen egen lagstiftning, dom är bara privatpersoner som alla andra. När staten börja välja vem som ska få vara journalist så är landet ute på djup vatten.
För att reglera kameraövervakning så knyter man det normalt till om en person är närvarande vid kameran.
Alternativt är det ju bara att skriva ut "deklarationen av dom mänskliga rättigheterna", ge den till polisen och önska trevlig eftermiddag.
Journalister / fotografer har ingen egen lagstiftning, dom är bara privatpersoner som alla andra. När staten börja välja vem som ska få vara journalist så är landet ute på djup vatten.
För att reglera kameraövervakning så knyter man det normalt till om en person är närvarande vid kameran.
Alternativt är det ju bara att skriva ut "deklarationen av dom mänskliga rättigheterna", ge den till polisen och önska trevlig eftermiddag.