Crowdsourced snigelplockare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Re: Crowdsourced snigelplockare?

Inlägg av blueint »

Omringa trädgården med en vallgrav av väderskyddad kalk?
Eller elektrisk slinga.

Sniglar gillar inte att passera sådant.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Jag har länge funderat på en version av ”elstängsel”: Man tager en planka och gräver ner den så att endast en 5cm eller så sticker upp (Se bild). På plankan fästs därefter två trådar med hjälp av krympslangs (eller något isolerande material, förslagsvis avskalad kabelisolering) isolerade spikar med lämpligt avstånd.
Därefter fäst två metalltrådar i spikarna (Se bild). Sedan appliceras en spänning av lämplig styrka över trådarna.

Snigel_staket.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Då finns risken att en snigel dör mellan trådarna och bildar en bro för övriga.
Jag tror det är bättre att sätta trådarna på sidan av plankan (med den ena över den andra) så att dom döda ramlar ner på marken.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Snigelstaket hör väl egentligen hemma i en annan tråd men när vi redan har börjat diskutera det så kan jag väl fortsätta...
Koppar ska stoppa sniglar utan att vara spänningsförande sägs det. Har någon en teori om hur det funkar?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Ursäkta om det blev lite OT men jag tyckte det kanske var ett lite enklare alternativ till att bygga en robot ;). Som jag har tänkt så skall spänningen inte döda sniglarna utan det skall bara "kittlas".
zealotry

Inlägg av zealotry »

Spazze skrev:Snigelstaket hör väl egentligen hemma i en annan tråd men när vi redan har börjat diskutera det så kan jag väl fortsätta...
Koppar ska stoppa sniglar utan att vara spänningsförande sägs det. Har någon en teori om hur det funkar?
Jag har belägg för den här teorin, men antar att det kan vara samma anledning som varför mossa/alger skyr koppar. Utlöses väl kopparjoner som dödar växter, kan ju vara så enkelt att sniglar inte tål kopparjoner heller.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

tecno skrev:Vi lägger upp ett projekt på detta, dessa jävla sniglar blir man f-bannad på. Käkar upp gummans fina planteringar, bla salladen har gått åt he-e pga av dessa snigel jävlar.
För grönsaker fungerar odlingslåda med plåtkant jättebra men det är lite omständigt att omringa hela trädgårdar med sådana lösningar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vi kör med pallkragar men så klart vanliga utan plåtskodda kanter som ju blir som du säger lite väl....
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

ElectricNooB skrev:Jag har länge funderat på en version av ”elstängsel”: Man tager en planka och gräver ner den så att endast en 5cm eller så sticker upp (Se bild). På plankan fästs därefter två trådar med hjälp av krympslangs (eller något isolerande material, förslagsvis avskalad kabelisolering) isolerade spikar med lämpligt avstånd.
Därefter fäst två metalltrådar i spikarna (Se bild). Sedan appliceras en spänning av lämplig styrka över trådarna.

Snigel_staket.png
Man kan häfta fast trådarna direkt i träplankan och använda ett vanligt 9V-batteri enligt denna video:

Batteriet ska kunna hålla en hel odlingsäsong.
J10

Inlägg av J10 »

Var bor sniglarna när det är soligt och torrt då?
Är dom en del av den svenska faunan eller är målet att dom ska utrotas så småning om?
Då jag själv bor utom räckhåll för sniglarna har jag lite dålig koll.

Det råkar inte vara så enkelt att dom flourescerar under UV-ljus? :)
Eller syns med IR-ljus och IR-filter på kameran. Eller syns med IR-filter på kameran.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Mördarsniglen aka den spanska sniglen kommer som sagt ifrån Spanien.
Där är värmen dess största fiende, värmen torkar ut deras ägg vilket håller dem i normalnivå.
Mördarsniglen fanns inte normalt våran fauna, den har kommit hem med imporerade plantor och liknade.
Här ha de inte deras narturliga fiende, värmen. Det gör att deras avkomma lever vidare och sedan är karusellen igång.
Den är inte heller 'farligare' än våran svarta skogssnigel, problemet är att den spanska lägger så många ägg och att alla kläcks, vilket snabbt ger ett otrligt antal sniglar.

När det är torrt ute gräver de ner sig och vilar nere i jorden.
Användarvisningsbild
dubbear
Kontakt:

Inlägg av dubbear »

Bump!
Det är inte så att sniglarna glänser så mycket att man kan leta efter reflektionerna?
och så vacumsuga upp dom via några rakblad ner i en slambehållare,
Skriv svar