Stereoförstärkare, andra försöket.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zarck

Stereoförstärkare, andra försöket.

Inlägg av zarck »

Mitt första projekt så lyckades jag få ljud från fel kanal att komma in bakvägen på nått sätt, troligen via jorden.

Så försökte designa bort detta med denna förstärkare, men tror det blev lite för mycke (får inge ljud alls).
Har försökt korrigera detta med att koppla ihop alla jordar, men då får jag massor av störningar.

Bild på schematics : Bild
Länkar till Eagle filerna (skapade med eagle 6.2.0):
Eagle Schematics
Eagle Board

Jag behöver komma till någon form av förståelse till varför det blir fel och hur detta ska åtgärdas, så hoppas det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa till och förklara lite grundläggande ellära för en korkad jävel =)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare, andra försöket.

Inlägg av Swech »

http://www.google.se/imgres?q=tda2822m& ... oBg&zoom=1

Här fanns en bild på hur den skall kopplas..
Det fattas en massa GND kopplingar i ditt schema

Swech
zarck

Inlägg av zarck »

@swech: Tack för svaret, men det gör mig tyvärr inte klokare, då det är just detta jag testat. Dvs att koppla ihop alla jordar, men då blir det störningar.

Jag har medvetet valt att inte kalla jorden för jord i L-in/R-in L-ut/R-ut för att eagle inte ska koppla ihop dom i boarden med jorden från v-in. Men, det är fortfarande så att det är jordledningar för dessa. Har testat att koppla ihop jorden från L-in med L-ut, men det blir ändå inge ljud då. Så verkar vara så att alla jordar måste vara ihopkopplade, men hur undviker jag då alla störningar som kommer på köpet?
H.O

Inlägg av H.O »

Ansluter du högtalarna till de två paren med anslutningar längst till höger på schemat?
Om du tittar på schemat Swech länkar till så ser du att den nedre av de två anslutningarna i respektive par skall anslutas till jord och högtalaren skall anslutas mellan den övre i respektive par och jord - inte mellan de två anslutningarna som det nu ser ut att du kopplat.

Störningar kan bland annat komma från det sätt du har gjort din layout och/eller från otillräcklig filtrering av matningspänning etc. Tyvärr kan jag inte titta på dina .sch och .brd filer då det ända jag får hem är untitled.xml
zarck

Inlägg av zarck »

Det var tråkigt, nog webläsaren som tycker att xml-filer ska ha xmlfiländelse. Har kompleterat med ett zip-arkiv med båda filerna untitled.zip. (eagle 6.2.x verkar använda sig av xml formatet för både .brd och .sch filer)

Det jag gjort annorlunda är att jag gjort antagandet att högtalaren haft tillräckligt jord för att stå på egna ben, när det nog är åt andra hållet, dvs att den ska komma tillbaka till jord, som saknas. Fixen där är att jag dragit en kabel mellan jorden för in med tillbakagången från högtalaren. ex P2 från L-in med P1 för L-out (mm, varit rätt slarvig med benämningarna). Trodde det skulle vara tillräckligt, för då blir ju ändå "signaljorden" enhetlig?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här finns ju tom ett litet kort:
http://www.e-dan.co.uk/electronics/TDA2822.html
zarck

Inlägg av zarck »

Tack @southbrigade. Är dock inte intressant, då hela projektet för mig handlar om att få bättre förståelse. Även därför jag brytit från referensdesignen (kopplar jag dock jorden med tråd så blir min design identisk med ref).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Du ska alltid stjärnjorda, alltså samla alla jordpunkter i en enda punkt som jordas direkt i chassit. Signalkablars skärm ska bara jordas i ena änden.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du bör gå tillbaks till referensdesignen
Jämför med att du försöker bygga en bilmotor och hittat en ritning.
När din motor inte funkar så är inte rätt väg att börja skruva bort kolvarna för
att se om det blir bättre

Sedan, kör ut eagle filen som PDF så att det går att se utan eagle.

Swech
zarck

Inlägg av zarck »

PHermansson skrev:Du ska alltid stjärnjorda, alltså samla alla jordpunkter i en enda punkt som jordas direkt i chassit. Signalkablars skärm ska bara jordas i ena änden.
Hur gör om chassit är av plast? Antar att ett trafo bör ha detta fixat redan?
zarck

Inlägg av zarck »

Swech skrev:Du bör gå tillbaks till referensdesignen
Jämför med att du försöker bygga en bilmotor och hittat en ritning.
När din motor inte funkar så är inte rätt väg att börja skruva bort kolvarna för
att se om det blir bättre

Sedan, kör ut eagle filen som PDF så att det går att se utan eagle.

Swech
Vet inte om eagle klarar pdf, men har fått ut boarden som png iaf.
Bild

Sen är detta för mig helt och hållet ett projekt för mig att lära mig, följa referensdesign till punkt och pricka kan jag redan, men försöker också skapa mig en förståelse för varför saker fungerar/inte fungerar som jag föreställer mig. Sen är det mer en bonus om jag i slutändan får en fungerande förstärkare. Jag har som sagt lämnat designen öppen för att dra jorden med kabel, jag förstår dock fortfarande inte varför man måste koppla in strömjorden med signaljorden, strömmen borde väl bara vara för att driva ICn?

Sen är nästa steg att få ett ljud utan störningar, upptäckte att trafon jag använde som skulle ge 5v gav nästan 9v, så det kan såklart vara en grej, men möjligt att jag måste filtrera strömkällan på nått vis också som H.O nämde? En annan miss är att mina designfiler anger två capar a 470uF, vilket är fel då mina högtalare bara är 4ohmare, så har bytt ut dessa mot 220uF istället.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag tittade lite på ditt schema och din layout i Untitled.zip ovan, det finns några saker att förbättra där.

1) Högtalarna är som sagt helt fel kopplade. "Minus" på högtalaren skall gå till jord - inte tillbaka genom RC-nätet.
2) Kondensatorn C1 skall sitta så nära IC1 som möjligt och ha så kort och tjock ledare som möjligt till ben 2. Nu sitter den precis vid inkommande spänning och sen har du en låång och smal ledare fram till IC1, det är inte bra.
3) Jord i inkommande signal skall kopplas samman med jord i kretsen.
4) "Nedre" änden på "volympoten" skall kopplas till jord.
5) Alla jordanslutningar skall som, PHermansson säger gå till en och samma punkt - helst. Inte ringla runt från en punkt till nästa, till nästa, till nästa. På kretskortet ser du till att de banor som är jord är så feta det bara går.

Sen undrar jag vad syftet med de två 680ohms motstånden samt de två extra 10k motstånden är? Är ingångsnivån för hög så att förstärkaren överstyr med poten i max-läge?
zarck

Inlägg av zarck »

H.O: Tack för tipsen

1) Det har lösts med en kabel från minus på högtalaren till minus på v-in
2) Är det en trolig källa till störningar? Hade fått för mig att det var jordbanan som var tvungen att vara fetare, men har nog missförstått det? Ska tillägga att kortet bara är 6x4cm, så den slingrande banan är mindre än 10cm.
4) Köpte potten billigt på ebay utan märke eller info om hur bena var, så har mätt motstånd i den på alla olika vis, och den gav inget annorlunda resultat åt vilket håll man än kopplade den. Är det alltid nedre änden? är det sett uppifrån?

Ang motstånden, så 680ohm:arna skulle göra så potten agerade som en logaritmisk dito (den är linjär), har tyvärr inte kvar länken. 10k:arna är del av referensdesignen.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Det kan mycket väl orsaka störningar att ha kondingen onödigt "långt bort" och du har helt rätt, jorden är minst lika viktigt.

Med "nedre änden" på potentiometern menar jag den "fasta" änden som signalen inte kommer in på. Alltså den änden som löparen i potentiometern "står mot" när volymen står på minimum.

Jag tror inte du behöver 10k motstånden eftersom du har potentiometern, i alla fall inte efter att du kopplat "nedre änden" till jord. Då ser resistansen i potentiometern till att ingångarna inte "svävar iväg" likspänningsmässigt.

Jag tog mig friheten att rita om ditt schema lite, det är mer likt referensdesignen men jag tror att den är bättre än vad du hade, dock saknas dina 680ohms motstånd:
Förstärkare_1.JPG
En layout baserad på ovanstående schema skulle kunna se ut nått i stil med:
Förstärkare_2.JPG
Den är säkert inte optimal, t.ex skulle man, antagligen med fördel, kunna göra två jordplan. Ett för inkommande signal samt ett för matning och utgående signal och sedan koppla ihop de två jordplanen i en specifik punkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zarck

Inlägg av zarck »

H.O: Tack, bra mycke snyggare än min design =)
Min skrivare fixar dock inte att skriva ut så fint att jag kan lägga banor mellan bena på potten. Kommer jag göra något nytt kort så kommer jag även öka storleken på öarna, för de var i minsta laget som det var nu. Platta men breda ben på potten, så borde varit i samma storlek som de för kopplingsplintarna.

Jag testade tidigare att plocka bort en 680ohm:are för att se vad jag fick för skillnad tidigare, vilket inte var direkt märkbart.
Nu testade jag att plocka bort en 10k:are och vilken skillnad.
Även sänkt spänningen till runt 4v, så fått bort de mesta bruset.

Kvar är dock att basljud bryts sönder till knaster (låter lite som högtalaren är spräckt). Men ljusa toner låter bra...
Ska testa och plocka bort andra 10k:arn och se vad den där 680ohm:aren gör...

Jag är inte så säker på att jag måste hålla mig till normala regler för en förstärkare, denhär förstärker typ från viskning till samtalston. Kollar man i sts datasheetet för tda2822m eller länken southbrigade tipsade om så ser det inte heller ut som de använder något jordplan övht i någon av deras designer.
Skriv svar