bluetooth fjärkontroll till mobilen på moped/mc

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
izak3

bluetooth fjärkontroll till mobilen på moped/mc

Inlägg av izak3 »

hej! jag är en kille som är 16 år. Jag skulle gärna vilja lära mig lite mer om elektronik.
jag har funderat lite på att bygga en liten bluetooth fjärrkontroll som man kan ha på moped/mc och byta låt play/pause och justera volym med.

Grejen är den att jag inte riktigt vet var jag ska börja, jag har ett arduinokort så jag var lite inne på att basera den på arduino. Jag vill gärna lära mig lite mer om IC's också men jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Är det någon som har lite tips på var man kan lära sig mer? jag har liksom inte riktigt fått tummen ur heller men det känns svårt när jag inte vet hur jag ska gå tillväga.

Målet är att kunna mer om elektronik och kunna konstruera liknande projekt som på detta forumet en dag :).

hoppas att det går att läsa min text fastän den är lite grötig! :roll:

/izak3
labmaster

Re: bluetooth fjärkontroll till mobilen på moped/mc

Inlägg av labmaster »

Hej izak!

Om du är 16 år antar jag att det är dags för dig att börja på gymnasiet i höst. Vad skall du i så fall läsa för linje?

Om man vill lära sig att konstruera elektronik på egen hand är det en ganska lång inlärningsprocess och en av de ämnesområden som är viktigast är matematiken. I andra hand kommer grundläggande ellära.

Om du har hängt med bra på matten i årskurserna 7 - 9 och lärt dig det som omfattas av kursplanen så kan du börja med att läsa lite ellära. Det finns en hel del på nätet om du söker på ordet "ellära". Har du missat stora delar av matten i årskurserna 7 - 9 måste du läsa in detta innan du börjar med elläran. Det finns en bra websida på nätet som heter Matteboken. Där hittar du matte från 7 - 9 och ända upp till gymnasieskolans Matte E. Lär du dig all denna matematik så har du kommit en bra bit på väg mot att kunna konstruera egen elektronik.

Lättare elektronik kan du i och för sig konstruera om du bara har matte 7 - 9 men då handlar det främst om resistansnät och kanske också något enklare förstärkarsteg med transistorer. Men först måste du alltså lära dig allt om den grundläggande elläran som har två steg, Ellära A och Ellära B. Ohms lag är det första som man brukar lära sig och därefter kommer Kirchhoffs två lagar för spänning och ström. Googla på "Ohms lag" och "Kirchhoff" så får du en liten inblick i vad det innebär att lära sig ellära.

En annan sak som är viktig när det kommer till det praktiska är att lära sig att löda.

Tyvärr finns det inte så många kvällskurser att gå men i vissa städer hålls det amatörradiokurser där man lär ut en del ellära på en grundläggande nivå.
Senast redigerad av labmaster 6 augusti 2012, 01:02:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror nog att du i nuläget skall överge den tanken.
Blåtand är en komplicerad stack mjukvarumässigt och även radiomässigt.
Dessutom vill jag minnas att den är licensierad, dvs kostar pengar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth
kan du läsa mer.
izak3

Inlägg av izak3 »

jag börjar 2:an på teknikprogrammet till hösten och hade A i matte 1, så det är inga problem med matematiken. Jag kommer börja att läsa lite programmering till hösten men inte så mycket praktiskt så jag tänkte tjuvstarta lite. Jag har lite programmerings erfarenheter sedan innan men väldigt grundläggande.

Det är väl möjligt att tillverka en enklare bluetoothenhet som skickar enkla kommandon till en iphone/androidenhet?
jag menar, det finns ju ändå såna här http://iteadstudio.com/store/index.php? ... cts_id=307

det är möjligt att det är väldigt svårt med just bluetooth, men har ni några andra idéer på nybörjarprojekt som man lär sig mycket av? någon bra kurs?

jag har gått igenom sparkfuns inventorkit för arduino men det känns som att det inte tillförde så värst mycket kunskap utan var mer att blinka med lite dioder och leka med motstånd och potentiometrar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Återigen kan Arduino göra det enkelt. Precis som med USB behöver man inte gräva ner sig i detaljerna för att använda Bluetooth (precis som att man inte behöver veta hur motorn fungerar för att köra bil). Kolla http://www.amarino-toolkit.net/
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Tror nog att du i nuläget skall överge den tanken.
Neee man ska ha ett mål, vägen dit kanske inte alltid är den enklaste.
vore den det så skulle de inte vara roligt :)

GoGo
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad jag menade är att man kanske skall lära sig lite elektronik, Design av HF-kort samt programmering först.
Dusty Circuit

Inlägg av Dusty Circuit »

Hej izak3,

Jag tycker det låter som ett strålande projekt för att lära dig elektronik! Som några här har nämnt är det dock inte helt enkelt men det ska inte låta dig avskräckas.

Till att börja med tycker jag att du ska beställa en färdig BT-modul som passar till din Arduino. Dessa innehåller ofta olika sorters exempelkod som gör det relativt enkelt att komma igång. Sen skulle jag gissa att någon redan har gjort något liknande (styrning av den interna spelaren via BT), det kan vara klokt att ta en titt och hämta insperation utifrån andras projekt.

Sen är det bara att fråga här om du stöter på bekymmer.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tycker många överdriver stort. Inte behöver man kunna så fruktansvärt avancerad matte eller någon HF-design för ett sådant projekt.
Visst, ska man konstruera helt egen blåtand och allt så blir det svårt, men vem fasen gör det när det gäller "one-of"?
Att koppla en blåtandsmodul och några knappar till en Arduino och styra det kräver inte precis någon ingenjörsexamen.

Grundläggande ellära och komponentkännedom kommer man långt på, sen kommer det till lite programmering bara.

Jag förstår dock inte vad du ska styra för något? Bilstereo med blåtand, mobil, MP3 eller vad?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Klas-Kenny, eftersom du nämner ordet matte i ditt svar så antar jag att du syftar på min text.

Observera att jag inte svarat specifikt på BT-projektet. Jag svarade på detta:
Målet är att kunna mer om elektronik och kunna konstruera liknande projekt som på detta forumet en dag
izak3

Inlägg av izak3 »

Klas-Kenny skrev:Jag tycker många överdriver stort. Inte behöver man kunna så fruktansvärt avancerad matte eller någon HF-design för ett sådant projekt.
Visst, ska man konstruera helt egen blåtand och allt så blir det svårt, men vem fasen gör det när det gäller "one-of"?
Att koppla en blåtandsmodul och några knappar till en Arduino och styra det kräver inte precis någon ingenjörsexamen.

Grundläggande ellära och komponentkännedom kommer man långt på, sen kommer det till lite programmering bara.

Jag förstår dock inte vad du ska styra för något? Bilstereo med blåtand, mobil, MP3 eller vad?
jag vill kunna byta låt och pausa på mobilen medans jag kör utan att bli distraherad från körningen. kanske ska jag fixa ett par speciella högtalare till hjälmen. Jag har sett att det finns som man kan köpa någonstans i alla fall. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du kan ju kolla hos SharkSpeed som säljer BT-hjälmar till bra pris, jag var sugen själv men tror inte att dom är tillräckligt tysta för mig som åker MC. 8)
Senast redigerad av PeterH 10 augusti 2012, 07:51:03, redigerad totalt 1 gång.
izak3

Inlägg av izak3 »

tack för tipsen! :) tror ni at jag kan göra någonting av den här? http://dx.com/p/jy-mcu-arduino-bluetoot ... 1&u=104299

vet att det kan ta et tag med frakten men det är nog det billigaste jag kan hitta, budgeten är ju tyvärr begränsad. :(
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Precis en sån har jag använt med Amarino som jag länkade till tidigare, så det ska fungera bra.
Skriv svar