2 Ethernet till en MCU

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

2 Ethernet till en MCU

Inlägg av JonasJ »

Hej!

Är det någon som har erfarenhet med att ansluta 2 Ethernet till en mikroprocessor? Jag har lite funderingar att ta fram ett ROV-styrkort som man ska kunna ansluta till Ethernet. Tanken är att den även ska fungera som en switch så att man kan ansluta sin IP-kamera till ROV-styrkortet utan att behöva ha en extern switch. Jag har kollat runt lite men hittar inget bra. Det finns ganska feta ARM-processorer som har två Ethernet portar men dessa har en besvärlig kapsel (alltså ej lämpliga för handlödning) och alldeles för mycket minne/kraft för ett enklare styrkort. Annat jag hittar är speciella kretsar för att användas i renodlade switchar vilket inte heller är riktigt vad jag letar efter. Just kravet med att IC:n ska kunna fungera som en 2-port switch gör att jag går bet på att hitta rätt. Det lämpligaste/enklaste vore nog någon slags "Ethernet till seriell"-IC som t.ex. Xport men som också kan agera som en 2 port switch.

Styrkortet ska klara av ett antal digitala I/O (~10 st varav ~6 st används till att styra RC-servon), ha några analog ingångar (~8-10 st) samt kommunicera med 1wire, I2C och RS485. Den får gärna vara hyfsat snabb för att klara av IMU-beräkningar. Det är alltså inte någon jätteprocessor som jag behöver men just IMU-delen gör att jag funderar på att gå från AVR 8 bit till någon ARM-processor. Det som ställer till det är som sagt hur jag ska lösa kravet på att den ska två Ethernet portar (alt. en extern krets som kan agera som 2 ports-switch och har ett enkelt gränssnitt mot en MCU).

Någon som känner till en lämplig IC/processor som jag kan kolla vidare på?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 2 Ethernet till en MCU

Inlägg av TomasL »

Finns lämpliga kretsar, dock vill jag minnas att de kräver MII IF alternativt 8/16/32 bitars IF, kika på Micrels kretsar, till exempel KZX8842, finns även i hanterbara QFP-kapslar.

Edit, du kan glömma 8-bitars processorer i denna applikation.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tack för tipset! Hittade databladet för kretsen och det var ju inte direkt klart som korvspad hur man skulle göra :) Jag tror jag ger mig ut på för djupt vatten med en sådan lösning. Mitt hopp står nog till att hitta en mer integrerad lösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror ärligt talat inte att du hittar en mer itergrerad lösning, till din applikation.
Men som sagt, man vet ju aldrig.
Micrel har rätt mycket designsupport, bla ett designerkit, ofta med kodexempel osv, dock måste du registrera dig för att få åtkomst.
Möjligt att det finns ett demokort också.
labmaster

Inlägg av labmaster »

JonasJ, jag har inte fördjupat mig i din problemställning men du kanske skulle kunna bygga en Ethernetswitch eller IP-router med en FPGA krets av lämpligt fabrikat.

Ett annat alternativ är att köpa en färdig open source baserad IP-kamera. Det finns ett antal olika fabrikat där det sitter en ARM-processor. Till dessa finns hela källkoden att ladda hem och då klarar du dig förmodligen utmärkt med bara en Ethernetport för nätet upp till ytan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man kan också köpa en kameramodul, koppla den direkt till UC'n och låta den streama bilderna, tillsammans med givardata.

Enbart streama kamera över ethernet klarar man med en 8-bitars uc.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

TomasL: Ja, det är möjligt att det inte finns något mer integrerad. Hårdvarumässigt verkar den inte vara några större problem att koppla in. Det fanns, som du skrev, gott om exempel bland annat hur man kopplar in den på en 8-bitars (vilket inte är aktuellt för mig del men ändå kul att det går). Däremot behöver jag sätta mig in mer hur man kommunicerar med den. Jag är faktiskt lite lockad att prova den och den var inte så väldans dyr heller (130 kr på Farnell). Nu behöver jag bara lära mig ARM, cadda, routa, göra kretskortlayouter och löda ytmonterat :D

labmaster: Nja, FPGA är inget som direkt lockar mig. Det kan jag inte och känner inget större behov att lära mig heller. OpenSource IP-kameror var en bra ide men jag vill gärna att kortet ska vara generellt så att det går att använda till andra saker i hemmet, dvs. det är inte säkert att man kopplar in en kamera utan kanske helt enkelt drar kabel vidare till nästa styrkort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hur just den kretsen funkar iom att det är en switch också vet jag inte.
Dock, när det gäller vanliga MAC/PHY-kretsar är det inte så svårt egentligen, man initierar registren.
Sedan får man ett INT när det finns data, skall man skicka så skriver man det till kretsen, sätter en flagga, typ.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Du skulle kunna använda en STM32 och koppla till två SPI till ethernet moduler (ex microchip encj60).

STM32 kan köra SPI via DMA så att processorn blir i princip obelastad och det behövs bara 4 ledare per SPI buss.

Nackdelen med denna lösning är att encj60 bara klarar 10 MBit/s.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Har funderat på detta också men kom fram till att det kommer att ta för lång tid, vill hinna få i min ROV i höst hoppas jag ; ) Men kommer absolut att följa denna tråd, hoppas du hittar någon smidig lösning. Kommer nog att hitta en liten switch istället för denna versionen. Vet du förresten om det finns några vettiga tp kablar med bara två par som man skulle kunna navända för att få ner vikten på navelsträngen om man kör ihop kameran och kommunikationen?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Rick81: Nackdelen med den lösningen är att jag måste hantera alla paket, även de som inte ska till "mig". Även om mycket kanske kan ske i bakgrund mha DMA känns det som en hel del jobb för att få ihop det. Med Micrels kretsar sköts switchningen automatiskt och jag får bara ett interrupt om paketet var avsett för mig. Dessutom är 10 Mbits troligen för långsamt för att hinna med en IP-kamera med vettig upplösning och FPS. Men tack ändå :)

Virror: Idén ligger en bra bit in i framtiden. Inget jag planerat för min pågående ROV alltså. Telefonkabel kör väl med 2 par och är relativt billig. Huruvida den är vettig eller inte vet jag däremot inte :) Något annat kommer jag inte på så här direkt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kör två wiznet w5100 och en stm32f4 för hantera datan. Då får du bara data som är riktad till dig...plus att du inte behöver lära dig TCP/IP.

edit: kopplar du upp den med data+address linor till stm lär du få bättre hastighet än SPI.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eller W5200, snabbare SPI och mer optimerat protokoll mellan chip och µC och mer minne/ fler sockets (till samma /billigare pris)
Trevligt chip!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Micke_s: Smidigt!

JonasJ: Kanske ett samarbete på detta när det börjar bli aktuellt eller så kanske man kan köpa loss ett ex av slutprodukten : p
Skriv svar