Tektronix AM503 + A6302 strömprobe [problem]

H.O

Tektronix AM503 + A6302 strömprobe [problem]

Inlägg av H.O »

Hej,
Finns här någon som har ovanstående kombination eller har erfarenhet av utrustningen?

Jag har lite problem men då jag aldrig använt dessa prylar tidigare och jag nu fått förstärkaren utbytt (då jag trodde den var kass) men felet kvarstår börjar jag bli osäker på om det är fel på utrustningen eller på operatören (mig) eller på sagda operatörs tolkning av instruktionerna....

Enligt min tolkning av manualen skall man:

* Sätta oscilloskopet till 10mV/div, 50ohm terminering,
* "GND-koppla" skopet och justera svepet till mitten på skärmen vertikalt.
* Sätta ingångsväljaren på AM503 till CAL-DC-LEVEL.
* Sätta känsligheten på AM503 till 1mA/div (max känslighet).
* Ansluta proben och trycka på degauss för att "avmagnetisera" den.
* DC-koppla oscilloskopet och justera DC-LEVEL ratten på AM503 så att svepet åter är mitt på skärmen.

Upp till denna punkt har jag inga problem. Men sen skall man DC-koppla AM503-förstärkaren och "trimma ut" den eventuella offset som då uppstår med hjälp av BALANCE-trimpotten på AM503. Problemet för mig är att den potten har ett område på +/- några enstaka mV men när jag DC-kopplar AM503 (utan att ha proben runt någon ledare, såklart) så försvinner svepet LÅÅÅNGT utan för skärmen, det ligger en offset på signalen om ca -300mV.

Hela systemet sades vara testat och fungerande när jag köpte det och jag har som sagt fått förstärkaren utbytt mot en som också påstås vara testad, men jag är inte övertygad. Kvar är ju själva proben som självfallet kan vara trasig även om det känns mer lite mer långsökt.

Säljaren har varit väldigt tillmötesgående och som sagt bytt förstärkaren en gång men jag känner att jag behöver lufta problemet lite innan jag påpekar för honom att det fortfarande inte fungerar. Vore drygt om det är skit bakom spakarna....

Är det någon som känner igen problemet eller direkt ser att jag tolkar manualen felaktigt och således gör något galet?

Tack på förhand!
/Henrik.

EDIT: A6302 heter proben, inte P6302. Båda typerna finns men jag kan för mitt liv inte hitta vad skillnaden är.
gkar

Re: Tektronix AM503 + A6302 strömprobe [problem]

Inlägg av gkar »

Många probar har ett strömfel, som rör på sig som är i storleksordningen 10-100mA...

Har du verligen stängt proben ordentligt?
Det brukar vara ett extra snäppläge på vissa...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

A6302 heter proben, inte P6302. Båda typerna finns men jag kan för mitt liv inte hitta vad skillnaden är.
Det är samma prob, någon gång i slutet på 70-talet bytte man namn på dem, förmodligen för att inte de skulle förväxlas med de traditionella proberna, vilkas typnummer också startar på P.

För att lösa dina problem, föreslår jag att du går med i Yahoos TekScopes-lista och frågar där istället, eftersom kompetensen inte finns här.
gkar

Inlägg av gkar »

Ja har kollat runt, jag har ingen 6302 men jag har 6303 i gömmorna och 503 och 503B förstärkare.

Jag har fullt upp för tillfället, men jag kan kolla senare om det inte löst sig.
Påminn om så!..
H.O

Inlägg av H.O »

Tack för svar!
Ja proben är stängd, det finns en lysdiod på förstärkaren som indikerar när den inte är stängd. Felet skulle i så fall motsvara ca 300mA i det här fallet, det låter väldigt mycket. Och tanken är väl att det är just DET felet som balance-poten på förstärkaren ska balansera ut?

Jag har kollat all matningspänningar och justeringar i en av förstärkarna och allt verkar vara OK så att det trots detta skulle vara samma problem på bägge förstärkarna känns väldigt osannolikt. Säljaren har skickat en andra probe som förhoppningsvis dyker upp i kommande vecka, jag hoppas verkligen att det löser problemet. Problemet är att jag inte med säkerhet VET att den proben är OK. Det vore bra att få testa med en probe som man vet är helt OK....

gker, om det inte löser sig med den nya proben kanske jag kan få låna/hyra din en dag och testa med den - om du kan verifiera funktionen med din förstärkare innan.

Är medlem på TekScopes, får göra ett inlägg där också om det inte hjälper med den nya proben. Kan inte bestämma mig hur jag ska göra i så fall....be om prisreduktion och försöka lösa problemet eller bara skicka tillbaka prylarna.

Tack igen!
Skriv svar