inkoppling av vägglampa, Surrande ljud!! Behöver tips.
Re: inkoppling av vägglampa, Surrande ljud! [problemet löst]
Om den är inhandlad på leoonline så kan man fråga sig varför TS öppnar en tråd och ber om hjälp här på EF. Det finns både monteringsanvisning och kundtjänst att konsultera men såväl epost som telefonnummer.
Det som saknas i monteringsanvisningen är att man inte informerar köparen om att det handlar om en fast installation som skall utföras av behörig elektriker. Det är ytterst tveksamt om denna lampa verkligen är CE-märkt med tanke på den spartanska dokumentationen som levereras med produkten. Möjligen finns det en bättre dokumentation i utskriven form och då är det ju ännu märkligare att man skall behöva ställa frågor på EF om hur den skall installeras.
Hur som helst, om TS är missnöjd är det ju bara att lämna tillbaka produkten om den är inköpt på leoonline. De skyltar med 3 års garanti i webshoppen.
Väljer TS lämna tillbaka produkten kommer vi förmodligen inte att få reda på vad som är fel på den och då kan denna tråd avslutas trotts SeniorLemurens protester.
Det som saknas i monteringsanvisningen är att man inte informerar köparen om att det handlar om en fast installation som skall utföras av behörig elektriker. Det är ytterst tveksamt om denna lampa verkligen är CE-märkt med tanke på den spartanska dokumentationen som levereras med produkten. Möjligen finns det en bättre dokumentation i utskriven form och då är det ju ännu märkligare att man skall behöva ställa frågor på EF om hur den skall installeras.
Hur som helst, om TS är missnöjd är det ju bara att lämna tillbaka produkten om den är inköpt på leoonline. De skyltar med 3 års garanti i webshoppen.
Väljer TS lämna tillbaka produkten kommer vi förmodligen inte att få reda på vad som är fel på den och då kan denna tråd avslutas trotts SeniorLemurens protester.
Re: inkoppling av vägglampa, Surrande ljud!! Behöver tips.
Behöver inte alls vara behörig elektriker för att byta en armatur.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din- ... _el_hemma/Elsäkerhetsverket skrev:Ansluta och byta ut fast anslutna ljusarmaturer i torra utrymmen
Bryt spänningen och kontrollera att det verkligen är spänningslöst. Kontrollera att den armatur du sätter upp inte har några skador eller är trasig på något sätt. Var noga med att ansluta eventuell skyddsjord på ett korrekt sätt.
Byta nej men det vet vi ju inte. En sådan förutsättning har inte TS specificerat och vi känner inte heller till om det står något om detta i pappersversionen av dokumentationen. Om det ens finns någon.
Det står ansluta *och* byta ut. "Ansluta" tolkar jag som nyinstallation.
labmaster: Nu får du väl ge dig. Problemet är ju att lamparmaturen är felkonstruerad, den elektroniska blasten klarar inte att jobba obelastad. Jag tror inte att kundtjänsten kunde svara på det. På bilden syns det ganska tydligt att det handlar om ett byte, är du osäker kan du ju fråga i stället för att utgå från något felaktigt. För min del kvittar det för frågans relevans.
Ock så var det det där med nödvändig kännedom Sodjan.
Jag förstår inte varför du inte tar detta med företaget. Vi på forumet kan ju omöjligen rätta till det problemet.labmaster skrev:Det som saknas i monteringsanvisningen är att man inte informerar köparen om att det handlar om en fast installation som skall utföras av behörig elektriker. Det är ytterst tveksamt om denna lampa verkligen är CE-märkt med tanke på den spartanska dokumentationen som levereras med produkten.
Du tar ju bara upp massa prestanda på forumet.
Jag kan inte se den texten.labmaster skrev:Ock så var det det där med nödvändig kännedom Sodjan.
Så här står det:
Den kunskapen skaffar man sig enklast här på EF:De flesta elarbeten måste utföras av en behörig elinstallatör, men en del enklare arbeten får du utföra själv, om du har kunskap om hur du ska göra.
Nu får ni väl ge er... Ska folk helt sluta ställa frågor i forumet bara för att inte belasta servern!? Då är det väl dags att byta hårdvara eller host för forumet.ToPNoTCH skrev:
Jag förstår inte varför du inte tar detta med företaget. Vi på forumet kan ju omöjligen rätta till det problemet.
Du tar ju bara upp massa prestanda på forumet.
Du kanske ska kolla vem det var riktat till och vilken typ av inlägg han skrivit.
Jag har köpt den från Lamp Lagret och det kom inte med något installationspapper. Det var någon som pratade om felkonstruktion. vad grundar man den på?
Den diod drivaren som sitter i lampan är antagligen inte gjord för att kunna användas utan last. Schemat som är tyckt på den har ingen brytare på sekundärsidan tex. Det är inte ovanligt att de kräver en last för att funka på ett vettigt sätt. De är konstruerade för att ge en konstant ström ut, när det inte går någon ström så blir det fel.
Nu är det så här att jag har kvittot kvar så ett byte vore inga problem. Men om jag vill lämna in den, det har gått mer än 14 dagar, utifrån det du säger "danei", hur kan jag övertyga eldsäkerhetsverket? om det är ett alternativ.
Det medför inget elsäkerhetsproblem vad jag kan se. Så det kan nog bli svårt att övertyga dem.
Dock så kan dom vara intresserade då felkonstruktionen gör att störningar kan komma ut på elnätet. Borde inte standby-strömmen bli för hög enligt EU reglementet (max 0,5W?) när lampan är släckt?
/// Marcus
/// Marcus