Hemgjorda kondensatorer
Alla specifikationer för elektriska komponenter bestämmer inte vad som lagras i dom. Med den logiken skulle det t.ex. innebära att en 230V glödlampa lagrar spänning i sig...
Ett batteri på 75 Ah kan leverera en ström på 75 A i en timma. Det säger egentligen inget om energilagringskapaciteten.
Babbage: Ja, självklart ska det vara laddning och inte energi.
Ett batteri på 75 Ah kan leverera en ström på 75 A i en timma. Det säger egentligen inget om energilagringskapaciteten.
Babbage: Ja, självklart ska det vara laddning och inte energi.
Men i praktiken får man 75A i kanske 10 minuter innan batteriet e dött, beror visserligen på batteriets skick. Ett nytt kan mycket väl leva upp till 75A i iaf 30-40min medans ett gammalt tar slut på några min.
Tänk bara hur länge man kan stå med startmotorn på vid soppatorsk med ett fräscht batteri, en startmotor drar ju 100+A, jag höll säkert på i 10-15min när bilen dog inna jag gav upp å gick hem efter en dunk.
Tänk bara hur länge man kan stå med startmotorn på vid soppatorsk med ett fräscht batteri, en startmotor drar ju 100+A, jag höll säkert på i 10-15min när bilen dog inna jag gav upp å gick hem efter en dunk.
Mycket "bullshit" på denna tråd
Klart att en kondensator kan lagra ström.
En kondensators förmåga att lagra elektrisk laddning
betecknas med C och sort F (farad)
En kondensator har kapacitansen 1 F om spänningen över polerna
stiger med 1 Volt då man tillför 1 Amper under en sekund .
En kondensators förmåga att lagra elektrisk laddning
betecknas med C och sort F (farad)
En kondensator har kapacitansen 1 F om spänningen över polerna
stiger med 1 Volt då man tillför 1 Amper under en sekund .
En kondensator lagrar elektriska laddningar. För att tillföra elektriska laddningar krävs en elektrisk ström. En integral på den elektriska strömmen över tiden är ett mått på antal tillförda laddningar.
Att säga att kondensatorn lagrar ström direkt är lika galet som att säga att ett vattenmagasin lagrar vattenflöde. Man kan inte lagra något som är beroende av tiden.
Att säga att kondensatorn lagrar ström direkt är lika galet som att säga att ett vattenmagasin lagrar vattenflöde. Man kan inte lagra något som är beroende av tiden.
Bilbatterier anges vid den ström som efter 10 timmer har fått dom att gå under en viss spänning per cell. Det medför att om man köper exakt samma batteri i USA har det högre kapacitet i deras tal för där använder de 24 timmers belastning som grundlag.
Belastar man mycket under kort tid drar energiinnehållet bort som smör i solsken men batteriet blir varmt.....
Kondingers energiinnehåll mäts i Coulomb = Cap(F) * U(V).
Belastar man mycket under kort tid drar energiinnehållet bort som smör i solsken men batteriet blir varmt.....
Kondingers energiinnehåll mäts i Coulomb = Cap(F) * U(V).