Isolering eller inte isolering?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Just det, jag är väldigt glömsk! :oops:
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

anledningen till att du får en stöt är att just då du kopplar in batteriet blir det en liten puls som kan ses som en växelspänning under ett kort ögonblick.

Man kan ta ett 1.5V batteri och en trafo och dutta primärsidan på batteripolen, då får man spänningspulser på andra sidan som man kan bjuda polarn på en stöt med :) Du bör ha ett 1:100 förhållande eller mer på trafon.
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Men då är det bara att koppla in batteriet så att det blir pulser. Ska nog ta till skyddshandskar första gången, funkar inte det så få det bli...
...en plastpåse runt, fast det hjälper nog inte, jag ska nog försöka med svagare ström.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog när du tar bort batteriet. När du ansluter kan det inte bli en hög spänning. Svagare ström än ett 9V batteri är inte normalt. De är tämligen klena.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

därför man brukar ange engerin i joul då både ström, spänning och pulstid är tämligen varierande,
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Igentligen skulle jag skriva detta tidigare men denna transformator testade jag med likström fast den ska användas till växelström senare, när jag fått tag på en låda som rymmer denna. Jag har redan en låda av trä som är ungefär 20*25*13 cm räknat i Längd*Höjd*Bredd eller Djup. Men eftersom jag misstänker att denna transformator har en ganska hög värmeutveckling, så ska jag ta en metall-låda men dom är så dyra så, jag får koppla via kablar. :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du inte överbelastar den så borde den inte bli särskilt varm.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det är ingen ide att du testar en trafo med likspänning!
Det enda man kan göra är att bygga ett magnetfält. (riktigt kass elektomagnet :))
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Ja, nu har jag trots allt lärt mig en läxa. :)
Det här ska jag komma ihåg. :razz:
Skriv svar