Sorry om jag fortsätter utanför tråden, men när jag först hörde om "sampla" i forumet så trodde jag att det rörde sig om att man kopierade en komponents eller IC-krets egenskaper i en processor. (Det är fullt möjligt att göra det.) Men när folk började prata om att sampla displayer och lysdioder så förstod jag att det inte var så man menade....
Samples är till för att testa hur bra en produkt passar i ens applikation före man tillverkar 1000000000000 exemplar och märker "whoops, shit happens, denhär fungerar ju inte här...".
Så skall du inte tillverka en stor serie produkter kan det vara rätt svårt att få samples av en display.
De gånger jag samplat något är det antingen någon krets som inte finns i någon affär här, eller om jag vill labba med någon krets som är så svindyr att hela projektet skulle inte bli till något annars...
En display är ju inte så farligt dyr, för ca 10 euro får du ju en...
Får man plocka saker på tippen nu?
Jag har för mig att dom blev lite griniga när man gjorde det.
Personligen tycker jag att det är lite knepigt, det är väl bättre att prylarna "återvinns" istället för att brännas upp och bli till giftiga gaser och annat otrevligt.
Nej, självklart inte, men till jobbet. Oki, oki - vi köper kameror för många miljoner per år, så klart att det då kan gå sampla även rätt dyra komponenter då tillverkarna vet att gillar vi deras kamera så innebär det trots allt order på en 4-5 miljoner.