inkoppling av vägglampa, Surrande ljud!! Behöver tips.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hayabusa

Re: inkoppling av vägglampa, Surrande ljud!! Behöver tips.

Inlägg av Hayabusa »

ingen strömbrytare mellan väggen och lampan ( den där lilla metallbiten är vägghållaren). Jag stänger av den genom att använda knappen på själva lampan, inget annat. kan jag prova genom att byta plats mellan den blåa och bruna(svarta) och se om surrandet försvinner?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Lampan blir strömförande så klart. Fast då är frågan hur kabeln har lossnat, varit ett större jordskalv i Sverige? En armatur som sitter fast monterad i ett hem utsätts inte för några påfrestningar som gör att kablar lossnar.
Är precis samma sak med min förstärkare som har en apparatsladd utan jordstift. Större risk att det händer något med den då också... Finns inget jordstift på förstärkaren heller men nog allt är den utav metall. Den kan också bli strömförande precis som denna lampa. Men ja nu är både förstärkaren och lampan CE-godkända av märkning att döma.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om även jag får bidra med en gissning så får väl switch"nät"delen lite spunk av att gå obelastad, den behöver bara switcha till då och då och så pass ofta att det surrar.

Till labmaster:
Denna lampa innehåller en elektronisk switchmode, mycket elektronisk.
Diskmaskinen innehåller en mikroprocessor och en hel del annat smått och gott inom elektronikvärlden.
Elcentralens spänning berodde på nätfilter i vår kära elektroniserade köksmaskiner
Hayabusa

Inlägg av Hayabusa »

Så här låter det! Av och på.

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

labmaster: Nätdelen i lampan är dubbelisolerad. Dina antaganden om hur den är kopplad är helt upp i det blå.
Det är nätspänning in i nätdelen och efter den ligger en brytare i serie med två dioder.

Hayabusa: Din inkoppling på första bilden ser inte helt bra ut. Så mycket naken ledare ska inte vara blottad, men det har inte med beskrivet problem att göra.

Jag undrar om den nätdelen ska köras obelastad. Jag tror det är en felkonstruktion av lampan.
labmaster

Inlägg av labmaster »

"Så mycket naken ledare ska inte vara blottad"

Har det någon betydelse danie när hela stiftlisten inklusive skruvarna är naken?

Om det är en felkonstruktion bör väl TS lämna tillbaka den till affären han köpte den. Har han köpt den på ebay från Kina så är den med största sannolikhet inte CE-märkt på rätt sätt och då är det ju bara att slänga den i elskroten på vid återvinningscentralen.
Dusty Circuit

Inlägg av Dusty Circuit »

Jag undrar om den nätdelen ska köras obelastad. Jag tror det är en felkonstruktion av lampan.

Det var lite det jag var inne på också. Jag har personligen haft bekymmer med olika sorters nätdelar (SM) som har betett sig på liknande vis när de inte sett någon last. Oftast har det räckt med en resistor på 10-47k över nätdelen men i det här fallet så känns det inte helt rätt.

Hayabusa: Du borde kontakta din återförsäljare och påpeka ditt problem. Det kan ju vara så enkelt att du fått ett måndagsexemplar. Hoppas det ordnar sig.

Förövrigt blir jag lite bekymrad när jag läser en del inlägg här. Är inte poängen att vi ska hjälpa varandra oavsett om vi är inbitna elektronikrävar eller nybörjare?

EDIT: Just det ja, jag glömde nästan.. Hayabusa: Du borde inte ha så mycket koppar exponerat utanför plinten (sockerbiten), skruva isär det där och korta av dom lite så isoleringen ligger fint emot.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Ett fel som jag reagerade på är: borde inte brytaren vara före nätdelen istället för efter?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Skillnaden mellan CE & China Export-mäkning:

Bild

Ganska snarlika :)

/// Marcus
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Dusty Circuit: Bry dig inte om labmaster, han är sådan.

mliljedl: Jo visst, det är det vi har påpekat i några inlägg. Men kanske inte så tydligt. Det är sannolikt en felanvändning av den nätdelen i lampan.
Hayabusa

Inlägg av Hayabusa »

Jag har köpt varan här i Sverige, den kostade 1000+ så jag känner mig rätt så besviken! Ska byta den mot någon annan.

Tackar alla för svaren och tipsen! Det var till stor hjälp!
labmaster

Inlägg av labmaster »

"Jag har köpt varan här i Sverige"

Det var ju tur Hayabusa. Ta några fler bilder på lampan och skicka dem tillsammans med bilden du visade i början av tråden till Elsäkerhetsverket. Berätta var du köpt den och när så kan de granska produkten och eventuellt bannlysa den på den Europeiska marknaden.

Nu när det mesta verkar vara utrett i denna tråd. Kanske dags att låsa den så att prestandan i forumet inte blir sämre än vad den är stundtals. Overhead tär ju som bekant en del på prestandan :).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Lite "surr" kan väl inte vara en fråga för Elsäkerhetsverket !?

> Jag har köpt varan här i Sverige, den kostade 1000+ så jag känner mig rätt så besviken!

Men du har inte en aning om var du köpte den eller vad den heter?
Och det går inte att fixa fram en länk till någon produktsida?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

För min del så tycker jag inte att allt är utrett. Det kan ju vara intressant att veta vad felet är, vem som sålt/importerat varan, hur säljaren hanterar saken osv.

Låsa trådar är väl mer något som man gör när något spårat ur ordentligt och det har det ju inte gjort (ännu) i detta fallet. För övrigt så tror jag inte att problemet med svarstider bäst avhjälps med att plocka bort trådar ur databasen.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

http://www.leoline.se/sv/product/1689/E ... tlight-LED

Där står att den har skyddsklass 1. Är den dubbelisolerad då?
Skriv svar