Hej!
Tjejen har flyttat in i ett gammalt hus på landet med 3 lägenheter i. Igår skulle jag koppla in en lampa i taket och mätte med multimeter om den verkligen var av. Först hade jag normala 220-230V så jag slog av strömbrytaren på väggen. Men det blev inte 0V utan 90V AC. Så jag drog säkringarna för belysningen, då blev det 0V som förväntat. Men så fort jag slog på säkringarna så steg spänningen till 90V AC igen. Och slår jag på strömbrytaren så stiger det till normala 230V.
Vad kan detta bero på? Jag vet att tidigare hyresgästen har haft problem med onormalt höga elräkningar och att proppar ryker kors och tvärs. Huset är gammalt som sagt var så det finns inga jordkablar framdragna till eldosorna. Hela skiten borde egentligen dras om i hela huset men det lär väl inte ske. Säkringsskåpet är dock utbytt så det sitter automat-säkringar.
Några idéer eller tankar på vad som kan orsaka denna krypspänning? En lös nolla i något uttag kanske? Har mätt i alla uttag med strömbrytare och det är samma fenomen på alla, runt 90-110V AC. Har ju tyvärr inte behörigheterna som krävs för att rota allt för djupt men lite kan man ju undersöka.
Tips mottages gärna!
90 - 110 volt AC i lamp-uttag trots att strömbrytaren är av!
-
FarbrorEstland
- Kontakt:
- Klas-Kenny
Re: 90 - 110 volt AC i lamp-uttag trots att strömbrytaren är
Säkert samma som det brukar vara hos de flesta. Kapacitiv överföring i kablar och strömbrytare. Kan bara lämna väldigt väldigt liten ström så ansluter du en lampa kommer spänningen försvinna.
I vissa fall kan dock LED-lampor lysa svagt pga. fenomenet.
I vissa fall kan dock LED-lampor lysa svagt pga. fenomenet.
-
FarbrorEstland
- Kontakt:
Hm korrekt, anslöt en glödlampa och då sjönk spänningen till ca 3-10V AC.
Inget att oroa sig för då?
Inget att oroa sig för då?
3-10V med en lampa ansluten lät mycket. Men det kanske inte var en glödlampa.
Kan det vara så att strömbrytaren ligger på nollan så att fasen är obruten. Det går att testa om du mäter mellan lampan och en jordpunkt, t.ex. ett vattenledningsrör eller värmeelement (vattenburet). Om det blir 203 V då mellan någon lamppol och jord, så är det nästan lite farligt. Men som sagt, bara en hypotes.
Mätinstrument med låg impedans är lämpliga att använda när man mäter i dylika "starkströmsinstallationer" 
Hade samma problem i sin tid med några medarbetare. Vi hade mycket utrustning som körde på 12V (blyackumulatorer) och när de mätte spänning var det 12V här och där och över det hela och det gick inte att be dom mäta något och få en vettig mätning att utgå ifrån.
Till slut tröttnade jag och köpte in ett extra par mätsladdar och monterade ett motstånd mellan dessa, ganska nära instrumentet för att det inte skulle bli besvärligt att jobba. Och hux-flux: mätningarna var pålitliga och vi kunde komma någonvart.
Till 230Vac kan ett motstånd på 100k göra stor skillnad annars är en glödlampa jättebra, en klen på 5W räcker ytterst fint. De moderna lågenergilampor är inte pålitliga, inte LED-lampor heller, inte till detta iaf.
Till slut tröttnade jag och köpte in ett extra par mätsladdar och monterade ett motstånd mellan dessa, ganska nära instrumentet för att det inte skulle bli besvärligt att jobba. Och hux-flux: mätningarna var pålitliga och vi kunde komma någonvart.
Till 230Vac kan ett motstånd på 100k göra stor skillnad annars är en glödlampa jättebra, en klen på 5W räcker ytterst fint. De moderna lågenergilampor är inte pålitliga, inte LED-lampor heller, inte till detta iaf.