Hjälpmotor till cykel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Hjälpmotor till cykel

Inlägg av Icecap »

Mitt jobb är ju i Karlstad, som tur är kan jag jobba mycket hemifrån då min ekonomi just nu är extremt pressat.

För att spara pengar cyklar jag ibland till jobbet, faktisk har jag på sista tiden bara cyklat dit. Det är en mysig tur på 55km - i varje riktning, det är inget problem i sig men det tar en massa tid i anspråk, tid som jag annars kunde jobba, ändå är det trevligt att träffa kollegorna osv.

På min liggcykel har jag bara plats med en cykelkorg, alltså är mängden av grejer jag kan ha med begränsade också. Motionen i all ära men det är faktisk lite irriterande med dessa begränsningar så jag har funderat på möjliga alternativ.

Inspirerat av de el-cyklar man kan hitta i trådar här har jag planerat på min egen version, dock behövs pengar för motorer osv. och då jag för tillfället inte ens i princip har råd med mat är det svårt att gå vidare i det spåret.

MEN... jag har en gräsklippare! En Stiga cylinderklippare med en B&S motor med liggande axel på! Och då min gräsmatta inte fungerar med den typ gräsklippare har den stått ett tag (ett par år faktisk) och haft tråkigt.

Så jag kom på att nu, då jag ändå ska bygga ett släp till liggcykeln, kunde jag kanske "hotta upp" släpet med lite bensindriven prutt-prutt? Så jag har kollat lite och räknat på utväxling, funderat på hur jag skulle kunde göra en koppling osv. och jag tror faktisk att jag kan komma i mål med det hela.

Motorn är en B&S typ 91202 (148cm³, 3,5hk) och då informationen på nätet är synnerlig sparsam om man inte vill/kan betala är jag begränsat till att veta att tomgång brukar ligga runt 1800RPM och full patte runt 3600RPM. Med den hjulstorlek (16") och utväxling jag har räknat på ger det 52,7 km/t i topphastighet vilket jag tycker räcker långt på en cykel...

Gräsklipparen har ju redan en "koppling" bestående av ett flyttbart drivhjul med drivremmen om, den kan stramas eller släppas och på det vis koppla.

Det skulle i teorin får min vanliga transporttid mellan de två platser på 2:20 till att komma i närheten av 1:15 och det skulle ju vara trevligt. Samtidig ska jag klä in släpet så att motorn blir mindre synlig och så att släpet kan användas till att rent faktisk kunde transportera grejer på.

Vad jag kan se har jag allt jag behöver, dock lär det nog visa sig att jag saknar någonting men det får jag lösa eftersom. Min tanke är att bygga släpet ganska QaD ("Quick and Dirty") för att testa konceptet, fungerar det bra lär jag skaffa lite gummiupphäng (motorkuddar från Biltema) och bygga ett bättre avgassystem (bättre dämpning) för diskretionens skull, det finns ju ingen anledning att störa farbror blå med småsaker, de har rikligt att göra ändå.

Min tanker är att bygga släpet så att jag kan bulta motorenheten på vid behov, det ger samtidig möjlighet att bygga om motorns bärram med eller utan gummiupphäng osv.

Blir det ett fungerande resultat kan jag tänka mig att använda detta ett tag till jag har fått byggt min elektriska liggcykel, då kan jag bygga om släpet till att motorn driver en generator istället som sedan ger ström till cykeln och då laddar ackumulatorerna. På det vis kan jag bygga en hybrid el-cykel med riktig bra räckvidd, en jerry-can borde räcka väldigt långt om man vill det.

Men ett steg åt gången, först bygga släpet (som blir 1-hjuligt), sedan motor på och om det är stabilt kopplar jag motorn till hjulet.
Mindmapper

Re: Hjälpmotor till cykel

Inlägg av Mindmapper »

Jag fattar inte detta!
Det är ju en motorcykel du bygger, med B&S motor på 3,5hk. Tror ej din ekonomi blir bättre om farbror blå tar dej på den!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Huvudsaken är att vi får se bilder på skapelsen 8)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Motorcykel är de knappast, skulle vilja säga oregistrerat motorfordon.
Ekonomin kan bli riktigt dålig ifall man är med i en olycka..

Skulle nog sälja cyklen och gräsklipparen och köpa en moppe ifall man behöver ta sig fram fortare...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det klassas som motorcykel i det fallet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är väl en tolkning...

Skillnaden mot att montera en el-motor på en cykel är ju i essens noll förutom att jag kommer att kunde ta av motorn (släpet) och att min initialt kommer att bränna bensin.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skillnaden med en elmotor är att det finns det definitioner som gör att den kan klassas som cykel, finns inte det så blir det per automatik en motorcykel. Det är så lagen tolkas, sen kan man ju tycka vad man vill om det.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Sätt elmotor på driften och bensinmotorn till en el-generator.

Då blir det som cykla med ett elverk.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: fel! Det finns "Cykel med hjälpmotor" (kan det vara = "Cykel klass 1"?) som har väldigt specifika krav:
* Max. 250W.
* Får bara hjälpa till när man trampar.
* Hjälpeffekten ska "successivt avta" upp till 25 km/t.
* Motorn får inte hjälpa till alls vid hastigheter över 25 km/t.

Cykel klass 2:
* Hastighetsgräns: 20 km/t
* Trampar behövs inte.

Allt som kör utan att man trampar och som kan köra över 20 km/t på egen kraft (inte ner för backe typ) = oregistrerat motorfordon.

Jag kan relativt lätt trampa upp min liggcykel på 50 km/t på plan väg, förvisso inte över 3 evigheter och den hastighet är väl lika farlig oavsett om den är skapad med bensin, el eller muskelkraft? Faktisk har jag, med lite hjälp av tyngdkraften och ett sluttande plan, kört 79,9 km/t helt utan annat än muskelkraft och Newton samt en cykel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hänger inte riktigt med på skillnaden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: "Skillnaden med en elmotor är att det finns det definitioner som gör att den kan klassas som cykel, finns inte det så blir det per automatik en motorcykel."

Du påstår att en el-motor för det till en cykel medan en bensinmotor gör det till en motorcykel. Skillnaden är att det inte har en skit betydelse om det är el, bensin, diesel, gummisnoddar eller hamstrar som utvecklar kraften, det är hastigheten och om den kan köra med eller utan man trampar som bestämmer klassificeringen, inget annat!

Om en cykel har 1kW som drivning och den överskrider 20 km/t enbart med motorkraft är det innerligt likgiltigt om det är en el-motor (1kW är ganska normalt på hub-motorer) eller en bensinmotor på 1,3 hk (~1kW), blir farbror blå intresserat av att kolla närmre är det ganska kört.

Skillnaden mellan att ha en el-motor och en bensinmotor är att man med el kan bygga in ett testläge som gör att man, bara på inhägnat område där trafiklagen inte gäller, kan använda full kraft varför farbror blå/Vägverket inte kan bevisa att man hade gått i testläget (om man hinner slå av det innan såklart). Alltså att man luras...

Men det finns ingen skillnad i lagens mening om man inte kan luras...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då har jag inte läst samma lag som jag. Den tar explicit upp just elmotor. Dessutom med de hastighets och effektgränser du har nämnt. Men som jag har tolkat det så kan man inte använda en förbränningsmotor även om man håller sig till de regalerna. Du har inte något utdrag man kan få se.

Jag hittar den inte just nu.

(Men det finns tydligen en regel som medför att många liggcyklar måste ha fotbroms.
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 10-144.pdf
kapitel 2 paragraf 4. )
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Lite bra länkar för den som vill fundera ut vad som gäller..

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... ler/cykel/

"Den 1 oktober 2010 ändrades lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så att begreppet cykel nu har en vidare definition."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm

"De här fordonen(Segway och andra typer av eldrivna fordon andli anm) är i huvudsak avsedda att användas på gång- och cykelbanor men har hittills inte passat in i regelverket. För att möjliggöra användning så ändrades förutom lagen även Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar (2010:144) så att de tekniska kraven för de här typerna av eldrivna fordon nu blir desamma som för cykel."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm

edit: och definitionen av cykel i 2001:559 är: (Notera att el är med i både 2 & 3)

"Cykel
1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-
eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
vevanordning som är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en
person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20
kilometer i timmen.

3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp-
eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid
hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger
250 watt."
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: nu har du läst tokigt! Det står "4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage."

Alltså:
Med handbroms ska man klara att fixa den nödvändiga bromsning och man ska inte behöva klämma hårdare än 196 N.
Är det en fotbroms ska den maximala kraften man ska trampa med för att bromsa nog inte överstiga 490 N.

Och sedan ska bromsen fungera så pass bra att cykelfan faktisk kan stoppas i rimlig tid.

Men likaväl är det rimligt enkelt att bygga en elektrisk motorcykel om man bara har el-motor, helt enkelt för att styrningen enklare tillåter att man fuskar.

Hade jag byggt en el-motorcykel där man trampar en generator och driver cykeln med en el-motor och där jag hade bytt styrning av detta (vilket jag ser som naturligt för mig), då hade jag såklart lagt in "Cykel klass 2"-funktionalitet i mjukvaran, alltså:
* Man måste trampa för att den ska driva alls.
* Den får ge ett tillskott på maximalt 250W vid hastigheter under 25 km/t, denna tillskottseffekt ska såklart avta med hastigheten, något som borde vara extremt enkel att ha koll på i en styr-µC.
* Man får köra så snabbt man vill, bara man kan trampa kraften som behövs.

Som bieffekt:
* Man kan bygga in regenerativ bromskraftåtervinning. (av minimal betydelse på landsväg men vad fan, man kan ju.)
* Man kan lägga in ett läge som medger att man kan använda cykeln som just motorcykel, ett läge man såklart inte får aktivera utanför inhägnad område.
* Med t.ex. en "speciell sekventiell knapptryckning" som kan vara en kombination av vissa påverkningar kan man aktivera detta testläge och styrningen återgår automatisk till "Cykel klass 2"-läge när man stoppar. Se farbror blå eller Trafikverket hitta detta... glöm det! Alltså fuskar man.

Jag är väldigt säker på att "en signifikant del" av användarna till en så pass avancerat "Cykel klass 2" skulle använda testläget väldigt mycket, helt enkelt för att de "inte riktigt hade koll på reglerna" *HOST* och farbror blå/Trafikverket skulle ha ganska betydande problem med att bevisa att man inte bara råkar ha ett helvetes tramp i benen.

Och skulle man ha en sådan "Cykel klass 2" med ett släp som hade motor + generator till att ladda under körningen är det ingen lag som stoppar detta om släpet annars är konstruerat ordentligt och säkert såklart.

Sedan får du gissa varför jag funderar på en helt elektrisk cykel...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja jag läste viss lite fel, det var §2 jag syftade på "Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms)."

Att tillskottet ska avta med hastigheten är inget krav. Det kan tvärdö vid 25km/h om man vill.

Skillnaden med el och bensin är att det går att göra det lagligt med el.
Skriv svar