Fick in en trasig skärmaskin (sån de har i affärer, kök mm. för att skiva kött och liknande) där den automatiska matningen inte ville gå.
Allt fungerade förutom det så de hade kört den manuellt sista tiden, bland annat hade de nyligen skivat upp en hel pall kött manuellt
Eftersom att det inte kom något ljud eller något och en indikator började inte lysa när jag tyckte att den borde lysa (jag hade ingen alls koll på hur en sån maskin fungerar...) så jag började med att skruva isär kontrollpanelen för visuell inspektion samt mätte upp de relevanta tryckknapparna samt en pot som kändes glappig, inga problem där. Skruvade ihop den igen.
Så började jag fundera kring hur drivningen fungerade egentligen, så jag skruvade bort en sidoplåt. Fann ett par motorer med en rem mellan, men av någon anledning så greppade inte mataren alls om remmen, men den rörde sig heller inte så det kunde inte gärna bara vara det. Då noterade jag en givare som satt emot en liten axel, kan den vara problemet tros? Men först så började jag fundera, vad tusan, kan den axeln röra på sig?
Hittade då en ratt på framsidan, när man vred på den så visst rörde sig axeln, och samtidigt så greppade mataren om remmen, det var visst en frikoppling för att kunna köra den manuellt utan att behöva dra runt motorerna samtidigt. Då tryckte jag igång den igen och allt fungerade.