Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Plogen

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Plogen »

Min morbrors LG LCD TV ville inte alltid starta så jag tog mig en titt på den.
Jag misstänkte och hittade dom klassiska skjutna kondensatorerna. En var väldigt tydlig med brunbränd elektrolyt ovanpå men dom andra var inte lika tydliga vilket hade skjutit undertill "bullar".
Nu fick det bli snygga blåa PHILIPS kodningar istället ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Efter en vecka(effektiv tid) felsökande på nätverkets och vaxprintern mjukvara har jag fått igång alla funktionerna.
Fel:
- Pissig router från Telenor som inte tål omställning av LAN-IP-range.
- Olämplig model vald av Xerox, och därmed mosad kontakt till strömmatning av extra pappersfack.
- STÖRSTA FELET(trumvirvel), ett litet böjt stift i skrivarens nätverkskontakt!
Djävulen vad knäckt jag har varit. :dead:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Äntligen fått fart på plasma skäraren jag köpte ( http://elektronikforumet.com/forum/view ... Aplasma%2A )

Fm var det fel i det kortet som byttes upptill i maskinen men kombinationen ej inställd och strul med gnistgapet gjorde att den bara spottade och hade sig.
Suttit ett antal timmar och justerat 2 trimpottar på det övre kortet och nu kan jag få till det såpass att tunn aluplåt och 5mm plattjärn går att skära = räcker gott för mig.
Ska använda den mest till att skära tunnplåt och det verkar den göra.

Om man får en dålig tändning så är det bara att ta fram diamantbrynet och putsa till förbruknings delarna så är man på banan igen.
cut40.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oj, så tydlig bulle som på kondingen nere till höger på Plogens "före"-bild har jag nog aldrig sett!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick in en trasig skärmaskin (sån de har i affärer, kök mm. för att skiva kött och liknande) där den automatiska matningen inte ville gå.
Allt fungerade förutom det så de hade kört den manuellt sista tiden, bland annat hade de nyligen skivat upp en hel pall kött manuellt :D

Eftersom att det inte kom något ljud eller något och en indikator började inte lysa när jag tyckte att den borde lysa (jag hade ingen alls koll på hur en sån maskin fungerar...) så jag började med att skruva isär kontrollpanelen för visuell inspektion samt mätte upp de relevanta tryckknapparna samt en pot som kändes glappig, inga problem där. Skruvade ihop den igen.

Så började jag fundera kring hur drivningen fungerade egentligen, så jag skruvade bort en sidoplåt. Fann ett par motorer med en rem mellan, men av någon anledning så greppade inte mataren alls om remmen, men den rörde sig heller inte så det kunde inte gärna bara vara det. Då noterade jag en givare som satt emot en liten axel, kan den vara problemet tros? Men först så började jag fundera, vad tusan, kan den axeln röra på sig?

Hittade då en ratt på framsidan, när man vred på den så visst rörde sig axeln, och samtidigt så greppade mataren om remmen, det var visst en frikoppling för att kunna köra den manuellt utan att behöva dra runt motorerna samtidigt. Då tryckte jag igång den igen och allt fungerade. :lol: :D
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Grattis :tumupp: En sådan pjäs kostar väl skjortan förstår jag. Nu får du ta hem en hel Parmaskinka och prova :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fast nu var det på jobbet, så den går tillbaka till dem :(
gkar

Inlägg av gkar »

Jag lagade en Viewsonic 19" för ett par veckor sedan. Den startade inte alls.

Jag skruvade upp, tittade på kortet, bytte ut en lyt som så ganske fin ut, men som verkade ha haft högre tryck i sig.
Stack ner handen i skrotlådan under bordet och lödde loss något passande ur en Nokia Satbox.
Skruvade ihop och provkörde!
Nu är problemet att jag inte vet vad jag skall ha en 19" till?..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det där har jag också gjort, lagat prylar som man sen inte vet vad man ska ha dom till, ibland har jag till och med köpt delar :)
gkar

Inlägg av gkar »

Nej, jag vet. Det brukar ofta sluta med att jag ger bort sakerna till någon.
Som heller inte alltid vet vad de skall med dem till! :-)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Jag känner igen det där :)
Det roligaste är att reparera
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Bild
Limmade ihop mina http://dx.com/p/51520 från DX
Beställde 6, DX levererar 5 varav 1 är hel!!

4st hade PCB lossnat från glashuset, men efter lite lim och UV härdning sitter de ihop igen!

Och alla 4 lyste när jag provkörde, så nu är 5 st hela :)

I ett av omdömmena på DX står det som possitivt om produkten:
"- Acceptable light power if multiple bulbs are used together.
- Easy to install.
- Did not break when installed.
- Pretty warm light."
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En InfoLithium laddare från SONY (Till SONY Mavica kameran jag köpte av en forumist)

Tyckte att laddaren gick väldigt varm och att den rasslade lite konstigt..
Nåväl, jag öppnade den och blev lite förvånad när filter kondingen för primärsidan låg löst i laddaren.. Allt vad lödtenn till kondingen var borta.. antagligen förångat av små gnistor..
Till följd av detta så hade även EMI filtret blivit grillat..
Så jag lödde tillbaka kondingen efter att ha mätt upp den och bytte ut filtret.. Så nu är laddaren glad igen och går inte ens hälften så varm.. :D

Här är en video om kameran förresten:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Repat kortet till köksfläkten, en electrolux silent tech.
Det gick bara att få lampan och fläkten på första steg att fungera, sedan blinkade det bara till lite när man tryckte.
Misstänkte nätdelen, och mycket riktigt. Glättrings kondensatorn var trött. Matningen låg på 16 volt och kondingens max spänning var 16 volt. Lite väl tight skulle jag säga, om nån skulle fråga mig. Satte dit en som ska klara 25 volt istället.

Onödigt men kul, nytt kort runt 1200 kr, beg komplett fläkt på blocket just nu från 300 kr, ny konding 10 kr.
Det är lönsamt att laga, synd att inte fler klarar av att göra det. :)
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Fick en något äldre laptop (P4) för ca ett halvår sen av en kompis som tänkte slänga den. :shock:
Den har tuffat på i några månader men gav helt plötsligt upp. Den enda som hände
vid uppstart var att power-led lyste upp och att fläkten startade och gick hela tiden.

Så idag plockade jag isär den för att se om det var nått uppenbart fel som gick att ses.
Men inget gick att se. Inga bulliga kondingar eller brända komponenter.
Så jag satte ihop maskinen igen. Fick bara tre skruvar över. :D
Räknade till hela 80 stycken totalt. (Några skruvade jag inte ens bort.)

Och döm om min förvåning när jag testade efteråt... den fungerar. :happy:
Ibland räcker det tydligen med lite tur. :)
Skriv svar