Designa en "budget" CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor

Re: Designa en "budget" CNC-fräs

Inlägg av frallzor »

Anpassa budget efter maskin, inte maskin efter budget.
Brukar inte bli så bra när man ska extrembegränsa. Bättre utöka budgeten lite om valen blir bättre.
bubblefrog

Inlägg av bubblefrog »

Jo de är ju såklart en fördel, men tror jag kommer köra med att bordet flyttar på sig så tror inte axel kommer flexa lika mycket.

Jag har kollat på det bygget mer än en gång och fått inspiration från det :)

Men pga. pengar kommer det nog bli 16mm Axel och http://www.ebay.com/itm/10pcs-LM16UU-16 ... 4d0370114f

Iom att den är gjord i mdf som inte är så farligt dyr så kan jag bygga om den iaf jag skulle bli missnöjd :)

Ska nog börja cada lite nu ;)
Har ni några tankar kring motorena och drivaran?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Ett tips med inspiration för hur man kan bygga riktigt billigt är Mantis 9.1
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har två saker att tillägga. :)

Ett, snåla inte allt för mycket med drivelektroniken. Gör du det måste du uppgradera senare, och det är dyrare än att köpa rätt från början.
Kolla min tråd. Jag måste uppgradera mina nu.

Två, den enda axeln jag har problem är bordet.
Jag kör med rör + avgasklämmor, men jag slarvade i designen så jag fick aldrig till några avgasklämmor på bordet.
Nu ska jag uppgradera den axeln till linjäraxlar. Det kostar iofs bara ~525 kr för två stycken 60 cm axlar inklusive fästen.
http://www.ebay.com/itm/140775255701

De där axlarna och lagringarna du länkade till verkar ju också vettiga.

Men vad jag vill komma med för punkt två är att, gör en CAD-design som inkluderar varje mutter och skruv. :)
bubblefrog

Inlägg av bubblefrog »

Jo de är sant ;) Har börjat lite på den cad men har inte så mycket tid nu iom att jag jobbar resten av sommarlovet :/ men när skolan kommer igång igen så kommer nog caden ta fart (Kommer ju läsa 100P cad) ;)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Skippa caden till precis timmen innan du ska bygga, för att överdriva.
Att cadda upp allt är ett aber och man glömmer alltid en jäkla massa som man inte annars skulle glömma om man sitter och skissar/skriver fram en design :)
mippen

Inlägg av mippen »

De linjärlager som togs upp initiellt i första inlägget, varför är det "dåligt" att köra på en sådan lösning?
Blev ett par snabba "satsa på skenor istället" inlägg. Vad är det som gör att linjärlager på stång inte är bra?

Känns som att skenor går in på en dyrare fräs medans kullager (och känske dessa linjär lager) passar en mdf fräs?
Har någon mer info om linjärlager så hade det varit intressant att ta del av.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kort sagt, understödda härdade skenor med linjärlager tål större belastning innan de flexar "oacceptabelt". Dock går det att bygga hobbyfräsar med klent material om man inte förväntar sig under av stabilitet och precision. Min första fräs var byggd så.
En annan sak som tagits upp tidigare är att linjärskenorna och lagren inte slits som ohärdade stänger och hårt spända 608-lager.

Det som jag reagerade mest på var att använda "riktiga" lager på ohärdade axlar.
mippen

Inlägg av mippen »

bubblefrog skrev: Jag har kollat på det bygget mer än en gång och fått inspiration från det :)

Men pga. pengar kommer det nog bli 16mm Axel och http://www.ebay.com/itm/10pcs-LM16UU-16 ... 4d0370114f
Har du fått hem något prov ex eller liknande?
Hur mycket vikt tror du (eller någon annan) att en sådan skena kommer belastas med?

Lekte lite snabbt med 50N på en 500mm axel och får då en nedböjning av 0.042mm
Stora reservationer för simuleringen :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar