Koppla kondensatorer fel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
joelbitar

Koppla kondensatorer fel

Inlägg av joelbitar »

Hej, alla!

(En liten varning, jäg är väldigt ny på allt som har med elektronik att göra)

Jag råkade koppla in ett batteri (12v) på fel håll en väldigt trött morgon och då började det smälla om den förstärkare som var inkopplad. Jag tror det var kondensatorerna som smällde då de ser ut att ha spruckigt på toppen.

Jag undrar om jag kan koppla in en diod (har ett par 50v dioder) och på vilken pol ska den kopplas in?
Jag testade att koppla in den och min ganska billiga (3-400 kr) multimeter visade att det fortfarande var lite ström som gick igenom, runt 0.2 volt om jag inte mins fel. Jag undrar om denna lilla ström kan ställa till det för kondensatorerna (100 µF 50V).

Ha det!

Joel
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Koppla kondensatorer fel

Inlägg av psynoise »

Hej.

Vad vill du göra med dioden, vill du skydda mot framtida inkopplingsfel, i vilket fall som helst observera att en kraftig likriktardiod har över en 1 V i spänningfall vid större ström.

Sedan förstod jag aldrig vad egentliga problemet är, fungerar inte förstärkaren, vad vill du göra och ha hjälp med?
joelbitar

Inlägg av joelbitar »

Ja, jag märkte att det var något volt mindre när jag kopplat in dioden.

Precis, jag vill skydda mig mot framtida felkopplingar, sedan vill jag laga förstärkaren men det är en annan femma.

Om jag kopplar fel med dioden ikopplad tyckte jag mig mäta att lite ström ändå kröp igenom, finns det något sätt att ta bort denna lilla strömmen eller borde så lite strömb (~0.2v) vara ofarligt för tex en 50v kondensator (allt är ju relativt såklart)?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ström mäts i ampere [A] och inte volt [V] :).

Alla dioder leder i båda riktningar. Du kanske känner till zenerspänning vilket är spänningsfallet över en bakåtvänd diod när strömmen är 5 mA (vanligast). Ta gärna en titt på figur 5 i länken nedan

http://en.wikipedia.org/wiki/Diode

För en likriktardiod vill man ha Vd liten och Vbr stor.
joelbitar

Inlägg av joelbitar »

Jag känner till väldigt lite :P

Jag börjar lura lite åt att inte försöka mig på att koppla in dioden för att skydda mig mot felkopplingar då jag inte har nån aning om hur komponenterna reagerar på om man kopplar fel, vara nogrannare med att koppla rätt helt enkelt :)

Tack så mycket för hjälpen!
labmaster

Inlägg av labmaster »

joelbitar, koppla du in dioden i serie med plusledningen. Den vita ringen på dioden skall vara vänd in mot förstärkaren. Då får du ett skydd mot felvänt batteri.

Om kondensatorerna har gått sönder är kan du köpa nya och byta dem. Har du tur fungerar förstärkaren men har du otur har även andra komponenter gått sönder.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett enkelt sätt som har lite fördelar:
Ta ett relä som bryter +In och som tål strömmen. Ett vanligt bilrelä duger fint.
Ta en diod från +In på inkopplingssidan av strömmen till ena sidan av reläspolen.
Andra sidan av reläspolen kopplas till GND.

Då kommer reläet bara att slå på när spänningen är rätt polariserat och du får inget spänningsfall.

Detta lagar inget men skyddar i framtiden mot trötthet och alkoholintolerans. Man kan såklart bygga samma funktion med en MOSFET-transistor men det är lite mer pilligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Man kan också använda en schottkydiod, den har inte lika stort spänningsfall.
Skriv svar