Kan det här fungera med gecko g540?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
boris

Kan det här fungera med gecko g540?

Inlägg av boris »

Hej!

Många av oss använder geckos g540 alla fyra portar och det slog mig en tanke att om vad som händer om man vill använda en femte stegmotor till en fjärde axel (svarv) eller till 'extruder' osv.

Vad tror ni, skulle det fungera att flytta stegmotorn rakt från 'a axis till x eller y axis' och få en ledig plats till femte motor?
Frågan ovan förutsätter att vi har en db9 delnings-kabel som på andra bilden. Eller så gör man ett delnings-kretskort som på tredje bilden.

Jag har ritat kretskortet utan några motstånd eller förstärkning, själv tror jag att det kan fungera bara att plugga in två motorer till kortet
och sedan kortet till geckos x eller y axel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Re: Kan det här fungera med gecko g540?

Inlägg av H.O »

Från Geckodrives FAQ:
Q.) Can I run more than one motor on a drive?

A.) The drive can put out a maximum of 7A and 80V, which would work out to 80V and 3.5A per motor. Also, our drives have mid-band resonance compensation, which senses the rate of load change and is applied as a correction. If you have two motors on one drive, it does not know which motor to correct for. One motor would pump the other into resonance and would stall.

If your speeds are less than 3 RPS or less, you can run more than one motor per drive. However, that is only 180 RPM, which is something that will probably be too low.
Nu gäller ju uppenbarligen ovanstående för de "större" drivstegen men eftersom även G250, som sitter i G540, har mid-band resonance compensation så tror jag att det även gäller i det fallet. Sen skulle det ju kunna vara så att de skriver det bara för få sälja en enxtra drivare men det tror jag faktiskt inte.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag förstår inte hur ni menar.
Kopplar man två motorer till samma utgång, kan ju dessa inte köras individuellt.
Vad har man för nytta av det? :humm:
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror syftet är till t.ex den typ av portalmaskiner där en axel, vanligtvis portalen, drivs av två skruvar - en på varje sida om bordet. Dessa två skruvar kan då antingen länkas mekansikt med t.ex kuggrem eller drivas av varsin motor.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om det nu är det som TS vill använda det till så hur lösa typ 'homeing'? Lär ju bli lite knepigt om den ena motorn hinner fram till sin brytare.
H.O

Inlägg av H.O »

Inte knepigare än om de var mekaniskt länkade.
Men jag antar att en av anledningarna med två motorer är just att minska/förhindra snedställning och då är det ju bra om det går att ref'a varje sida för sig men om maskinen är styv nog så ska det ju inte behövas....
boris

Inlägg av boris »

Många CNC-fräsar, alltså 'CNC routers', har tre axlar som man kör med fyra motorer. Då är alla fyra portar på en gecko g540 upptagna. Om man till exempel vill ha en 'extruder' eller svarv så går det därför inte. Men så är inte fallet med CNC-fräsar, alltså 'CNC milling machines', där bordet flyttar sig i stället.

Jag har inga problem med "homeing". Jag använder aldrig mikrobrytare eller annat utan det enda jag gör är att "jogga" fräsen till ena sidan av bordet där hörnbitarna är och "krockar". Detta markeras som nollpunkt i linuxcnc där jag trycker på 'home axis'. Ett bättre alternativ är att komma så nära hörnbitarna så möjligt för att sedan trycka på nödstoppet. Sedan snurrar man kulskruvarna manuellt tills man "touchar". Sedan kan man slutligen markera detta i linucnc och trycka på 'home axis'.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kanske jag har missuppfattat men är det inte två motorer på en STEP/DIR utgång som åsyftas?
boris

Inlägg av boris »

Jag själv använder två STEP/DIR utgångar till två motorer, men det skulle inte göra någon skillnad om jag använde en STEP/DIR utgång
till två motorer när jag gör 'homeing' på det sättet jag skrev i mitt förra inlägg.
boris

Inlägg av boris »

H.O---> Tack för ditt inlägg om 'mid-band resonance compensation'. Själv tror jag på geckos ord men eftersom det är ingen komponent som kan
gå sönder så kanske det är värt att testa. Det kostar ju inte så mycket.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O skrev:Jag tror syftet är till t.ex den typ av portalmaskiner där en axel, vanligtvis portalen, drivs av två skruvar - en på varje sida om bordet. Dessa två skruvar kan då antingen länkas mekansikt med t.ex kuggrem eller drivas av varsin motor.
Jaha, då förstår jag.

Om man ska köra två motorer på en utgång, hur blir det att fungera med mikrostegen?
Måste då båda motorerna vara mekaniskt synkroniserade?
Dvs. så att helsteg stämmer exakt?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Misstänker att så gott som alla maskiner detta är aktuellt på har tillräckligt mycket flex för att ta upp lite mismatch mellan skruvarna.
boris

Inlägg av boris »

Jag fick mina kretskort från Kina idag och kunde därför testa allt.
I väntan på att få db9 kontakter levererade fick jag improvisera lite.

Som det är just nu fungerar allt med hastigheter upp till 4000 mm/min. I vanliga fall går mina fräsar att köra
upp till 9000 mm/min.
Men jag måste testa lite mer. Om det skulle fungera med 4000 mm/min skulle det räcka
för mina behov.

En video på youtube (två motorer på en utgång):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

"Som det är just nu fungerar allt med hastigheter upp till 4000 mm/min. I vanliga fall går mina fräsar att köra
upp till 9000 mm/min. "

Är inte det exakt vad man kan förvänta sig att det ska hända med farten när man kör två motorer på en drivare i stället för varsin?
boris

Inlägg av boris »

Att styrkan halveras är okej, men det är inte okej att hastigheten halveras. Gecko vet inte hur många motorer jag kopplade in.
Det måste vara något med 'mid-band resonance compensation' som H.O skrev tidigare. Jag vet inte hur man räknar impedansen i en sådant koppling?
Skriv svar