T: Fräsa/gravera dörrkläpp

Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

T: Fräsa/gravera dörrkläpp

Inlägg av vfr »

Jag har en dörrkläpp enligt bifogad bild. Det har stått ett namn på den men det är numera fräst bort med hjälp av en pinnfräs och en borrmaskin. Problemet är att det inte blir så jämnt som jag vill ha det. Pinnfräsen är lite omvänt konisk så man måste föra arbetsstycket fram och tillbaka för att få det helt jämnt. Jag skulle vilja ha hjälp att fräsa ytan jämn och kanske även gravera ett nytt namn. Annars går graveringen att göra nästan var som helst. Fräsningen är inget som behövs någon CNC-fräs till utan en vanlig manuell med X/Y-bord räcker säkert bra. Problemet är att jag själv inte har något X/Y-bord.

Nu tycker ni säkert att det är mycket enklare och snabbare att köpa en ny dörrkläpp, och visst är det så. Denna har dock ett sentimentalt värde, så därför hade det varit trevligt att kunna återanvänt denna. Självklart får det inte kosta hur mycket som helst bara för den sakens skull, men det verkar väl vara ett hyffsat enkelt jobb.

Jobbet måste vara klart inom en vecka så det enklaste vore någonstans i Göteborgområdet dit man bara kan åka och få det gjort. Antagligen vilken mekanisk verkstad som helst, men jag har ingen större refarenhet av sådana och vet inte riktigt vilka som är bra att ha att göra med. Är det sedan en EF-medlem som kan göra jobbet för en slant, så vore det ju ännu trevligare!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
polmanswe

Re: T: Fräsa/gravera dörrkläpp

Inlägg av polmanswe »

Kan du inte blästra ytan för att jämna ut?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kvista in på närmaste verktygsbod och köp ett skavstål, det kommer du långt med och du får samtidigt en yta som många gånger är slätare än du får med en fräs. Tycker du det är svårt med skavstål så kan det fungera med vanlig smärgelduk också men jag ser inte på bilden hur grov ytan är.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har aldrig sett ett skavstål, men det ser ju ut som något liknande ett stämjärn. Om det även innebär att det används liknande ett stämjärn med tvåhandsfattning, så blir det problem för mig med bara en fungerande hand. Sedan misstänker jag att det är avsett för lite mindre grader och liknade. Dessa ojämnheter är nog några tiondelar höga.

Tror forfarande att en fräslösning vore smidigast. Sedan kanske man skulle använda något annat efteråt för att få en riktigt jämn yta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Skaffa ett vanligt bryne.
Det fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ja, om det hade gått att få ner mellan "kanterna" på något smidigt sätt, så skulle det kanske fungera. Alltså att köra på en helt plan yta bara. Då hade jag kunnat göra det med en fil t.o.m.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En lagom bit trälist -vik våtslips papper på den och gnugga tills du är nöjd med ytan - allt från grov till finaste polerade yta.
Skriv svar