Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering.

Berätta om dina pågående projekt.
tdacke

Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering.

Inlägg av tdacke »

Hej

Håller på att göra ett försök att byta ut tändningen på min gamla belos traktor eftersom
tändningssystem är gammalt och motortillverkaren har slutat att tillverka delar.
Jag ville ha dit ett system som är lätt att köpa och lätt att byta så det föll
på ett tändsystem från en moped som heter Baotian.
Köpte delar som CDI, pulsgivare och tändspole vilket kostade allt som allt
ca 900 kr. Till detta köpte jag även neodym magneter från danmark.

Jag plockade ner svänghjulet och kapade bort de 2 pinnarna som fanns
där innan, dessa var till det gamla systemet. Den första pinnen hjälpte
motorn att komma igång medans pinne nr 2 gav själva tändregleringen.
Så här ser svänghjulet ut efter att pinnarna är borta samt lite nerslipat
så det blir en bra anläggningsyta för magneten.
Bild

Sen tillverkade jag ett fäste snabbt av vanlig plåt för att testa så det fungerar.
Bild

Idag fick jag dit svänghjulet och försökte rengöra förgasaren som var katastrof
invändigt. Fick igång motorn men den baktänder smått vid tomgång och jag verkar
ha ca 17graders förtändning vid ca tomgång men direkt jag varvar på så drar backar tändningen
till ca 35grader så själva regleringen fungerar men den är orkeslös på tomgång och dör lätt.

Så jag ska försöka att forska lite mera varför den baktänder,
är det alldeles för mycket förtändning vid tomgång eller
går motorn magert alternativt att insugsventilen inte täpper till..
BMI
Gått bort

Re: Hur bygga en CDI tändning med varvstyrd tändreglering.

Inlägg av BMI »

Baktändning har nog inte med tändningen att göra i detta fallet. Eftersom du nämnde att förgasaren var en katastrof så är det nog där du skall söka.
För mager blandning skjuter ofta bakut. Har du en gradskiva närvarande så du vet när du nämner 17 o 35 grader.
Jag brukar rita en synlig markering på svänghjulet och motorblocket vid ÖD sedan koppla på stroboskoplampan
Sedan kan man även kolla med ett skjutmått i tänstiftshålet vad 2-3mm FöD är någonstans för att få en uppfattning om förtändningen när man kollar. En sådan motor som du har är nog inte överkänslig på tändningen för att bara var igång.
Har man tändningen helt fel så skjuter det hit o dit och är den bara fel så går den och blir varm eller svag.
BG

Edit är det en 4-taktare ?
tdacke

Inlägg av tdacke »

Yes, det är en 4 taktare..

Jag har gjort 4 st märkningar på svänghjulet (0grader, 5grader, 10grader, 15 grader och 30grader) och svetsat fast en pinne
som referens. Och det verkar stämma rätt hyggligt...

Tyvärr så en ny förgasare kostar runt 300 dollar plus frakt och tull vilket jag inte är villig att lägga ut innan
jag har provkört traktorn och kan se att allt fungerar så jag skulle behöva låna någonsons för att utesluta
fel.. Förgasaren var tyvärr väldigt erjat invändigt och hur jag än skruvar låvfartsmunstycket så händer det
ytterst lite...

Mvh
Acke
tdacke

Inlägg av tdacke »

Idag har det inte gått som bra...
Jag fick låna en ny men tyvärr mindre förgasare från ett företag i stan
för att få dit och testa så så baktändningarna försvinner...
När jag väl fick dit förgasaren efter ha byggt en adapter och startar upp
så smäller motorn igång, går ca 5 ca innan den baktänder och dör.
Efter det gick det inte att få igång den alls...

Lossar tändkabeln efter ett par startförsök och upptäcker att det inte finns
någon gnista! Testar en annan tändstift och jordar allt ordentligt men icke.
Jaha, vad har hänt nu? Har jag på något sett stekt CDI eller har pulsgivaren gett upp?

Jaja, fram med multimetern och börja mäta.
Själva pulsgivaren ger ifrån sig en AC signal på ca 0,6 volt så där verkar det lira (Ska tydligen ligga mellan 0.5 och 1.2volt).
Mäter på tändplattan som ska ge AC spänning och där får jag vid startvarv ca 120volt så även det verka funka.
Men ingen gnista...

Nu tror jag på riktigt att jag har stekt CDI´n så jag får tag på en kille i Köping som har en reservdelsmoppe BAOTIAN
som hela tändsystemet är baserat på så jag drar iväg och köper loss hans CDI och får även med mig en tändspole, pulsgivare samt kablage : )

Glad i hågen och kommer hem för att plugga i den "Nya" (Den testades på plats att den fungerade på en moped)
och ingen gnista!!! Jag märker också att min CDI är betydligt större en den som jag har köpt från killen och jag reflekterade
på nätet att den mindre ska vara en AC typ (ström från tändplattan ca 200 - 350 volt) medans den större ska vara en DC typ (12V direkt från batteriet). Jag beställde en AC typ baserat på att min tändplatta ger ifrån sig minst 200 volt vid tomgång...

Vilket fall av någon underlig anledning så gick det helt plötsligt igång med gnistor från den större boxen,
den jag köpte från början.. Men gnistorna tycker jag ser lite klena ut.. Inga bamsingar direkt.

Men om den lilla boxen ska vara en AC typ varför fungerar inte den och om den större är en DC så varför
fungerar den sporadiskt?

Mvh
Acke
tdacke

Inlägg av tdacke »

Vill bara fylla på med att jag har beställt hem en ny CDI från Hongkong som är av DC typ och då slipper (Förhoppningsvis)
eventuella kompabilitetsproblem med stator och CDI enhet. Grejerna kommer om ca 3 veckor och en ny förgasare beställdes också
fast från USA så det kommer ungefär samtidigt...

Kommer också att flytta på magneten som jag har limmat fast så bra till ca 10grader förtändning istället för som idag ca 30 grader,
det vart lite väl tidigt men men.

Så mera info kommer när grejerna har anlänt
Skriv svar