Liten signal skall tända LED...
Liten signal skall tända LED...
Tjena på er.
Jag sitter här med ett litet problem. Jag skall bygga en signal indikering.
Signalen jag har att arbeta med är 0,2 V när jag inte har någon mottagning och 0,4-1,0 V när det finns en signal. Jag vill att när jag får en signal skall en LED lysa. Matningen är 5V. Det som jag sitter med just nu är ett par transistorer (BC 558 o BC548). Kan detta räcka?
Fredrik
Jag sitter här med ett litet problem. Jag skall bygga en signal indikering.
Signalen jag har att arbeta med är 0,2 V när jag inte har någon mottagning och 0,4-1,0 V när det finns en signal. Jag vill att när jag får en signal skall en LED lysa. Matningen är 5V. Det som jag sitter med just nu är ett par transistorer (BC 558 o BC548). Kan detta räcka?
Fredrik
Du får koppla den som komparator (googla). På icke-inverterande ingången kopplar du din signal, på inverterande lägger du den spänning du vill jämföra mot. Svårare än så är det inte! 
Och nej, du behöver inte negativ matning. Använd en OP som kan arbeta ända ner till negativ matning - en s.k. "rail-to-rail"-OP. Då är det bara att sätta negativ matning = jord i detta fall.
Arvid

Och nej, du behöver inte negativ matning. Använd en OP som kan arbeta ända ner till negativ matning - en s.k. "rail-to-rail"-OP. Då är det bara att sätta negativ matning = jord i detta fall.
Arvid
Om du ska använda en 741a, som inte kan arbeta rail-to-rail (d.v.s. ända till matningsspänningarna), så måste du ha en negativ matning som är några volt lägre än den minsta signalen du vill jämföra mot.
Antingen negativ matning, eller "rail-to-rail-input-swing-OP".
Jag skulle tro att t.ex. OPA337 (12:- på Elfa) fixar detta.
Ur databladet: "OPA337 and OPA338 op amps provide /.../ rail-to-rail output swing. They operate on a single supply with operation as low as 2.5V while drawing only 525mA quiescent current. In addition, the input common-mode voltage range includes ground - ideal for single-supply operation."
Arvid
Antingen negativ matning, eller "rail-to-rail-input-swing-OP".
Jag skulle tro att t.ex. OPA337 (12:- på Elfa) fixar detta.
Ur databladet: "OPA337 and OPA338 op amps provide /.../ rail-to-rail output swing. They operate on a single supply with operation as low as 2.5V while drawing only 525mA quiescent current. In addition, the input common-mode voltage range includes ground - ideal for single-supply operation."
Arvid