Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, och på vissa ställen var det komprimerat så inte ens 30mm
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Haha! Verkar ju rent puckat :D
Jag har dock bara en dm sågspån i mina väggar :P
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag och SM2XJP spikat underbrädor på huset. Imorgon har SM2NOG fixat en minigrävare så vi ska gräva hela helgen, så efter helgen kommer det förhoppningsvis en rejäl uppdatering med mycket roliga bilder. Men tippar på att jag inte kommer ha ork att uppdatera under tiden, eftersom det kommer bli mycke jobbande...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har inte uppdaterat på några dagar, så nu blir det mycket bilder.

Jag börjar i Fredags då jag och SM2XJP snickrade. Han dök upp på förmiddagen och vi började med att flytta ut fönstret för att sedan sätta upp hönsnätet på väggen som ska utgöra farradaysburen. Undra vad folk tror som cyklar förbi, de tror väl man tappat förståndet. Men vi hävdar starkt att det är pga de enormt stora myggen vi har här uppe i Burträsk. Efter hönsnätet var på plats så spikade vi upp all lång panel på långsidan vilket gick rätt fort när vi var 2st. Vi fick klura lite innan vi fick till avstånden riktigt, för att få bra avslut mot fönster och knut.

Bild
Fönstret borta, och jädrar så mycket mygg vi hade i huset

Bild
Täckte över soffan lite för sent...

Bild

Bild
Övre hönsnätet på plats

Bild
Abborträskarna på besök

Bild
Fönstret på plats, dags att spika panel!

Bild
Peter spikar

Bild
Under och ovanför fönstren kvar av underbrädorna

Bild
Hur jag gjort infästningen på jordspetten. Plus rejält med tejp över också.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, dags för en liten uppdatering då. Nu är jordningen av stora masten förbättrad. Det är 4st diken ca 6m långa grävda från centrum av masten med kopparlinor + 2st jordspett per lina som är nedslagna snett in i blåleran. Sedan är det även 4st spett i närheten av masten och allt är ihopbundet runt masten med 35mm2 kopparlina och ut till jordspetten är det 25mm2. Det finns 4st 35mm2 ledare som går upp mot masten (ej inkopplat än) och även en del andra jordlinor för annat. Varje stagankare har 3st spett, ett som sitter nära ankaret och 2st som sitter ca 3m ut med jordspett även där. Ej inkopplat än, behöver lite korta stumpar 25mm2 eller grövre kopparlina...

Koaxerna som gick i luften från masten är nu nedgrävda tillsammans med all annan koax + 2st 110mm kabelrör för framtida installationer. Bredvid all denna kabel finns det 2st kopparlinor, en på varsin sida. Ena är gjord av kortare bitar halvtum koax som hårdlöddes ihop efter att också ha najats med koppartråd.

Runt huset är det nedlagt en 35mm2 kopparlina och mellan intaget av koaxer, styrkablar mm och radiorummets jord är det dessutom en 2.54cm bred kopparledare som är 0.254mm tjock, så induktansen mellan de två punkterna bör vara rätt låg. Varje meter har jag även lödit fast en 1.5mm2 FK som ska anslutas sedan till farradays buren.

SM2NOG fixade grävaren åt oss gratis, SM2XJP:s bror fixade 30l diesel gratis och med SM2XJP som chaufför av den 1.6 ton tunga saken hann vi få riktigt mycket gjort. Peter (SM2XJP) hade inte kört grävare på 10 år men det satt i ryggmärgen må man säga. Nu är det lite efterarbete kvar, eller rätt mycket. Vi måste snygga till lite, bära bort en del storsten och sedan ska FK-kablarna från jordlinan grävas ner fram till väggen. Dock kommer det inte vara någon vits att koppla in buren förän nästa år då vi gjort framsidan också.

Kan för övrigt säga att på Söndag morgon kunde jag inte stänga högra handen riktigt efter att ha bankat ner 20st jordspett med slägga men efter ett tag fick jag fart på den.

Bild
Jordspett

Bild
Skarvar som sedan hårdlöddes (en ej kritisk jordledare)

Bild
Grävaren anländer

Bild
Peter (SM2XJP) sätter igång och gräver, HG (SM2NOG) står och pinkar i bakgrunden

Bild
Kabeldiket till ladugården påbörjat

Bild
Går i rask takt

Bild
Jag fick lov att göra en skarv under jord. Mycket vulk + eltejp så kanske det fungerar.

Bild
Jordspett slås ner snett in i blåleran och ca 60cm ner.

Bild
Skarvar med riktiga klammer avsedda för ändamålet och sedan najade jag de flesta ställen + hårdlödde några kritiska punkter (+ klammer givetvis)

Bild

Bild

Bild
Pust...

Bild
Ett jordspett

Bild
Med gravar

Bild
Peter gräver

Bild
Peters bror som normalt kör väghyvel och inte heller grävt på 10 år, kom och hjälpte till ett par timmar också.

Bild
En "grav" vid ett av stagankarna

Bild
Kabeldiket till ladugården börjar få lite kabel i sig

Bild
Hårdlött

Bild
Skavsårsskydd för släggan :)

Bild
Skarvsårsskydd för foten (Eltejp)

Bild
Mer kabel och 2st kabelrör nedlagda

Bild
Ett litet snabbfixat lock till rören

Bild
Vilken röra

Bild
Peter gräver runt huset

Bild
Vi hade kraftbolaget hit för att mäta ut kabeln och det var tur för det stämde inte alls med ritningen vart den borde legat

Bild
Nu börjar det bli lite kabel

Bild
Här ska alla koaxerna sedan anslutas in till switchrummet

Bild
Nu är det alltihopa som ska ner, dags att gräva igen!

Bild
Lödde ca 40st sådana här anslutningar 4m långa, mjuklödde dock detta då det inte kommer gå en massa ström i dem

Bild
Extra mycket jordlina mellan radioshacket och intaget för koaxer, styrsignaler osv

Bild
Peter lägger igen

Bild
Inge skoj att stöka till det här...

Bild
Intaget av kablar mellan ladugården och huset

Bild
Lite extra jordlinor här också

Bild
De här kablarna är jobbiga att brottas med själv, speciellt när ringen är på tok för stor och oval!

Bild
SVETTIGT!

Bild
Kabeldiket till WARC-masten. En 10-ledare nedlagt för antennswitch, en RG-17 koax, en rotorkabel plus ett 50mm kabelrör om man får för sig att dra något mer där i framtiden

Bild

Bild
Peter stökar till, rätt snyggt med tanke på att vi var stressade

Bild
Jag stod nere i kabelgraven och skottade ner det jag visste var stenfritt och packade sedan detta genom att gå ovanpå. Sedan när jag var klar la vi en planka och Peter började ösa ner massorna i graven.

Bild
Oväder på G i bakgrunden, tur nog kom de rejäla skyfallen efter jag var klar med det manuella arbetet, så jag satte mig på bron i väntan på bättre väder medans Peter fyllde igen med grävaren.

Det blev en slitig helg men stort tack till SM2XJP och HG!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag var det tänkt att jag skulle ha en vilodag. Jag spenderade hela morgonen med att irra runt och inte kunna bestämma mig för vad jag skulle ta och göra. Det har en tendens att bli så ibland när man har för mycket saker som behöver bli gjort. Tillslut bestämde jag mig för att bygga ett litet hus för anslutningen av kablarna som kommer in till ladugården. Det tog rätt mycket tid att få till det men jag är riktigt nöjd med resultat än så länge. Nu ska det till jordning av alla feedrar där under och även väggar + en dörr. Men det tänkte jag vänta med tills jag har spikat panel klart på huset så jag vet hur mycket som blir över...kanske kan jag använda av det nämligen. Jag fick iaf igång 3st band så SM2LIY som dök upp på kvällen i virkesbrännartagen, kan få köra lite radio. Imorgon om vädret tillåter tänkte jag försöka få till de andra anslutningarna också, som kommer bestå av 1/2" kabel. Gårdselektriken anslöt även ström till masten igen så den går att rotera, dock behöver jag koppla ihop en styrkabel för att det ska fungera inifrån också, men det får bli imorgon.

Tanken är att nu när all jordning är så pass mycket förbättrad så kommer jag inte koppla bort några antenner från antennswitcharna då detta blir jobbigare och jobbigare eftersom de konstant verkar föröka sig på detta ställe.

Bild
Början, jag gör det stort så man slipper ha det trångt

Bild

Bild
Förstäkt för att klara lite snöras

Bild
En kabelstege monterad

Bild
Dags för taket

Bild
Dags att kapa taket så det blir rakt

Bild
Lite takpapp som jag hittade i lagårn

Bild
Fick till hörnen hyffsat också :)

Bild

Bild
Mer kabelstegar, donerade av SM3WMU en gång i tiden

Bild
Kopplingsplint med gasurladdningsrör (90V)

Bild
Vaselinfylld telefonkabel, kanonbra men usch så kletigt

Bild
SM2LIY dök upp på kvällen

Bild
Och han gillar att elda :)

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, nu är tyvärr semestern slut (iofs har jag en vecka sparad). Men jag fick lite gjort iaf på slutet av semestern också.

Bild
Blir som ett helt nytt hus :)

Bild
En bit mast och sedan en H-balk som SM2NOG dumpade här ifjol

Bild
Bottenlagret, kommer från en kranbil som hade en byggkran som var 25m

Bild
Så här är det tänkt, fast balkarna kommer komma längre ut, det yttre hålet av mastsektionen hamnar på kanten av balken och sedan svetsas 2st 12x200x100 vinkeljärn mellan som fäst in mot inre hålet av mastsektionen

Bild
Någon som har en bit 60mm rundstång? Behöver ca 30cm

Bild
Var ner och kollade på min lada som är 4.5x4.5m, tänkte ta och förvara lite virke och annat där så jag slipper ha så mycket i ladugården. SM2LIY tränar på att använda en lie.

Bild
Lite kvällsarbete

Bild
Anna och SM2LIY målade lite lock

Bild
Den sista sidan jag tänkte göra i år har nu också fått underbrädor
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jag är lite sen men, hur hårdlöder man koppar annars? Värmer tills allt smälter ihop?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hårdlöda är när man löder med ett hårdare material. Man smälte inte kopparn i sig. Dvs man använder inte tenn som är mjuklöddning.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det jag lött med hade en smältpunkt på ca 750C
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Varför har man nät under träpanelen ?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

För att vi har så sjukt stora mygg i Burträsk eller för att göra en farradaysbur av huset :)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Förstår..
Jag har läst det mesta av denna mycket intressant tråd, men kanske missat nåt om buren.
Tack för svar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har kanske missat nåt, men det ser ut att vara plåttak på uthuset. Jordar man plåttaket till åskledarna, eller?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Om du menar ladugården så nej, jag ser ingen anledning att jorda taket där.
Skriv svar