Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ksmksam

Re: Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)

Inlägg av ksmksam »

hi
iam khaled from jordan
i have semelar machine iwant ask you if you can tell me what happen with you please iwant know
this my email ksmksam@gmail.com
Terho

Inlägg av Terho »

Första bitarna till Z axeln är kom i dag av en snäll person här på forumet! ska bearbeta dom lite till sen är det dax för plåten som ska binda fästena sen några bitar till sen ska den vara klar :)

Bild

Så är det tänkt än så länge, ska rita lite mer i dagarna så man kommer någonstans med projektet :wink:

Bild

Bild

Mvh Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

Hallå på er :)

Ska väl dra i gång projektet snart igen efter mycket om och men....

Pannan frös sönder i verkstaden så jag har inte haft någon värme där alls sen lyckades jag få tag i en en värmefläkt och skulle börja planera byggadet igen så ramlade jag väl och bröt lite saker i foten så ny är man någon % Terminator :roll:

Det som är bra är väl att jag hunnit få ett fast jobb på GIA industrier så man har råd och bygga klart någon gång.
Slipper gipset om en månad och då är man fit for fight igen! iofs har redan kört igång lite och städa, får belasta foten fullt men inte går de fort inte he he.

Det jag hunnit med sen sist :lol:

Bild

Bild

/Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

En liten fråga :)

Om jag har en servo driver som ger mindre amp än vad motorn ska ha men lika spänning så blir väl motorn svagare bara eller?

Tex motorn 53 amp och drivan ger ut 35 amp.

Mvh Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

Då är det dax och ta ur Morbidellin ur malpåsen :) Man lärde sig en hel del från Värnamon och ville finslipa komponenterna då utrymet Morbidellin har till styrdatorn är väldigt lite men tror det är löst nu.

Moderkortet pure white: http://www.xbitlabs.com/articles/mainbo ... razos.html

PicoPSU 8-24vdc: http://www.ebay.com/itm/PICO-PSU-120WV- ... 4ab9a823a7

Strömförsörjning: http://www.aliexpress.com/product-fm/56 ... alers.html

Vart en 24VDC till datorns PicoPSU för drivning av datorn och den ska även driva 24vdc relän osv. Beställde även en 5vdc till Kanalog + KFlop korten.

Lagringsenheten vart en lika som på Värnamon. 8gig E-sata sticka som var extremt snabb, windows 7 startar på ett kick.

Beställde även ett USB 2 till DVI/HDMI/VGA extern grafikkort om det inbyggda grafiken skulle börja krångla med mach3.

Sakerna bör komma i om ca två veckor ska bli kul och börja igen :) Nu finns ju Värnamon så ja kan tillverksa Z axeln själv....

Blir och beställa en spindelmotor med om någon månad men vet inte än vad jag ska ha för storlek, har hitta skapliga 3 kw men måste forska lite mer i det när det blir dax....

Är grymt sugen på att testa PicoPSUn till moderkortet, viste inte att sådana små fanns, hur coolt som helst!

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

om det inbyggda grafiken skulle börja krångla med mach3
Detta gäller 'bara' vid styrning via P-port ej USB som är fallet med KFlop.
Terho

Inlägg av Terho »

Jag har märkt att snurrar man på biten i mach3 fräs fönster medan man fräser så kan mach3 glöma läsa nästa rad kod fast ja kör med USB till Värnamon, men ska testa med extern grafik på Värnamon och se om de blir bättre....

Nu kanske man inte ska fippla och snurra när man kör men nu vill jag verkligen testa för att se om det går att få bort problemet :-)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm: det låter skumt att Mach3 skulle glömma en rad, klart intressant vad du kommer fram till med extern grafik i det fallet. Iofs har man väl ingen anledning att hålla på och snurra under pågående körning.
H.O

Inlägg av H.O »

Att den skulle hoppa över en rad låter väldigt konstigt. Smoothsteppern (och andra externa motioncontrollers) har en intern buffert som Mach3 fyller med data. När den börjar bli tom fylls den på igen och igen osv.

Det troliga är att när du håller på att vrida och panorera i toolpathfönstret så kräver det såpass mycket kraft av systemet att bufferten i Smoothsteppern "går tom" och Mach3 har inte möjlighet att fylla på den för "grafikkortet" och dess drivrutin har lagt beslag på systemet. MEN Smoothsteppern SKA stoppa och ge ett felmeddelande om/när detta händer. Är det möjligen så att du stängt av någon watchdog eller liknande i Smoothstepper config'en?
Terho

Inlägg av Terho »

Jo vart lite fundersam ja med varför det hände så jag har inte prövat nå mer efter men kul om man kan få bort det på något sätt.... Nej brukar inte snurra ja heller men kul och experimentera lite och se om det går att fixa sen vill ja testa med en USB 2 till HDMI för det är ett alt ist för att köpa ett grafikkort :-) Kan ju vara så att AMD AM2 korte i Värnamon med den inbyggda grafiken är kass och ställde till med problemet eller så kanske det för att ja kör windows 7.... Får testa mig fram :)
Terho

Inlägg av Terho »

Kanske förklarade lite fel när ja menade glömde en rad nu när ja tänker efter....

Tex N01 x-80 sen N02 Y-20 sen medan ja snurrade på G-koden i mach3 under N01 x-80 körningen så ist för att gå över till N02 Y-20 så forsatte den N01 till ca x-100 sen kastade jag mig över nödstoppen....
H.O

Inlägg av H.O »

Det är ju ännu konstigare....
Om det nu inte var så att det var

Kod: Markera allt

N01 X-80
N02 X-20
och du var i G91 istället för G90.

Det skulle förklara saken och således inte har nånting med toolpath fönstret eller grafik att göra...
Terho

Inlägg av Terho »

Jag planade en bit med pinnfräs, visade en granne när ja zoomade i verktygsvägsfönstret med två punkts pekskärmen lika som man zoomar i mobilen med två fingrar, var mycket längre G-kod då, tog ut programet ur cad/cam.... Kanske blir för mycket och tänka på när datorn ska hantera pekskärmen med....
labmaster

Inlägg av labmaster »

sen kastade jag mig över nödstoppen
Nödstoppen brukar inte vara bra att använda eftersom den även stoppar spindeln. Det är bättre att bara stoppa programcykeln. Nödstoppen skall endast användas vid risk för personskada eller allvarlig omfattning av sakskada.
Terho

Inlägg av Terho »

När den gick rakt så gick den in i ett spännjärn så det var nödstoppen som gällde.
Skriv svar