Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av ChristianS »

Hej på er i sommarvärmen (där den nu finns, i malmö just nu klibbiga 27 grader)

Som sagt söker antireflexbehanldat glas för displayer ca 9". Googlat men hittar mest för glasögon.
Sanningen är den att jag köpt en kartplotter vars skyddsglas tyvärr släppt sin antireflexbehandling och ser väldigt tråkig och har inte samma bildkvalitet längre, man ser sin egen spegelbild väldigt bra när det är soligt.
Så min tanke var att om jag hittar ett glas kanske jag kan byta ut det. Jag vågar inte tänka på vad det kostar som reservdel då den hänger ihop med frontramen och displayen kommer med på köpet.
Nån som vet var man hittar sådan glas?

// Christian
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av superx »

Måste det vara glas?

Jag har köpt en del akryl-glas från Evonik i Tyskland. Funkar mycket bra! Man kan få det måttbeställd och det är inte så dyrt. Frågan är bara om det finns något som passar din tillämpning?

Kanske denna kan vara något:
http://www.plexiglas-shop.com/DE/en/she ... sd74k.html

Annars gör PSC i Danmark väldigt bra akryl-glas som är tåliga och anti-reflexbehandlade, men de är säkert svåra att få tag på i små kvantiteter.
http://www.psc.dk
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av tecno »

superx

Var hittar du info om Antireflex behandlat hos den Tyska firman?
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av polmanswe »

Köp från fermprodukter. Vi använder från dom till våra marininstrument.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av superx »

tecno skrev:superx

Var hittar du info om Antireflex behandlat hos den Tyska firman?
"Anti-glare surface matte one-sided" står det på produkten jag länkade till. Men den är antagligen bara lite matt, och det kanske inte duger i det här fallet.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av tecno »

Jo jag såg det men det är ju inte anti-reflrex behandlat yta dvs att ytan är i det närmaste 100 blank.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av superx »

Ja vet som sagt inte vad som krävs i det här fallet, och det är möjligt att man måste ha något som mer liknar det som sitter på glasögon, och då får man leta någon annan stans (och säkert betala en helt annan prislapp också).

Den matta akrylen reflekterar ju fortfarande lika mycket, men åt lite olika håll, så det blir inte samma spegeleffekt som med en blank. Detta gör väldigt stor skillnad i inomhustillämpningar. Är det detta som är "anti-glare" men inte "anti-reflex" kanske?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av tecno »

Måhända att den du länkar till fungerar till det som TS söker, billigt att prova om inte annat.

Men ska man ha 'riktig' anti-reflex behandlat så tror jag nog att prislappen blir därefter som du säger.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av ChristianS »

Tack för tipsen om företag och så vidare, visste inte att det fanns akrylplast som var antireflexbehandlad.

Har nu fått hem och särat på apparaten det var en annan lösning på Raymarine C80 jämfört med min gamla 435i som var hoplimmad.
På C80'n var det en akrylskiva som har en fräst kant mot tätningen. Den kanske inte kostar så farligt som reservdel, nu kan man ju våga fråga.
Om inget annat så får kanske någon med en fräs på forumet få ett litet uppdrag.

Bild brukar ju vara önskvärt så här kommer det oxå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av Quanton »

Det som framförallt gör displayen svårläst i solsken är reflektioner. Ljus reflekteras varje gång en ljusstake passerar genom ett gränssnitt mellan två material med olika brytningsindex. Varje gång luft möter plast så kommer ca 4-5% studsa tillbaks.

Min poäng är att det inte räcker att bara betrakta täckglasets framsida, man kan fortfarande få 10% reflektion från glasets baksida och LCD-elementet yta.

För att komma ned till de nivåer som krävs för att displayen ska fungera utomhus så måste även interna reflexer elimineras. Typiskt använder man optisk bonding, fler AR-behandlingar eller cirkulärpolarisatorer.

I fallet att den ursprungliga optiska stacken är enklast tänkbara, med bara ett AR-glas med luftgap så bör du ta kontakt med PSC. De har mycket bra kompetens och dessutom ett glas som är utvecklat tjust för marina tillämpningar.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av ChristianS »

Då har vi ringt på priset. 3400:- :shock: ville dom ha för ett nytt glas.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Söker antireflexbehandlat glas för TFT-skärm

Inlägg av ChristianS »

Det är just PSC som tillverkar åt raymarine, de skyltar med det. Så hoppas att man kan köpa en liten bit.

Till "Quanton": Du har så rätt, det befintliga glaset är behandlat på bägge sidor.
Skriv svar