Bygge av egen ESC (robot)

Berätta om dina pågående projekt.
hyhyyh

Bygge av egen ESC (robot)

Inlägg av hyhyyh »

Jag tänkte ta och bygga en egen liten "combat bot" efter att ha kollat på robot wars. Då tänkte jag mig först att bygga en liten modell CA 15x20 cm max. Detta är då mest för att lära sig om de olika delarna för att sedan kunna bygga en större som jag ska åka runt och tävla med. Då jag är student och inte har mycket tillgångar så tänkte jag bygga min egna ESC för att spara några hundralappar (man kanske också bränner igenom några hastighets regulatorer i strid).

för att göra min ESC tänkte jag använda mig av en PIC processor på ett egentillverkat moderkort som ska omvandla signalerna från min RC mottagare och sedan skicka ut dem till elmotorn som då får olika mycket ström beroende på hur mycket jag gasar med kontrollern (Jag vet att de flesta av er kan detta men ändå) Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska aktivera vapnet via kontroller, men det kan jag nog lösa med tiden. Har knappt någon någon erfarenhet av PIC programmering heller men jag är programmerare så att lära mig C eller basic blir inga större problem.

Sammanfattning av frågan: Har någon gjort en egen ESC eller liknande lösning till något RC bygge och har ni tips till en nybörjare in detta område?

Tack på förhand :)
Senast redigerad av blueint 28 juli 2012, 21:18:27, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Bygge av egen ESC (robot)

Inlägg av Klas-Kenny »

Nr. 1, vad för motor rör det sig om, borstad eller borstlös?

Ifall det är en borstad så är styrningen otroligt enkel med PWM från en microkontroller, en borstlös är lite mer avancerat.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nr. 1, vad för motor rör det sig om, borstad eller borstlös?

Ifall det är en borstad så är styrningen otroligt enkel med PWM från en microkontroller, en borstlös är lite mer avancerat.
hyhyyh

Inlägg av hyhyyh »

då borstad är simplare så tar jag nog det :) såvida det inte är någon större effektförlust med det. Men är det en specifik modul som går att köpa då? eller går den att göra hemma? vet att det används till fläkthastighetsanpassning på datorer men är det lika effektivt till robotar?
Skriv svar