Bygge av robotgräsklippare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pajn
Kontakt:

Bygge av robotgräsklippare

Inlägg av Pajn »

Då var det dags att bygga en robotgräsklippare då. Jag hade inte tänkt att posta något innan jag kommit en bit på väg men då jag lackade ur på min wisp idag ska jag beställa en pickit, och då kan man ju passa på att få hem så mycket som möjligt.

Det jag funderar på är slingan, hur funkar den? Själva sändarbiten känns väl rätt enkel om jag förstått det rätt. En 555a och lite runt den, men mottagningen då?

En bra tiltgivare skulle vara bra också, men jag hittar ingen på elfa. Finns det någon?

Laddning är jag inte heller säker på, men då jag inte bestämt batteri än är det nog lite tidigt :)

Det blev lite mycket att fråga om på en gång, men men :)
Senast redigerad av blueint 28 juli 2012, 17:37:29, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Robotgräsklippare
Pajn
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare

Inlägg av Pajn »

Här finns en modell på mottagare för tråden
https://sites.google.com/site/diyrobotl ... r2_100.bmp
från sidan https://sites.google.com/site/diyrobotl ... rol-system.

Om man vill ändra frekvensen den tar emot antar jag att man bara ändrar värdet på spolen och kondingen före OP-ampen?
(jag tänker om man vill känna av två slingor, en att undvika och en för laddning)

555 verkar vara kopplad för att generera en längre puls, är det rätt? Om jag kör mot en µC bör jag ha kvar 555an eller kommer det bara göra det svårare att veta exakt när jag är på slingan?

Vad tror ni om den kopplingen i övrigt? :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Robotgräsklippare

Inlägg av Icecap »

555'orna i det schema fungerar som re-trigbara timers, du får alltså en konstant nivå så länge slingan avkännas.

Själv hade jag löst det på ett annat sätt och t.ex. undvikit att använda en resonanskrets, då för att kunde ställa en avkänning på om roboten är innanför eller utanför slingan men det ska nog fungera skapligt ändå.
blueint
Kontakt:

Re: Bygge av robotgräsklippare

Inlägg av blueint »

Oscillerande tråd kanske inte är det mest optimala sättet att styra den. Kika i "opensource" gräsklippartråden för mer tips.

Edit: Open source gräsklipparrobot utvecklad av Elektronikforumet?
Pajn
Kontakt:

Re: Bygge av robotgräsklippare

Inlägg av Pajn »

>555'orna i det schema fungerar som re-trigbara timers, du får alltså en konstant nivå så länge slingan avkännas.
Det var ju smidigt.

Men jag struntar i den kretsen då eftersom den inte var så passande. Även om jag inte bryr mig om roboten vet om den är innanför eller utanför.

I "opensource" tråden hittade jag två "källor". Den första var j.po som jag PM:at och hoppas på svar.
Den andra var http://www.mowbot.nl/Mowing/New_UDO_5/E ... udo_5.html
där både sändare och mottagare finns. Är det en bättre lösning? Vad jag förstår är det fortfarande en "oscillerande tråd", men jag (som ni märker) har ingen koll alls på det här.

Sändaren är ju rätt straight-forward, men mottagaren skapar en del frågetecken.
Ska en spole anslutas till K1, K3, K4 och K5?
Spolen L2 märkt Conrad DCF-77 kan jag inte hitta, men den gav mig en massa intressant läsning :)
Har mottagarkretsen 4 "känselpunkter" eller ska spolarna användas i kombination för en eller två totala "känselpunkter"?
Skriv svar