lite hjälp för en nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
killerwale

lite hjälp för en nybörjare

Inlägg av killerwale »

behöver hjälp med en sak håller på med ett liten projekt
där alla saker skall vara så små som möjligt dvs millimetrar räknas

detta har jag
en ir krets som ger ut 2.5-2.8 volt likström när den aktiveras( i ca 3-5 sek) antal milliampere vet jag ej
jag vill ha något som fungerar som ett relä när dennn krets aktiveras
det enda detta "relä" skall göra är att bilda en sluten krets (skall aktivera en av knapparna på en mobil)

ps det jag försöker bygga är ett ir larm som ska vara fullt portabelt och via mobilnätet
har fått tag i alla andra saker som behövs endast denna komponent kvar som måste vara så liten som möjligt
Senast redigerad av killerwale 23 juni 2012, 13:34:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: lite hjälp för en nybörjare

Inlägg av prototypen »

Om det är 2,5 - 2,8 V du har som styrspänning och du vill ha en sluten krets så använd en MOS transistor för låga gate spänningar t.ex RFD14N05L, men det finns MÅNGA fler.

Men skynda dig inan forumspoliserna slår ner, att beskriva mer av problemet för din problembeskrivning saknade det mesta.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har fått ett PM från killerwhale men jag tycker vi fortsätter här då det finns fler kockar.

Det har ju tillkommit lite information efter en redigering, största problemet är väl hur tangentbordet på telefonen fungerar.
Knapparna sitter till 99% i en matris med rader och kolumner och då gäller det att få till en signal i rätt ögonblick.
På forumet finns det flera som har pillat inne i telefoner som kan spinna vidare på detta.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En vanlig lösning för att aktivera knappar på t-bordet i mobiler är ju att ta en optokopplare som kopplas över den knapp man vill aktivera. Man måste såklart polarisera kollektor och emitter från fototransmittern rätt men då fungerar det bra.

Aktiveringen sker då som vanligt med en optokopplare: ett par volt och kanske 5mA räcker alldeles fint - och en optokopplare är ju inte stor.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

prototypen skrev:Om det är 2,5 - 2,8 V du har som styrspänning och du vill ha en sluten krets så använd en MOS transistor för låga gate spänningar t.ex RFD14N05L, men det finns MÅNGA fler.

Men skynda dig inan forumspoliserna slår ner, att beskriva mer av problemet för din problembeskrivning saknade det mesta.

Protte
*asg*
killerwale

Inlägg av killerwale »

telefonens knappar e lugnt har en 3310 lött fast kablar på knapp två kortslut i ca 2 sek och den ringer det inmatade kortnumret dvs det du har programmmerat
så någon som har en länk till fungerande optokopplare ?!
alt produktnamn?!
tackar för all hjälp hittills

ps:ir kretsen är igång ca 5 sek per aktivering
och ja jag vet att det finns färdigt att köpa men alltid roligt att försöka själv
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Villen normal optokopplare som helst kan fixa biffen men jaog använder mycket ofta PC817 pga. storleken som är trevligt liten.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

killerwale

Inlägg av killerwale »

tja har fått hem PC817 ett tiopack räknar ju kallt med att göra fel o bränna komponenter
så till ytterligare frågor
1:vilka "ben" är vad dvs
ska ju ha in volt plus minus samt
att de två övriga benen öpnnar och stänger sig vid spänning över de andra två men vilka ska ha vad
antar att ben 1 är desamma som där den lilla pricken sitter?
och ja jag hittade en hög länkar på nätet men ingen som jag förstod rakt av de flesta var typ 15 sidor pdf format på engelska

samt hur mycket volt kan jag ha på de två ben som jag ska mata med ström?
ben 1:
ben 2:
ben 3:
ben 4:

köpte samtidigt en stepup från 4.5 volt till 12 volt men den förstod jag ännu mindra av mer än att jag behövde massa komponenter runt om för att den skulle funka så det gick inte med den lilla fina ic kretsen på knappa 4*4*2 mm så det får jag leta vidare på
men men altid roligt att lära sig något nytt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kunde vara kul att veta vilket datablad du skriver om, med lite referens kan du faktisk få svar också... Och det vore ju bra om du kanske kan lära dig dels hur man kopplar och dels hur man kan förstå datablad.
killerwale

Inlägg av killerwale »

http://www.futurlec.com/LED/PC817.shtml

ett exempel om jag söker efter denna komponent med googles hjälp
1 anode
2 cathode
3 emitter
4 collector

vad är plus minus etc
samt vad kan jag mata för volt samt max ampere in där jag ska koppla in tex ett batteri
för att de andra två benen ska fungera som en brytare ?

skulle älska och få en sida/länk att läsa om det som står på pdf sida två tex vad "V ceo" betyder mm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men... det är inget svar på "vad är plus och vad är minus"!!!

På anoden av LED'n ansluter man oftast den mest positiva spänningen och på anoden den mest negativa. Såklart ska det finnas någon strömbegränsning så att LED'n inte blåsas i bitar.

På fototransistorn ser du förhoppningsvis ganska klart att det är en NPN-transistor, där ansluter man oftast emitter till den mest negativa spänningen och kollektorn till den mest positiva spänningen.

Du vill ju ha den att "trycka på en knapp" på en mobil om jag inte minns fel, alltså ska emitter och kollektor anslutas över den knapp som ska användas. Kan du mäta någon spänning är det dags att göra detta, mät över knappen. Den ledning som är mest positiv kopplas då till kollektorn, sedan får du gissa med den andra...

LED'n kan sedan styras till att lysa eller inte, den behöver inte mer än kanske 5mA och därför måste du lägga in ett motstånd i lämplig storlek. Det räknas ut vid att ta manöverspänningen och dra av Vf (som betyder Framspänningsfallet över LED'n) och sedan dela resten med önskat ström. I detta fall kan vi låtsas att manöverspänningen är 2,8V och att Vf är 1,4V (man använder max. värdet till just denna beräkning) och att strömmen ska vara 5mA. Detta ger ett motstånd om ((2,8V - 1,4V)/0,005A =) 280 ohm. Det är inte ett E24 standardvärde - men 270 ohm är! Då räknar vi baklänges: (2,8V - 1,2V (använder min. värdet här) / 270 ohm =) 5,9mA

Det får vara OK.
Skriv svar