Tråden om NAS (Network Attached Storage) och konfig av NAS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Tråden om NAS (Network Attached Storage) och konfig av NAS

Inlägg av PeterH »

För att slippa mosa Prottes tråd med mina NAS-frågor startar jag istället en egen NAS-tråd där ni andra gärna får skriva ner era erfarenheter och NAS:ar och hur man kan sätta upp dessa på olika sätt :)

Min fråga i Prottes tråd:

Jag funderar på att skaffa en NAS för att lägga säkerhetskopior från flera datorer i ett trådlöst nätverk, är det en bra lösning? Sen funderar jag på om det skulle vara möjligt att ställa NAS:en på kontoret och köra backup från hemdatorn via nätet? Hur skulle en sån setup i så fall se ut, vilka krav ställs på NAS:en?

Förtydligande: Tanken är alltså att NAS:en får stå på kontoret och att man om det är möjligt låter NAS:en automatiskt göra backuper på valda filder och foldrar på önskade datorer i nätverket (trådlöst nät). Om det är möjligt skulle jag också gärna vilja att NAS:en via internet gör en backup av valda data på datorn hemma, men det kanske är för mycket begärt av en enkel liten "hemma-NAS"?

Jag funderar på en Synology DS212, kan den klara uppgiften tror ni?
synology-diskstationds212j(168997)-Large.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeterH 28 juli 2012, 07:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Re: Tråden om NAS (Network Attached Storage) och konfig av N

Inlägg av Rohan »

Jag betraktar en NAS som en ganska dum burk.

För att koppla ihop hemmanät och kontorsnät skulle i princip inte NASet vara inblandat alls. En VPN-tunnel mellan router hemma och router/brandvägg på kontoret. Slutsats: Inga särskilda krav på NASet, däremot på dina två routrar.

NASet klarar troligtvis inte av att göra något automatiskt alls. På sin höjd backuppa sina diskar till USB-diskar eller ett annat NAS. Däremot kan du säkert använda backupverktyget i Windows 7 (om det är det på datorerna?) för att köra backup som lagras på NASet. Slutsats: Inga särskilda krav på NASet, däremot på dina datorer.

Personligen skulle jag inte köpa en NAS-burk. Jag skulle välja en HP N40L (mikroserver kallar de det för, kostar 2500,-), ett litet USB-minne och installera FreeNAS. För nästan ingen ansträngning (och inte fler pengar än en NAS-burk) får man då ett system med plats för 4 diskar och möjligheten att köra ZFS. Dessutom är man inte offer för tillverkarens nycker.
Shargo

Alternativ lösning

Inlägg av Shargo »

Själv installerade jag nyligen http://www.zentyal.org/ på en gammal desktop kompletterad med ny 2TB disk.
Efter grundläggande installation kan den i praktiken helt styras via webinterfacet (och därmed stuvas undan).
Haverarar PCn är det bara att stoppa in disken(arna) med data i vilken Linux burk som helst (eller rent av Windows om man använder antika filsystem såsom FAT/NTFS :-P. (EXT3 läsare finns för vissa Win-versioner iaf)) (jag har ingen koll på äpplen).
Utöver lagring finns det många saker Zentyal klarar, Windows domäninloggning, firewall, VPN, web o ftp server... Själv kan jag inte tänka mig att lägga data på en firewall så denna huserar endast inne på mitt LAN.

Jag har inte kollat då jag fysiskt bara får in en disk samt viktig data som behöver backup även ligger på andra datorer (med DLT) men jag förutsätter att Z har stöd för mjukvaruRAID precis som vanligt i Linux vilket ger i praktiken fritt val (samtidigt som det går bra att ta med diskarna till vilken anan Linux-box som helst.
(För att vara helt korrekt, en disk för lagringen (monterad i floppy urtaget) då OS får hålla sig på sin kant med egen hdd. På så vis hålls belastningen på konsumentdisken ner.)

Tyvärr har desktopen en P4 så minsta belastning ger hög CPU temp med följande fläktpådrag.

Ett liknande alternativ är det BSD baserade http://www.freenas.org/
Jag valde Z av två orsaker: Zentyal angav 2GB RAM FreeNAS 4GB (gissar att båda klarar sig med mindre) samt att jag är van vid Linux dialekten av Unix då jag har Fedora på både laptop och stationära (Win enbart för Inventor o SolidWorks utbildning samt spel).
JanErik

Inlägg av JanErik »

Kör också några gamla datorer fulla med diskar som NAS/filserver. Delar ut dem med NFS.

Om man vill kryptera datadiskarna med t.ex. TrueCrypt är en vanlig gammal dator bäst alternativ, om man inte bara vill lagra en krypterad volym på nätdisken. Och kryptera rekommenderas, du vet aldrig i vems händer diskarna hamnar. För övrigt är datan på en krypterad disk färdigt "destruerad" om disken fysiskt havererar - inget behov att fysiskt förstöra den.

För säkerhetskopior kör jag rdiff-backup, mycket bra verktyg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Backup går ju att göra på flera sätt. En är att ha en dum filserver och varje klient kör ett program som sköter backupen. En annan är att servern är intelligent och där kör ett program som i sin tur tar backup på filer som delats ut på klientburkarna. (I det fallet är egentligen backupmaskinen tekniskt klient och arbetsstationerna tekniskt servrar). Den bästa är gissningsvis att både backupservern och arbetsstationerna kör någon backupmjukvara, så att det går att fördela lasten på ett vettigt sätt så att backupen dels inte lastar ned en arbetsstation där någon jobbar och dels att det finns en begränsning så att inte för många arbetsstationer backas upp samtidigt så att servern går på knäna i onödan.

Vad gäller att ta backupen via internet så är väl nån VPN-lösning vettig.

Jag är alldeles för rutten på att köra backuper, men kör däremot VPN med WRT-routern i lägenheten som server och dels på netbooken och dels på ett par stationära i stugan har jag konfigurerat VPN-klientinställningar (med PPTP som ingår i Windows). På så sätt är det bara att "ringa upp" routern i lägenheten och en klient i taget kan då nå allt som finns på nätverket i lägenheten. Oftast så används det för att komma åt digitalboxen i lägenheten, dels för att ftp'a inspelade tv-program och confa timerinspelningar, men ibland även för att komma åt filer på stationära burkar i lägenheten.

Med "smarta" routrar i båda ändar så går det att configurera VPN så att båda nätverket upplevs som ihopkopplade med varandra.

Men det du bör tänka på är väl vilken bandbredd du har - om du t.ex. har ADSL hemma så lär det väl inte vara mycket bättre än en megabit uppströms, likaså är det inte sådär jättebra för kabel-tv-bredband heller. Det enda som är riktigt bra i det läget är de bredband som ger en nätverkskontakt direkt (eller fiber) eftersom man då ofta har bra hastighet i båda riktningarna.

Å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll hur lång tid backupen tar?

=========================================

Jag har funderat på att i stugan köra nån linuxburk både som "NAS deluxe" och även som diverse bra-att-ha-fixa-dona-server, bland annat köra TvHeadEnd med ett par digitaltv-kort och också logga "hus-data" på nåt bra sätt. Det har hittils kommit så långt att jag fått ett av två dvb-kort att funka med tvheadend i en burk som permanent provisoriskt har en för liten disk för att agera vettig NAS, men tillräcklig för att provköra alla mjukvaror man kan tänkas vilja köra... :)

=========================================

Bonusfråga: finns det backupprogramklienter för framförallt Windows som på något fiffigt sätt säger åt filsystemet i windows typ "hej, nu har jag helt tröttnat på den här filen, jag kommer inte accessa den förrän helvetet fryser till is, så glöm bort den ur cachen"? Min erfarenhet är annars att om man accessar massor av filer i windows, t.ex. att en mediaspelare kör igenom mp3-arkivet, så kommer windows till slut att ha fyllt RAM med cache av filer man inte har nån nytta av att de cache'as samtidigt som startade program har kastats ut på swap'en. Det här är orsaken till att jag helst kör windows helt utan swap om det finns säg minst 2GB, eftersom swaphanteringen oftast faktiskt gör burken långsammare...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vill du ha något enkelt (d.v.s inte ta en gammal burk och fixa med någon av de
olika NAS lösningar som finns "out there") så är de ju enklast att ta en färdig
lösning.

Personligen har två st Netgear ReadyNAS, en på kontoret och en hemma, med
4 diskar i varje. Bara att plocka upp ur kartongen och köra igång.

För backup använder vi ett enkelt klientverktyg från Microsoft, SyncToy:
http://en.wikipedia.org/wiki/SyncToy. Gör vad det ska, helt enkelt.
Efter konfigurering på varje klient så är det bara att start det då och då.

Problemet med en backuplösning som initieras från servern är att man måste se
till att klienterna är påslagna just då backupen körs. Struligt.

Det går så klart att "nå" ReadyNAS burkarna över "nätet", men det kräver lite
setup i ADSL/router/NAS burkarna för att få rätt portar att gå igenom. Jag satte
t.ex upp en tjänst på en av dom som dottern använde som backup för digitalkameran
under en resa i NZ/AU. Hon pluggade in kameran via USB på ett internetkafé och
kopierade direkt till en av ReadyNAS burkarna.

Jag använder även burken på konteret för att lagra backuper från mitt OpenVMS system.
Backuperna körs som image-backuper av diskarna som sedan FTP'as över till NAS'en.

Med en VPN lösning så får man ju en mer komplett "virtuellt LAN", vilket ju ger
en del extra flexibilitet men också lite mer komplexitet. Jag vet inte heller hur
stödet för VPN är i den standard utrustning som brukar ingå i ADSL abb.

Personligen har jag idag inget behov av nät-till-nät kommunikation mellan hemmet
och kontoret. De tjänster som jag behöver är uppsatta som vanlig port-forward till
servern eller till NAS'en. Som t.ex http://jescab2.dyndns.org/pub_docs/.
Och fungerar oavsett var jag är och oavsett vem det är, vilket i fallet med länken
ovan ju behövs eftersom länkar till dessa ligger i mina Tradera auktioner.
Shargo

Inlägg av Shargo »

MiaM skrev:Bonusfråga: finns det backupprog....... orsaken till att jag helst kör windows helt utan swap om det finns säg minst 2GB, eftersom swaphanteringen oftast faktiskt gör burken långsammare...
http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=19990302 :vissla:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sodjan skrev:Problemet med en backuplösning som initieras från servern är att man måste se
till att klienterna är påslagna just då backupen körs. Struligt.
På ett kontor kan kanske wake on lan vara vettigt. För en hemmadator som står i t.ex. ett sovrum är det nog däremot ingen höjdare.
sodjan skrev:Med en VPN lösning så får man ju en mer komplett "virtuellt LAN", vilket ju ger
en del extra flexibilitet men också lite mer komplexitet. Jag vet inte heller hur
stödet för VPN är i den standard utrustning som brukar ingå i ADSL abb.
Det beror väl på om det ingår någon routerfunktion, ett rent ADSL-modem utan router funkar såklart bra mot en router som i sig klarar VPN.

Jag tror inte det finns stöd för att agera klient/server för VPN i vanliga hemmaroutrar som inte kör t.ex. WRT, men det verkar gå bra att köra VPN genom dem (iaf min Speedtouch ADSL-router-wifi-iptele-låda i stugan).
sodjan skrev:Personligen har jag idag inget behov av nät-till-nät kommunikation mellan hemmet
och kontoret. De tjänster som jag behöver är uppsatta som vanlig port-forward till
servern eller till NAS'en.
Det är väl en smaksak hur man gör, men om man har mer än en tjänst exponerad utåt och den bara används för eget privat bruk kan kanske VPN vara säkrare, eftersom en enda VPN-öppning utåt innebär en enda grej som det måste finnas säkerhetshål i för att kunna bli hackad, medan har man flera tjänster exponerade utåt så räcker det med hål i en valfri av alla tjänsterna för att kunna bli hackad. Man kan nog iofs klara sig från en del elände genom att köra sina tjänster på "konstiga" portar, speciellt standardhål lär det väl scannas efter på standardportar i första hand om ingen siktar specifikt på att hitta varje hål på just en viss ip-adress.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Visst, jag har en massa försök till inloggningar via telnet och ssh
hela tiden, men det är bara att blunda och strunta i det.
*In* kommer de ju inte i alla fall...
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

PeterH skrev:... möjligt låter NAS:en automatiskt göra backuper på valda filder och foldrar på önskade datorer i nätverket (trådlöst nät). Om det är möjligt skulle jag också gärna vilja att NAS:en via internet gör en backup av valda data på datorn hemma, men det kanske är för mycket begärt av en enkel liten "hemma-NAS"?
Vi kör BackupPC på jobbet för att backa upp saker från alla arbetsstationer. Funkar klockrent.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Eftersom det mesta jag har på mina datorer hemma bara är program och skit så ser jag till att bara ha allt viktigt på NAS:en enbart. Ska jag ut och resa får jag kopiera över det jag behöver ha med mig lokalt på datorn som ska med.

Så på min NAS har jag ritningar, scheman, programkod och bilder. Den kör samba så det är lätt att montera den på alla windowsdatorer hemma (och mac och linux).

Jag har en Dlink DNS-323 som jag kör Raid-1 på (spegling). En disk pajjade efter ett år, köpte en ny och satt i. Himla bra
med spegling. Eftersom DNS-323:an kör Linux i botten har jag lagt in stöd för USB-disk och ett litet script för att rsync:a
allt på NAS:en till en USB-disk. Denna USB-disk ansluter jag ibland när jag kommer ihåg och r-syncar över allt. På så vis har
jag en kopia på en disk som alltid är helt oansluten. Dessutom har jag lagt in NFS-stöd så att min server kan köra sin backup av databaser och annat viktigt till NAS:en på ett cron-job (schemalagt).

Jag väntar på att någon god vän ska skaffa nån liknande NAS så jag kan köra korsvis backup via nätet, då tänker jag nog köra rsync över ssh.

Så just nu har jag backup av all min data på tre diskar dock i samma byggnad. Funderar på att sätta NAS:en i ett uthus och ha USB-disken med kopian inne så man har en chans att klara brand också.

Där har ni min lösning om det kan vara intressant.

MVH: Mikael
emil.s

Inlägg av emil.s »

Jag har byggt en liten hemma-server för just de här ändamålen. Den är primärt både NAS och router.
Intern kör jag Samba, och externt så kör jag mest sftp/sshfs, men har även ett VPN igång, så kan man koppla ihop hemma-nätet med annat relativt smidigt om det behövs.

Oavsett vilken lösning du väljer så se till att köpa en enhet som stödjer någon typ av RAID. Det blir ju ofta stora datavolymer på sådana här saker, vilket oftast betyder att det blir jobbigt om (när) något rasar.

Som många redan påpekat så rekommenderar jag ju att använda en gammal dator. Fler diskplatser, och betydligt flexiblare mjukvara.
Använder man även burken som router så slipper man ju allt strul med krånglande hemma-routers, VPN osv då man sköter det direkt i datorn.

Sen finns ju alla möjligheter att bygga vidare med webb/FTP/Mail-server, och allt annat man får för sig. ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Använder man även burken som router så slipper man ju allt strul med krånglande hemma-routers, VPN osv då man sköter det direkt i datorn.

Det du menar är att man flyttar strulet till en annan burk... :-)
Och vad är en "krånglande hemma-router"? Varför krånglar den?
emil.s

Inlägg av emil.s »

Jo, det är väl sant. :)

Med sådana där billiga konsument-routers brukar ju vara lite si och så med tillförlitligheten. Krascher vid hög belastning osv.
Men det har väl iof blivit betydligt bättre på senare åren.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Sen är det väl också som så att om man är van vid att jobba med fullfjädrade routrar, firewalls o liknande så är en konsument-router ett elände av förenklingar där en massa inställningar man vill ha bortrationaliserats...
Skriv svar