honcho skrev:benpalm skrev:honcho skrev:nja, det beror nog helt på hur man kodar skulle jag säga. på jobbet bygger vi applikationer i C# (visserligen Windows) på miljoner rader kod som vi utvecklat under nästan 10 års tid som smäller vilket c++ program på näsan vilken dag som helst i veckan i prestanda. men det är klart rena mattematiska beräkningar blir det svårt att slå assembler o C++ men så fort det blir komplext så får man minnesläckor o skit som man slipper tänka på med .net
Hmm...???
Här finns jämförelse mellan C# o C++ :
http://shootout.alioth.debian.org/u32/b ... &lang2=gpp
Både Java o C# har ungefär dubbla exekveringstiden (minst) jämfört med C++.
Minnesanvändningen är dessutom flera gånger större (lättare o snabbare för GC:n).
Kodstorleken däremot! Mindre.
jo jag vet. i rena exempel blir det självklart så.
denna artikeln är oxo bra ang jämförelserna:
http://www.codeproject.com/Articles/212 ... arp-vs-NET (det är c++ vs .net vet inte varför länken ser ut så)
lite kuriosa. vi var med i en stor myndighetsaffär utomlands värd flera hundra milj Euro där vår produkt var hjärtat av det hela. kunden oroade sig för prestanda efterdom det är C# så de anlitade ett företag i USA som försökte bygga delar av vårt ramverk C++ ,men snabbare..
Efter åtskilliga miljoner och ett år senare så fick de känna sig besegrade. vårt ramverk var minst 3-4 ggr så snabbt i alla tester.
om det beror på att det knappt finns några bra C++ programmerare kvar som endast arbetar i linux/unix låter jag vara osagt
Lustigt, jag kikade precis på den artikeln när jag sökte efter jämförelse mellan Mono C# o MS C#.
Mono är betydligt slöare där!
Jag tror att artikeln som du länkade till kan ge en sansad jämförelse mellan de bägge språken
i PC-miljö. I embedded (Win Mobile) har jag upplevt C# som slött? Vad jag förstår så "kompileras"
C# i runtime (JIT o bla, bla) så skillnaden borde bli mindre o mindre ju mer utvecklat C#/.NET blir.
En annan aspekt är ju utvecklings-tiden o -miljö där MS verkligen supportat C# och
närmast aktivt dissat C++. Vidare så kan prestanda stå i motsats till en underhållsvänlig
kod ibland, dynamik o designmönster...
En tredje aspekt är embeddedmiljön. Man måste in med en "NET-motor". Nu har ju
både prestanda o minne ökat även där så i problemet borde minska. Länge var
4-bitars processorn den mest sålda. Satt i många fjärrkontroller o klockor.

Å embedded är väl vad de flesta här sysslar med. Framtiden blir intressant.
Sen finns det nog många anekdoter om språk som piskar ett annat, jag kan nog
själv ge exempel men det var inte min mening att starta nåt sånt krig. Finns
alltför många forumtrådar om sånt!

F.ö. har jag för mig att Java är det mest
använda kodspråket. C/C++ o C# ligger också åt toppen till...
Framtiden får visa...
Ha de!