Verktygshållare samt snabbfäste till svarv
- ghost_rider
Verktygshållare samt snabbfäste till svarv
Köpte mig en storebro svarv idag men insåg ganska så snabbt att de gamla stålen+hållaren verkar ha gjort sitt.
Sitter därför och letar på nätet efter snabbfästen+hållare, det finns en del på t.ex ebay typ http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... AQ:GB:1123
Men frågan är, hur är dessa i kvalitet? någon som har testat något liknade?
Sitter därför och letar på nätet efter snabbfästen+hållare, det finns en del på t.ex ebay typ http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... AQ:GB:1123
Men frågan är, hur är dessa i kvalitet? någon som har testat något liknade?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Verktygshållare samt snabbfäste till svarv
På vilket sätt då? Har du hunnit provköra redan?verkar ha gjort sitt

- ghost_rider
Stålen var handslipade o såg allmänt taskiga ut, men visst de kanske funkar super.
Ja
sorry för den dubbla trådskapandet, den andra var mer en köp/sälj/leta tråd. Tänkte om det var någon här på forumet som hade ngt gammalt över.
Denna tråden är däremot en tipstråd
Ja

Denna tråden är däremot en tipstråd

- ghost_rider
Jag hade tänkt att köra med sandviks hållare o dessa går inte in i den befintliga hållaren/fästet.
Gapet i hållaren är 28mm högt och 15 djupt, vill minnnas att sandviks hållare är åtminstonde 30x30?
Såhära ser den ut, dessutom om jag sätter i en annan hållare så kommer det bli jätte högt, dvs den kommer inte ligga i centrum.
Gapet i hållaren är 28mm högt och 15 djupt, vill minnnas att sandviks hållare är åtminstonde 30x30?
Såhära ser den ut, dessutom om jag sätter i en annan hållare så kommer det bli jätte högt, dvs den kommer inte ligga i centrum.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 26 juli 2012, 00:08:48, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hoppsan, du får allt ta och kolla på Sandviks site. Om jag inte tar fel så finns det bommar från 8x8mm lite beroende på typ.
Vad kommer du upp i för varvtal på denna svarven? Du bör komma upp i mycket högre varvtal med karbid vändskär än HSS som du slipar till den formen/fasonen du behöver.
Vad kommer du upp i för varvtal på denna svarven? Du bör komma upp i mycket högre varvtal med karbid vändskär än HSS som du slipar till den formen/fasonen du behöver.
- ghost_rider
Med den motorn som sitter där nu är det 1400rpm ut på axlen om jag inte minns fel. Sen är det lite remmar o utväxling på det. Jag tror att jag kan få ut 75-1500rpm, vilket är tillräckligt för carbidstål skulle jag tro