fråga 3-fas generator D till Y koppling
fråga 3-fas generator D till Y koppling
En fråga efterssom jag har hjärnsläpp.
Har den dieselgenerator på 59kVA som är D-kopplad men jag behöver en nolla. Detta görs genom att koppla om till Y och således få nollpunkt. Frågan är, behöver man linda om generatorn eller räcker det med att koppla om i kopplingsboxen?
Har den dieselgenerator på 59kVA som är D-kopplad men jag behöver en nolla. Detta görs genom att koppla om till Y och således få nollpunkt. Frågan är, behöver man linda om generatorn eller räcker det med att koppla om i kopplingsboxen?
Re: fråga 3-fas generator D till Y koppling
Beror på vad som är utdraget från lindningen, men är det bara 6 trådar behöver den lindas om.
Det går ju att Y-koppla den men det blir för hög utspänning, 690V om det var 400 i D.
Det går ju att Y-koppla den men det blir för hög utspänning, 690V om det var 400 i D.
Ahh just ja. Tack kollar hur den ser ut imorgonkväll.
Ok såhär ser kopplingsplinten ut. Verkar som om det är 6 lindningar men en sida är ihopkopplad i par dvs. Två lindningar i serie per fas. Vad tror ni går det att koppla om denna till y-koppling? Behöver verkligen en nolla.
Här är en bild. Några ideer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borde gå att lägga lindningarna parallellt, dock finns det inga instruktioner?
Vart går den gula tjocka ledningen som sitter på kopparblecket, är det en jordledning?
Är det bara som det ser ut eller går det trådar ned i generatorn från kopparblecket?
Hur vet du att den är kopplad i D?
Det råkar inte sitta en kopplingsanvisning i plintlocket?
Hur vet du att den är kopplad i D?
Det råkar inte sitta en kopplingsanvisning i plintlocket?
Det går tunna kablar med ner i generatorn. Efterssom det inte finns någon nolla bör det väl vara D kopplat.
är det verkligen ingen nolla i den gula till vänster?
är det inte byglat på undersidan mellan de tre plintarna nere till höger i bild?
är det inte byglat på undersidan mellan de tre plintarna nere till höger i bild?
Det är väl troligt att den är nolla, står ju t.o.m N till vänster om plinten.
Kan du lägga upp en bild på märkskylten.
Kan vara att det du har är ett konstgjort Y som endast orkar ett jordfelsrelä.
Å andra sidan borde inte jordkabeln sitta direkt i generatorn då utan efter jordfelsrelät.
Å tredje sidan är ju kanske inte kabeln original.
60kVA är lite jobbigt att koppla fel på, så iallafall jag vill veta mer innan jag säger nåt.
Har du ingen elmekanisk firma eller en motorkunnig elektriker i närheten?
Har du tittat i plintlocket?
Kan vara att det du har är ett konstgjort Y som endast orkar ett jordfelsrelä.
Å andra sidan borde inte jordkabeln sitta direkt i generatorn då utan efter jordfelsrelät.
Å tredje sidan är ju kanske inte kabeln original.
60kVA är lite jobbigt att koppla fel på, så iallafall jag vill veta mer innan jag säger nåt.
Har du ingen elmekanisk firma eller en motorkunnig elektriker i närheten?
Har du tittat i plintlocket?
Lite pinsamt är det faktiskt. Det finns ett 125A uttag med skylten "125A med nolla" på aggregatet. Tack för hjälpen alla. Jag ska byta glasögon tror jag. Skratta ni bara