Jag kom över en gammal videoprojektor där lampan var kass & ej lönande å byta.
Så då skulle jag bara öppna & kika lite i den, & hittade en 8 640*480 LCD skärm där inuti. Så efter en stunds funktionslokalisering så plockade jag veck de bitarna som tillhörde LCDstyrningen, & körde igång hela paketet på bänk, & det funkar fint!.
Projektorn heter A+K AstroBeam!.
Så nu ska jag bara bygga någon sorts bakgrundsbelysning & sen så får vi se var detta paketet kommer att hamna i för bygge!.
Hittade en till som låg på skrothyllan & som funkar att köra offside!.
Problemet med denna är att nätdelen till finelektroniken är hopbyggt med samma som högspänningsdelen. Så det blir till att bygga en egen liten nätdel som lämnar +5V -5V -15V +15V. En liten nackdel till med denna är att själva elektroniken är onödigt stor & klumpig, med onödigt många annslutningar, men allt är moduluppbyggt så det kanske går att strippa väck några kort!.
För övrigt så är skärmen 6,4 & har upplösningen 800*600!.
Och projektorn var en Infocus 220.
zeus Om det inte sitter LCD/TFTpaneler i nyare projektorer vad är det då?.
Finns flera olika typer av projektorer idag. LCD finns fortfarande. Sedan har vi DLP som är en matris av mikroskopiska speglar som riktar pålagt ljus till linsen eller inte, beroende på nolla eller etta.
Tekko, känns lite bakvänt att slakta en projektor för att just bygga en Förmodligen har lcd:erna för låg upplösning för att vara intressanta för att bygga en ny egen projektor?
En panel på 800 x 600 räcker gott och väl för PAL-video. Så länge man inte behöver HDTV-upplösningar så räcker fagges panel för en hembyggd projektor. Problemet med äldre paneler kan vara kontrasten och färgåtergivningen som inte är i klass med dagens TFT'er. Kör man med en stark ljuskälla för att få bra räckvidd blir svart med största sannorlikhet grådassigt.
Fagge: Som vfr säger. Finns även lite andra jag inte vet namnet på.
Ang. bakgrundljus. Har själv testat och kommit fram till att det är väldigt svårt att få det bra om man inte har de reflektorer som sitter på en vanlig skärm. Vid mitt test fick jag vissa partier som var väldigt ljusa och andra "way too" mörka.