4st quad Opterons för folding@home!
- Electricguy
Re: 4st quad Opterons för folding@home!
Det är ju sant. Men värt att tänka på när det kopplas in. 

-
Jag skulle inte köra en dator på en esd påse. Antagligen är resistansen för hög för att göra skada men varför ta risken?
Edit: Nvm, det är jävligt hög resistans i dom där påsarna...
Edit: Nvm, det är jävligt hög resistans i dom där påsarna...
Senast redigerad av ElectricNooB 22 juli 2012, 22:30:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag var på väg till Norge över dagen när jag såg bilden, så jag hann inte reflektera om moderkortet var spänningssatt eller inte.
/// Marcus
/// Marcus
Det är spänningssatt, men det står ju på förstärkningsplåtarna som sitter på undersidan, ni vet dem för kylflänsarna. Så det är inget tryck på några vassa komponentben.
Nu är den igång och foldar i alla fall. Men jag har stött på några problem under resans gång:
A) Kan vara bra om signakabeln är inkopplad till skärmen.
B) En minnesmodul är trasig. Ny är på väg.
C) Moderkortet tvärvägrar att boota från hårddiskar anslutna till SATA. DVD(SATA) och USB-minne går bra däremot.
D) Den har låst sig ett par gånger. Vet ej varför men ser ett eventuellt samband med att det är när/strax efter jag skrivit till en smb-share på den. Ska låta den vara ostörd över natten så får vi se vad som händer.

Edit: Krashade igen.
Och alltid CPU 15. Fel på CPUn? Mjukvarufel?
Edit2: Har ställt om foldingklienten till att köra 15 kärnor nu, verkar funka än så länge. Ska prova att byta plats på 2st CPUer imorrn och se om felet följer med. Det borde ju visa om det är fel på CPUn eller mjukvaran. Kanske prova en annan dist? Hårdvarufel är ju inte helt omöjligt dock, med tanke på att minnen och CPUer skickades utan ordentligt ESD-skydd.
Nu är den igång och foldar i alla fall. Men jag har stött på några problem under resans gång:
A) Kan vara bra om signakabeln är inkopplad till skärmen.

B) En minnesmodul är trasig. Ny är på väg.
C) Moderkortet tvärvägrar att boota från hårddiskar anslutna till SATA. DVD(SATA) och USB-minne går bra däremot.
D) Den har låst sig ett par gånger. Vet ej varför men ser ett eventuellt samband med att det är när/strax efter jag skrivit till en smb-share på den. Ska låta den vara ostörd över natten så får vi se vad som händer.

Edit: Krashade igen.

Edit2: Har ställt om foldingklienten till att köra 15 kärnor nu, verkar funka än så länge. Ska prova att byta plats på 2st CPUer imorrn och se om felet följer med. Det borde ju visa om det är fel på CPUn eller mjukvaran. Kanske prova en annan dist? Hårdvarufel är ju inte helt omöjligt dock, med tanke på att minnen och CPUer skickades utan ordentligt ESD-skydd.
-
Minnen testar du enkelt med Memtest86+
Med något cpu burn in program som du låter gå i ett par dagar kan man ofta utesluta om cpuer och annan hw är dålig.
/D
Med något cpu burn in program som du låter gå i ett par dagar kan man ofta utesluta om cpuer och annan hw är dålig.
/D
Har provat memtest men det vill inte gå på den. Det stendyker innan testet ens kommit igång. Kan kanske ha nått att göra med att kortet inte har mycket till ACPI stöd?
Men som sagt, eftersom det är flera socklar så kan man ju flytta runt grejerna och se om det är minne eller CPU i alla fall. Byter jag plats och felet kvarstår men blir på säg CPU 11 istället för 15, man man ju anta att det är fel på den komponent jag flyttade. Om felet ligger kvar på CPU15 oavsett, så torde det ligga i mjukvaran. Eftersom alla kärnor i den diskreta CPUn delar minnskontroller och HT-buss så känns det som att det inte borde vara moderkortet. Eller? Då borde ju alla kärnor i den CPUn skita ner sig tycker jag.
Men som sagt, eftersom det är flera socklar så kan man ju flytta runt grejerna och se om det är minne eller CPU i alla fall. Byter jag plats och felet kvarstår men blir på säg CPU 11 istället för 15, man man ju anta att det är fel på den komponent jag flyttade. Om felet ligger kvar på CPU15 oavsett, så torde det ligga i mjukvaran. Eftersom alla kärnor i den diskreta CPUn delar minnskontroller och HT-buss så känns det som att det inte borde vara moderkortet. Eller? Då borde ju alla kärnor i den CPUn skita ner sig tycker jag.
Provade byta plats på minnen först, eftersom der var enklast. Men nope, det var fortfarande CPU 15 som dog.
Så då provade jag byta plats på CPUerna:

Japp, verkar som jag fått en CPU med en skadad kärna. Hurra! Bara att höra av mig till säljaren med andra ord.
Så då provade jag byta plats på CPUerna:

Japp, verkar som jag fått en CPU med en skadad kärna. Hurra! Bara att höra av mig till säljaren med andra ord.
Om du sätter i ett par grafikkort med lite fart i, kan den använda dem med då för beräkning? Kan du sätta i 2st? eller 1? eller fler?
Det har en PCI kontakt och en PCIe kontakt. Visst skulle det gå att trycka i ett monsterkort, men det skulle kräva en sk. raiser eftersom långa grafikkort inte passar på moderkortet. Men tyvärr så presterar GPU-folding inte så bra under Linux.
Har fått hem en fungerande CPU nu idag i alla fall. Den rullar på i 39k PPD än så länge på projekt 6099.
Har fått hem en fungerande CPU nu idag i alla fall. Den rullar på i 39k PPD än så länge på projekt 6099.
Ok! Bara tänkte, jag har en ovana att sammla på grafikorten från CAD maskinerna när de byts Quadro FX kort, jag använder dem ju däremot aldrig sen så
Men, de drar nog en del för de har extra spänningskontakt på sig med. Och om de inte ger så mycket så är det då knappast någon ide!

Men, de drar nog en del för de har extra spänningskontakt på sig med. Och om de inte ger så mycket så är det då knappast någon ide!
Grafikkort ger däremot rätt bra poäng i windows. Så det skulle ju kunna gå att göra dedikerade grafikfoldingburkar med dem.