Flytta/styra laserljus?
Hårddiskar drar väl som max 1 - 2 amp eller någonting sådant på 12v linjen. Denna ström dras av både läsarmen och spindelmotorn. Så kanske en halv amp går till spolen och resten till motorn. Så länge som spolen inte blir extremt varm efter bara någon sek med 12v så borde det inte vara något problem. Men 7.5 watt är visserligen ändå en del värme.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mina spolar har blivit aningen varma. Därför har jag tänkt att sätta en fläkt i närheten av spolarna.
Mitt projekt har nästan stått stilla nu ett tag. Väntar på delar till strömförsörjning mm. Under tiden håller jag på med en liten panel där man ska kunna göra olika inställningar och även kunna välja mellan olika laser-program. (Kan även koppla den till datorn och låta den styra istället.)
Mitt projekt har nästan stått stilla nu ett tag. Väntar på delar till strömförsörjning mm. Under tiden håller jag på med en liten panel där man ska kunna göra olika inställningar och även kunna välja mellan olika laser-program. (Kan även koppla den till datorn och låta den styra istället.)
Jo då elimineras det problemet helt och hållet. Anledningen till att jag inte använder dessa magneter är för att jag från början köpte dom till att göra en höghastighets 3-fas motor, inte för att bygga ett servo. Jag skaffade nämligen dessa magneter ca 1 år innan jag hittade detta forum, men sen var det några som behövde sådana här magneter och det var då jag började sälja dom. Jag har ett annat tankesätt när det gäller designen på mitt galvo och jag vet att massan som skall röra sig bör vara så låg som möjligt så att galvot kan röra sig snabbare.
Så för att få det så lätt som möjligt så gjorde jag så som på bilden att jag satte fast 2 magneter på en mycket lätt axel (knappt 0.2g). Men jag trodde inte att den skulle kunna generera så här pass snabba rörelser så att magneterna slets av. Dom satt ändå ordentligt fast med superlim men jag får väl istället testa om epoxi kan hålla bättre. Jag har dock för mig att detta är ganska så tungt så jag är väl inte så väldigt glad över det men jag får väl helt enkelt bara ta och spara på det istället. Men detta test jag gjorde får väl betraktas som ett extrem fall då den nog inte kommer upp i sådana stora rörelser i vanliga fall.
Så för att få det så lätt som möjligt så gjorde jag så som på bilden att jag satte fast 2 magneter på en mycket lätt axel (knappt 0.2g). Men jag trodde inte att den skulle kunna generera så här pass snabba rörelser så att magneterna slets av. Dom satt ändå ordentligt fast med superlim men jag får väl istället testa om epoxi kan hålla bättre. Jag har dock för mig att detta är ganska så tungt så jag är väl inte så väldigt glad över det men jag får väl helt enkelt bara ta och spara på det istället. Men detta test jag gjorde får väl betraktas som ett extrem fall då den nog inte kommer upp i sådana stora rörelser i vanliga fall.
Eftersom axeln har en förhållandevis liten diameter blir inte dess inverkan på tröghetsmomentet så stort. Tröghetsmomentet för en cylinder växer med radien upphöjt i 4. Det är med andra ord ändå magneten som står för det största bidraget till tröghetsmomentet (som är det som bl.a sätter begränsningen för galvots snabbhet)
Jo jag vet, och det är också därför som jag vill ha så liten massa där som möjligt eftersom magneten är den enskilt tyngsta delen på hela axeln. Jag har också skalat av axeln där magneterna sitter så att dom skall komma ännu närmre axelns mitt så det blir ännu mindre tröghetsmoment i det hela. Axeln väger väldigt lite så jag behöver inte ha en stor magnet med stort vridmoment utan dessa 2 skall räcka så jag får ner vikten så mycket som möjligt. Men jag måste också anpassa resten som skall på, mätskiva och kullager, så att den sammanlagda massan inte blir för stor eftersom snabbheten då kan komma att få lida.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har ett stooort problem: Hur jag än gör så lyckas jag inte skicka någon data från PIC'en (en 18LF2320) till DAC'en (en TLV5618A) . Har försökt natt och dag i en vecka nu.
Har skrivit en tråd i Mikroprocessor-delen om detta och det vore förstås bäst att hålla sig där med detta problem... Men eftersom många i den här tråden har lyckats, så skulle jag bli jätteglad om någon kunde visa en liten asm-kod (eller helst) mikroBasic-kod för detta! Förslagsvis i tråden i Mikroprocessor-delen av forumet.
Jag lyckas helt enkelt inte skicka något till DAC'en.
Behöver egentligen bara själva delen för att skicka och/eller ta emot data.
Sorry att jag använde den här tråden för detta problem, men ja, ni vet...
edit: Fick en kod av EagleSpirit, så nu ska det nog lösa sig. -Tusen tack!
edit igen: Har fått liv i min röda laser! Trodde den var bortom räddning.
Hm... version 2 av laserscannern kanske kan bli Röd/Grön?
Har skrivit en tråd i Mikroprocessor-delen om detta och det vore förstås bäst att hålla sig där med detta problem... Men eftersom många i den här tråden har lyckats, så skulle jag bli jätteglad om någon kunde visa en liten asm-kod (eller helst) mikroBasic-kod för detta! Förslagsvis i tråden i Mikroprocessor-delen av forumet.
Jag lyckas helt enkelt inte skicka något till DAC'en.
Behöver egentligen bara själva delen för att skicka och/eller ta emot data.
Sorry att jag använde den här tråden för detta problem, men ja, ni vet...

edit: Fick en kod av EagleSpirit, så nu ska det nog lösa sig. -Tusen tack!

edit igen: Har fått liv i min röda laser! Trodde den var bortom räddning.
Hm... version 2 av laserscannern kanske kan bli Röd/Grön?

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kikade i en Elfa-katalog från 1989. Där kostar blåa lysdioder 380kr/st ! 8 graders strålvinkel och 6mcd ljusintensitet. Det har hänt lite sedan dess...
Troligen lär det bli samma sak med de blåa lasrarna.
Länk med info om lysdioder och lite historia:
http://www.imponans.nu/LED.htm
Min röda laser är ganska mycket svagare än den gröna, men det går att lösa genom att göra den gröna svagare när man vill blanda färgerna. Med PWM-styrning bestämmer man sedan färgerna.
För att inte äta upp all PIC-kraft så skulle det nog få bli 555-kretsar som gör PWM-signalen och så väljer man färgerna och styr on/off med några pinnar på PIC-kretsen...
Det var tanke-delen. Nu ska man bara omsätta det i praktiken.
Troligen lär det bli samma sak med de blåa lasrarna.
Länk med info om lysdioder och lite historia:
http://www.imponans.nu/LED.htm
Min röda laser är ganska mycket svagare än den gröna, men det går att lösa genom att göra den gröna svagare när man vill blanda färgerna. Med PWM-styrning bestämmer man sedan färgerna.
För att inte äta upp all PIC-kraft så skulle det nog få bli 555-kretsar som gör PWM-signalen och så väljer man färgerna och styr on/off med några pinnar på PIC-kretsen...
Det var tanke-delen. Nu ska man bara omsätta det i praktiken.

- EagleSpirit
- Kontakt:
Med risk att få en massa skit så frågar jag om en fullfärgslaser kan vara uppbyggd av tre olika lasrar? Enligt min gamla fysiklärare och vissa böcker jag har läst har en laser endast en våglängd. Då kan man ju inte blanda fler lasrar och kalla det för en laserstråle som har en fjärde färg. Det man gör är ju att ha 3 laserstrålar som man riktar väldigt nära varandra, precis som en datorskärm. Det jag försöker säga är att en fullfärgslaser inte är en riktig laser...
Förövrigt står mitt projekt fortfarande stilla i praktiken men i huvudet så snurrar idéer hela tiden.. vi får hoppas att det blir verklighet nån gång också..
Jag kanske har sagt det tidigare i tråden men jag har en 30mW röd laser men modulationen är trasig... Tror ni att det är möjligt att bygga en egen laserdrivare som kommer fungera som en riktig men med fungerande modulation?
Förövrigt står mitt projekt fortfarande stilla i praktiken men i huvudet så snurrar idéer hela tiden.. vi får hoppas att det blir verklighet nån gång också..
Jag kanske har sagt det tidigare i tråden men jag har en 30mW röd laser men modulationen är trasig... Tror ni att det är möjligt att bygga en egen laserdrivare som kommer fungera som en riktig men med fungerande modulation?
Finns det inte lasermoduler som ger vitt ljus ? Eller är det bara tre lasermoduler med RGB och ett par prismor som adderar allt till en stråle ?Har för mig att man i fullfärgsscannrar kör in en vit laserstråle och så har man en kristall som laserljuset får gå igenom. Kristallen absorberar vissa våglängder och ljuset ut kan då få olika färger. Kristallen styr man sen elektroniskt.