Frågor angående framtida SID-synth

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Frågor angående framtida SID-synth

Inlägg av jack »

Hej. Har tänkt att någon gång i framtiden försöka få ihop en SID-synth.
Den skall ha följande "finesser":
-Grafisk LCD, 128x64pix, KS0108B
-Telefon-keypad, 12 tangenter
-4 pulsgivare (Rotary Encoders)
-MIDI Input
-Audio Ut och In
-RS-232 Interface

Har pulat ihop ett litet schema, som jag gärna vill ha lite hjälp med. Vill påpeka att jag inte är särskilt kunnig, vilket betyder att många saker kan vara helt åt helvete. Detta inget projekt jag tänker slutföra imorgon, utan jag försöker nu bara få lite koll på hur saker kan tänkas fungera. Jag vill inte ens tänka på den framtida programmeringen...

Här kommer allafall schemat:
Bild
http://img391.imageshack.us/img391/3116/sid8mj.jpg

Frågor: Kommer 877:an överhuvudtaget att palla det hela? Kan man läsa av pulgivarna via skiftregister sådär? Ser det rätt ut runt displayen? Ser nåt rätt ut överhuvudtaget? Övriga tips?

Tacksam för all hjälp.

//jack
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det går att läsa av pulsgivare sådär, men du måste läsa av skiftregistret extremt ofta isåfall!
Det bästa är om man kan koppla pulsgivarana till en INT-pinne på PICen, så du får ett interrupt varje gång de rör på sig. Då har den en ärlig chans att fånga upp alla pulser.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Okej. Är det smartare att lösa det på något annat sätt? Typ med flera PIC:ar eller nåt?
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

$tiff skrev:Det går att läsa av pulsgivare sådär, men du måste läsa av skiftregistret extremt ofta isåfall!
Det bästa är om man kan koppla pulsgivarana till en INT-pinne på PICen, så du får ett interrupt varje gång de rör på sig. Då har den en ärlig chans att fånga upp alla pulser.
Har jobbat i ett projekt där åtta pulsgivare lästes av med dum pollning simultant (multiplexers används). Funkar fint och den verkar inte skippa några hopp oavsett hur fort man snurrar :)
Nu rullade picen iofs på 6 MIPS, men...
BMOE

Inlägg av BMOE »

Har du någon MOS krets, kan vara svåra att få tag på annars då dom typ är slut i hela välden. Men det är klart att det alltid finns någon polare som har en gammal C64 liggandes.
Hur jag vet det med MOS´arna? Jo för att vi bygger Elektrons Sidstation på mitt arbete. http://www.sidstation.com

Föresten, vad ska du med RS232 interfacet till?
BMOE

Inlägg av BMOE »

Har du någon MOS krets, kan vara svåra att få tag på annars då dom typ är slut i hela välden. Men det är klart att det alltid finns någon polare som har en gammal C64 liggandes.
Hur jag vet det med MOS´arna? Jo för att vi bygger Elektrons Sidstation på mitt arbete. http://www.sidstation.com

Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Detta "projekt" har legat väldigt mycket på is på senaste tiden. Men jag får hem en grafisk LCD imorrn så då ska jag allafall försöka få allt att fungera kring den. Har inte ens börjat leka med MOS:en än, då jag tror jag behöver plugga lite till innan..

BMOE: MOS-krets har jag allafall. RS-232-interfacet är tänkt att användas till debuggning, möjligen bootloader och kanske även kontroll via PC.

Men som sagt, inget har hänt än.. Du verkar ha ett trevligt arbete allafall :)
BMOE

Inlägg av BMOE »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

BMOE: Gissar att ni dammsugit hela världen på jakt efter MOS6581-kretsar... :)
Har ni fler produkter på gång? (Gissar att själva specifikationen i såfall är hemlig, men det vore kul att veta om det är något nytt på gång...)

jack: Hur har du gjort MIDI-IN-delen i programmeringen? Du råkar inte ha en länk eller kod-exempel?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tyvärr ingen som helst koll på MIDI än, som med allt annat :) Men söker du lite hittar du rätt mycket.
telle

Inlägg av telle »

Intressant!
Jag har ett moderkort från en C64 som inte funkar.
Jag tror att det är en av CIA-kretsarna som är bränd.
Nu kanske man kan få användning av SID-kretsen i alla fall... :)
Nåja, jag ska skaffa programmerare samt lite annat krafs så jag kan lära mig programmera PIC först. Vi får väl se om det blir någon synth såsmåningom, man har ju inte så mycket egen tid när man har småbarn...

/T
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

kolla Midibox SID för lite inspiration. http://www.ucapps.de/midibox_sid.html
Open source och allt!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

dar303: Tack!! Jag har letat länge efter den sidan. (Jag hade tappat bort länken och kom inte ihåg vad sidan hette.)
Skriv svar