Lite luddig rubrik kanske men det är inte så lätt alltid...
Jag har ett elmotorsystem till segelbåten som jag knåpade ihop för några år sen. Efter en lite blöt seglats var jag tvungen att byta ut systemet och då hade det kommit en ny variant av motorstyrningen. Nu har jag kopplat in en Sevcon Gen4 och allt funkar ok.
Det är bara det att kontrollern är programmerad så att den vill ha en bromssignal vid uppstart innan den drar kontaktorn till strömmen. Min lilla kontrolldosa har ingen bromsknapp såklart, så nu måste jag vid uppstart öppna en lucka och trycka in en brytare som jag monterat där tillfälligt. Jag har dock kontroll för fram och back och de är båda aktivt låga medan bromsen är aktivt hög (interna pull-ups).
Om jag kunde parallellkoppla bromssignalen med både fram- och backsignalen skulle mina problem vara lösta. Då är det bara att ha min spak i neutralläge vid uppstart (alla signaler höga) och när man sen lägger i en växel så blir även bromsen släppt. Parallellkopplar man alla tre så blir det ju dock inte så bra då man även kortsluter fram- och backsignalen...
Går det att lösa det genom att koppla dioder mellan fram/backsignal och bromssignalen? Då ska väl dioderna "peka" från bromssignalen mot de andra signalerna? Tänker jag rätt?
Koppla två aktivt låga signaler till tredje utan kortis?
Koppla två aktivt låga signaler till tredje utan kortis?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppla två aktivt låga signaler till tredje utan kortis?
Det ser helt rätt ut om bromsknappen annars skulle ha suttit som de andra.
Re: Koppla två aktivt låga signaler till tredje utan kortis?
Tackar. Då ska vi se om det går att få tag på två dioder innan vi sticker och seglar kl 8 imorn. Kanske hinner jag till Elfa i Solna, annars lär det vara kört antar jag...