Open source gräsklipparrobot utvecklad av Elektronikforumet?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Zed

Re: Open source gräsklipparrobot utvecklad av Elektronikforu

Inlägg av Zed »

Regnsensorn, vill man inte ha en externt också?
Jag tänker på om klipparen är inne och laddar när det börjar regna kanske man inte vill att den åker ut alls?
Bola

Inlägg av Bola »

Ska den inte stå utomhus och ladda? Isåfall kan den ju bara kolla om det regnar innan den ska ut och klippa (samma sensor som den använder när är ute och klipper).
Zed

Inlägg av Zed »

Ok, jag tänkte att den kanske skulle stå under ett litet tak eller i ett garage och ladda.

Bild

Som regnsensor har jag sett att det används 2st rostfria "pinnar".

Bild
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Hej.
Noob på elektronik här. :oops:

Hårdvara-perspektiv:
Vad finns det för fördelar/nackdelar med att välja komponenter så nära "vanlig dator" som möjligt? Tänk ARM typ: imx233-olinuxino-micro, hallonpajen eller dylikt?
Vad finns det för fördelar/nackdelar med att göra den modulär och använda vanlig hårdvara som t. ex usb-kablar?

Mjuka värden:
Som gammal carebear med funderingar kring en plattform som kan användas för fler möjligheter/syften än vad det nu från början(oh wait.. detta är elektronikforumet..), ser jag gärna att det ska så lite avskräckande som möjligt för allmänheten. Om man tittar på RepRap-projektet och designen på dess andra generation av 3dprinter (Mendel) är den konstruerad med sånt som är tillgängligt överallt, både rent hårdvarumässigt och med väldigt låg tröskel för intresserade. Vilket i sin tur föder en aktiv användarbas och hela blommor och bin-symbiosen; självreplikerande delen uppfylls. Nu är det en jultomte-maskin, men för att återknyta till en gräsklipparrobot som ochså är något "alla" med en gräsmatta vill ha och då kanske man ska tilltala "den sidan som kan tänka sig spendera tiden till annat" alt. lat-sidan helt enkelt.

Mjukvara-perspektivet:
Jag föreställer mig att en sådan här plattform skulle kunna/vara en del av avancerat hushållssystem. Hela den här tingens-internet osv.
Vilket är bra hypeord, "PR" för att få ut "hej hej vi finns" osv. Något annat jag vill ochså tro är att komplexitet kostar inte så mycket när det är ett ARM baserat system som rullar linux är att den här roboten enkelt skulle kunna ha arbete vid sidan om gräsmattan. E.g skrämma iväg rådjur etc. Det skulle kunna vara möjligt genom att den får instruktioner från soffan eller ej med zoneminder, finns ju som sagt en del färdig mjukvara där ute. Om det nu inte skulle finnas någon färdig mjukvara, känns ju språk t. ex som python betydligt mindre skrämmande än vad som används till arduino etc, även om nu enkla pek och klick applikationer "börjar" ploppa upp här och var.

Ok, det var lite allmänt spridda funderingar som sagt.
Tankar kring ovanstående?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Mycket text i ditt inlägg danielpublic. Du frågar efter tankar på ditt inlägg. Min tanke blir direkt om ditt inlägg tillför något matnyttigt till projektidén. Jag kan inte komma på något just nu, kan du?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danielpublic: Nu tycker jag att du är på ett ganska orealistisk nivå!

De saker som ska lösas är:
- Hur ska den klippa? Slumpvisa mönster eller enligt en positionering med bra upplösning?
- Vilken form av avgränsning ska den ha? Nergrävd kabel? "GPS"-liknande funktion?
- Ska den vara autonom eller måste det sitta en PC(/whatever server) som kommunicera med och styr den?

USB är kul - men ganska besvärligt att interface till och vad ska man med det? Det bör sitta en enda mikroprocessor till att styra hårdvaran och evt. kommunikation och att köra USB-kommunikation mellan enheter inuti klipparen är helt jävla fel till att börja med!

Jag ser ingen fördel vid att ha Linux på styrenheten, jag ser ingen större nackdel med det heller men vad skulle det tillföra?

Ska man "bygga" en karta som klipparen ska köra efter behöver man att bygga ett positioneringssystem som ger bra upplösning och noggrannhet, där kan datorkraft behövas om man ska triangulera osv. men även där ser jag fördelar med att ha full kontroll över hårdvaran utan något OS mellan.

Och kommunikationen med "basen" (om man vill ha det) sköts minst lika bra med en µC som en Linuxbaserat dator. Men iMX233 ser trevlig ut, en hel del pinnar att styra med osv.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

labmaster skrev:Mycket text i ditt inlägg danielpublic. Du frågar efter tankar på ditt inlägg. Min tanke blir direkt om ditt inlägg tillför något matnyttigt till projektidén. Jag kan inte komma på något just nu, kan du?
Konstruktivt adekvat kritik, men bortsett från "trevlig helg" och en allmänt indignerad fundering kring om du är en trogen kvällspressenläsare, förvånas jag av att det ens finns något monopol på själva "idén".

Påtal om matnyttigt.
Icecap skrev:danielpublic: Nu tycker jag att du är på ett ganska orealistisk nivå!
Delvis: "Hej.
Noob på elektronik här. :oops: "
Icecap skrev:Jag ser ingen fördel vid att ha Linux på styrenheten, jag ser ingen större nackdel med det heller men vad skulle det tillföra?
"finns ju som sagt en del färdig mjukvara där ute. Om det nu inte skulle finnas någon färdig mjukvara, känns ju språk t. ex som python betydligt mindre skrämmande än vad som används till arduino etc, även om nu enkla pek och klick applikationer "börjar" ploppa upp här och var."
Icecap skrev:Men iMX233 ser trevlig ut, en hel del pinnar att styra med osv.
Eller hur!
Jag tänker mig även att det är en bra utgångspunkt för något som behöver en massa sensorer, låg kostnad, låg energiförbrukning, lätt att expandera användningsområde och något användarvänlig.
Icecap skrev:- Vilken form av avgränsning ska den ha? Nergrävd kabel? "GPS"-liknande funktion?
Fundering: Hur långt avstånd kan t.ex hallsensorer läsa. Magnet rutnät för navigation/avgränsning? Antar iof att det är den funktionen som är i nedgrävdkabel(?).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man brukar väl använda en avstämd spole för att avkänna det nergrävda kabel? Eller - jag tror att det är så. Ganska enkelt att förstärka frekvensen iaf.

Men det jag ser som problem med Linux och alla de fina funktioner som finns med python och liknande är jag väldigt osäker på vilka funktioner som finns där för att styra portpinnar i hårdvaran. Kan man ens det i python?
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är aldrig fel att försöka beskriva tankar kring ett projekt med målande ord.
Vi bör alltid ha ett scenario klart för oss. Dvs. vad kan man göra i olika situationer.
Kanske EF saknar dessa mjuka värden ibland!

Så låt alla tankar komma fram. Skapa sedan hårdvarudelar som löser det tänkta.

Men när är det dags för start? Och vad händer?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag skulle enkel autonom, som gr på nergrävdkabel. Kanske en kompass så den kan kippa i riktningar och ev. få ett lite snyggare mönster.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En begränsningskabel är så gott som nödvändig om man inte kan få till en säker positionering om ca +-5cm. I alla fall om klipparen ska klara någorlunda avancerade trädgårdar. Det finns klippare som har "grässensorer" som kör utan kabel, men de är givetvis inget för komplicerade trädgårdar.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Analoga delen är testad, känselavstånd är ca 10cm.
Bild på enkel regnsensor, hur det är med livslängden återstår att se.
IMGP0293.JPG
Mjukvaran kan styra så att om den kör hem till boet pga regn stannar den hemma tills den startas manuellt, om den kör hem pga lågt batteri fortsätter den klippa när batteriet är laddat. Då undviker man att den klipper regnblött gräs. Daggblött gräs undvikas med en klocka, att den inte skall klippa mellan 22.00 och 09.00.
Men att göra en liknande sensor för blött gräs borde vara lätt med hjälp av 2 släpskor eller dyligt.

Den som vill spara tid på att slippa jobbet med att klippa gräs skall köpa en färdig maskin av känt fabrikat. Att bygga och underhålla en egen robot tar betydligt mer tid än att ta fram motorklipparen en gång i veckan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Lasp skrev:Det är aldrig fel att försöka beskriva tankar kring ett projekt med målande ord.
Vi bör alltid ha ett scenario klart för oss. Dvs. vad kan man göra i olika situationer.
Kanske EF saknar dessa mjuka värden ibland!

Så låt alla tankar komma fram. Skapa sedan hårdvarudelar som löser det tänkta.

Men när är det dags för start? Och vad händer?
Starten är väl detta, men här är mycke snack och liten verkstad. Visa gärna era prototyper m.m. det kan ju vara någon som nappar och vill bygga vidare.
Att enas om ett enda bygge är omöjligt då vissa vill göra avancerade lösningar och andra minimala lösningar, det går liksom inte att enas om en enda modell.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite praktiska tankar:
- Drivningen måste utvecklas. Mitt förslag är två drivande hjul, styrning med diffrential hastighet/riktning. Detta ger att man bara behöver styra strömmen till motorerna.
- Någon pulsgivare på varje drivhjul för att kunde beräkna avstånd samt köra rakt.
- Klippkniv av brytbladsblad, enkelt och billigt.

Denna grundplåt gör det möjligt att komma vidare.
Skriv svar